AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.835

Välja Z3 2.8 eller MB SLK 230 ?

Välja Z3 2.8 eller MB SLK 230 ?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, hur långt är ett snöre?

Allvarligt talat - provkör först och utvärdera. Upplevelser av bilar är ju så individiella.

Min mycket enkla uppfattning är att Mercan är bekvämare, mer gedigen och - faktiskt - snyggare. Men den är inte speciellt kul att köra och motorn är träig.

BMW:n är körmaskinen i sällskapet, inte minst med 2,8-litersmotorn, eller ännu hellre 3,0. Härliga köregenskaper och fint mos i maskin.

Men som sagt - kolla själv!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Mercan är bekvämare och ger ett större kvalitetsintryck (inte så mycket skrammel mm). Tycker 230 kompressor har en ganska trevlig motor.

Tycker nog Z3 är snyggare, men det är upp till var och en att bedöma.

Skulle jag leva medbilen varje dag skulle jag välja mercan.
Annars är nog BMW lite roligare. Jag tillhör (de få?) som tycker att en BMW inte måste ha en sexa, men i en cab är det ganska trevligt. Mercan finns visserligen också med sexa med då heter den 320.

Som föregående talare skriver: Prova själv, det är vad du tycker som räknas.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Denna typ av fråga är egentligen fel att ställa på denna typ av forum. Folk är mer eller mindre insnöade på BMW och vissa kommer försvara sitt märke till varje pris.

Det omvända gäller sannorlikt på ett merca-forum också.
to
268
tooon
325ix -07
Står nästan i samma vattenpöl som dig, d v s cabbe till sommaren.
Har testat både en SLK 230 och en 320.
SLK:n känns mer som en "glidare" och tyckte att 230:n med kompressor kändes _mycket_ piggare och hade trevligare ljud.
320:n (v6:an utan kompressor) hade lite tråkig karaktär och de extra hästkrafterna som den tillför märkes inte av direkt.
En sak är dock säker, ska du välja en SLK ska du ha med automat (gärna tiptronic f r o m -01).
Detta gäller framförallt om du tidigare kört BMW med manuell låda - MB's manuella lådor kommer inte ens i närheten.

Z3:an känns inte lika modern, men igengäld bättre köregenskaper, väghållning och styrning. Motorn (givetvis beroende på vilken du väljer) upplevde jag som mycket rappare och piggare genom hela registret.

Ska du ha bilen året runt? SLK:n har ju mycket bättre CAB-lösning
vilket ger några plus i kante för MBn.
Nu finns ju hardtop till Z3:an, och känslan med tygtak är rätt härlig ;)

Beror helt o hållet på vad du prioriterar helt enkelt :)

Mvh
/ Peter
Håller med BjörnB vad det gäller kvalitetskänslan, lite för mycket Spartanenburg-känsla och för lite München i åtminstone de tidigare årsmodellerna.

Mer glidare i Mercan (som i grund och botten är en gubb-bil) och mer körupplevelse i Z3:an.

Tillåter ekonomin kan jag rekommendera en M3 cab 96-> en underbar maskin om den har haft rätt ägare.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle välja SLK pga. plåtcaben. Den är dessutom snyggare.
//Marin
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
SLK, är sjukt ful enligt min mening. Z3 är mycket snyggare.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Den här frågan har varit uppe tidigare, sök och du skall finna!

/Andreas
_____
Länk
Kört båda..

+ SLK är bättre kvalitémässigt
+ Z3 snyggare inredning
+ Z3 har ingen kompressor
+ SLK har 2.3:a med kompressor (som kommer gå sönder)
+ Z3 inte lika lätt att trimma
+ Z3 betydligt snabbare i acceleration än SLK, om man jämför 2.8 vs SLK230
+ SLK230 har högre toppfart.
+ SLK hardtop inbyggt
+ Z3 behöver inte växla så ofta som SLK
+ Z3 väger mindre
+ Z3 50/50
+ SLK antagligen bättre säkerhet, man klarar sig hyfsat vid vattenplaning på alla fyra hjulen i 130km/h (kostar dock runt ~170k i reparation på en ny) - vetefan om man överlever i en Z3 :/
+ SLK billigare att försäkra (förr var det så)

Tycker Z3 e snyggare i sida/framifrån, men SLK snyggare i rumpan (fast Z3M har klart snyggare rumpa än SLK/Z3 <3.0l).
Glömde en sak,

+ Z3 billigare service (inte så mkt elektronik.. boxen i SLK:n är en mardröm, går nått sönder där skickar mercedes ner den till Tyskland, ska vara väldigt avancerat enl Mercedes/Sverige)
Måste bara säga efter 60 mil med en SLK 230 -04/04 med Automat-tiptronic. (Har ej kör Z3 eller Z4).

+ Snygg. Snyggare än Z3 & Z4, varför använder inte BMW plåt till sina cap ?.
+ Vilken kvalitet kännsla, ingen gnissel och skrammel här inte :)
+ Tyst och fin, Lite vindbrus när man kör (för) fort, +140 km/h.
+ Jämn och bra drag i motorn över hela registret.
+ El plåtcap, Håll nere en knapp och allt är upp/nere efter ~30. (Hur kul som helst vid rödljusen. :)
+ Plåtcap, kör med den året runt. Underhållfritt.
+ ESP (sladdhämnan) som är urkopplingsbar.
+ Bra med utrymme i kockpitt, dessutom väldigt fin.
+ 1 år gammal bil från tyskland för 210-230 KKR, 600-4000mil.

- Istället för 16" 205/225 så skulle jag vilja ha 17-18" för lite stabilare och sportigare gång.
- Gnissel från bälteshållan, troligen lättfixat.

Gör som jag och hyr en SLK 230 från Sixt biluthyrning för 1000 kr och 30 mil och prova den ordentligt för att få en egen uppfattning (Gäller endast Augusti.)

Måste bara tillägga:

* A service ~1500 kr (1500 mil), B Service ~ 6000 kr (3000mil).

+ 0% fel hos bilbesiktningen. hmm kommer inte ihåg vad det var för årsmodell det gällde.

+ Den Mercedes med minst fel :)

- CD Sterion (Namn med ngt med 10 i) Klarade inte spela cd-rw skivor :(

+ Z3 cabb tar inte hela kofferten när taket är nere, dock har ju SLK hårt tak som sagt. Om jag själv får välja tar jag mer plats (för lite plats redan från början i de båda). Åker mkt i europa och då MÅSTE taket vara nere samtidigt som jag har 4 kartongen med dyrbar last (dvs sprit & vin) och annat gottis :)
Leffman: AUDIO 10 är det spelaren du eftersöker

___
Mvh
Patrik N.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag hade valt Z3 an klart. Den ser mycket råare ut än SLK'n som jag i övrigt tycker har väldigt kvinnliga former. En (brudbil) med andra ord!

------
Länk
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Leffman: Anledningen till att BMW inte använder sig utav plåttak är för att det hör inte hemma i ett roadster koncept! Bilen blir tung som bly och inte alls sportig så som en roadster bör vara. De plussen du har delat ut är precis det som en roadster inte står för. Köper man en roadster så bör bra utrymme inte vara med på prioriteringslistan.

Tar man gamla SLK går inte jämföra med Z4, däremot är det helt klart en glidare med automat som i den grenen slår Z3. Vill man köra med aktivt är Z3 att föredra.

Detta gäller även Z4 vs nya SLK. Klart mycket sportigare än gamla SLK men ändå hästlängder bakom Z4an i körupplevelse.
Vi kan avsluta tråden...det blev en M3 coupe -97 , är grymt nöjd !!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
S:E: Bra val! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.