AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
875

Ta bort innredningen vid stereon

Hei !

Eftersom jag har gått bet på att få ut min stereo ( skruven borta) så innförskaffade jag en liten spackelspade....och tänkte att jag slår in spärren mellan stereon och fästet....men jag törs inte, är rädd att jag ska förstöra något.....Så, nu tänker jag mer på att ta loss inredningen runt stereon för att på så sätt komma åt spärren. Jag har sökt i forumet men finner inte några tips.

Tacksam för alla svar.
Wi
35
Winther
525i Touring -02
På min sitter skruvarna (2st) under dekorlisterna. (Min har borstad aluminum fejk)

På 5-serien E39 är det spärren vid volymratten som gäller. Tveksamt om man kommer åt genom att demontera sidorna, men det är ju värt ett försök. Har du testat att ta ut klimapanelen och försöka den vägen uppåt?

FP
Hej !

Under helgen så är min tanke att först kolla om jag kommer åt fästet via klimatpanelen, men blir lite skeptisk till att det ska fungera....hur ska man kunna se var "fästet" til bilstereon sitter ?

Om inte det går at få loss stereon på det sättet är nästa prosjekt att försöka ta loss innredningen runt steroen.....coh se om jag kommer åt fästet på stereon den vägen.

Tredje sättet att få ut steroen är att med gammal hederlig värmländsk bond våld slå sönder hela skiten via bruk av en kraftig spackelspade och chansa på att fästet går sönder....

Via klimapanelens hål bör du kanske kunna hitta den fjädrande spärren. Den skall tryckas mot passagerarstolen några mm för att panelen skall lossa.
En mycket tunn plåtflik typ bladmått kanske kan lirkas in i springan, mekanismen påminner lite om ett dörrlås har jag för mig.

FP
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej Svensk i Oslo!!
Har du möjlighet att tag bild på din stereo och länka den eller skicka den till mig? Min stereo har ett annat spärr system. Kanske det är samma?. Iof kan jag förklar hur du tar ut den.
Mvh .

jambo523
Hej !

Nu har jag varit hemma i svedala, gav t.o.m blaffen i spriten på midsommarafton, enbart för att vara pigg og nyter på midsommardagen.....för nu skulle det äntligen bli cd-växlare i bilen !!
Att få loss partiet där stereon og radiodelen satt gick smärtfritt, sitter där med hela paketet i famnen.....og sitter och tittar bak på radiodelen......inget uttag för cd-växlaren....hmmm....tittar bakom bandaren.....inget uttag før cd-växlaren......det enda som finns är en stor "legobit" med massa kablar som går til bakre delen av bilen.....bara att sätta tilbaka hela faderullan efter att jag hadde gråtit en skvätt. ( jag kommer att fortsätta skrivandet med stereo biten på Stereo forumet)

Tack för alla förslag, tyvärr hadde jag ingen kamera med, men tanken slog mig när jag låg där och grejade, nästa gång ska den vara med !
Aha, du hade en Reverse stereo då, inte Business. Då saknas växlarstyrning, det kanske även är lite annorlunda sätt att montera ur denna? På Business är det ju MID-panelen man tar loss med skruven bakom volymratten, sen lossas själva stereon med två insexskruvar som lossas ett antal varv innan panelen med vidhängande stereo dras ut.

FP
Man skulle kunna tro det, men, jag var inte helt bakom flötet när jag ändå hade dragit ut hela paketet, jag skrev upp navn och nummer på stereon:

Bmw Business RDS
65.12 - 8 374 997

Bakom bandaren står det:
KW 41/96 Index: 00

Vad detta betyder vet jag inte, men jag har hela tiden förstått det som så att har man en Business RDS, så ska man kunna koppla till en CD-Växlare ?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.