|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Amatör som man är. har ju aldrig grejat med ljud och lyckades med en klassiker "Skrumejseln helvetet rakt i högtalaren" Detta hände när jag skulle skruva fast mina infinity högtalare på plats så slant skruvmejseln och gick rakt i genom gummi upphängningnen på högtalaren. vad göra? kasta och köpa nytt eller? limma? tejpa? inte så kul att slänga bort 2500 sek. Kan man bara köpa en högtalare? eller måste jag köpa ett helt nytt kitt? Tips mottages gärna mvh Kristian | |
|
Antar att du menar att det är längstut i kanten på elementet du har stuckit hål med mejseln, Om man ska vara helt seriös: släng! Annars testa att limma... Pröva tex. vulklim som man har när man lagar cyckel slang. Mvh Chrille |
|
|
Du kan ju försöka med ett vulklim som deejaywasp skriver. Pilligt lär det bli och resultatet vet jag inte hur det blir. Jag brukar alltid hålla en hand innanför mejseln så att man undviker sådant där. Bättre lite ont i handen än ett hål i högtalaren. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ja just det längst ut i kanten. Det var nog väldigt längesedan jag blev så svart i ögonen som när det slant. Sist var väl när knytnäven åkte rakt i cd helvetet tror det är ett år sedan jag begravde cd´n. Har tänkt lite och mina ingrepp på bilen är klart inte billiga. vad jag än gör så går det åt helvete! Det enda jag vill är ju att vara lite duktig och inte ha tummen mitt i handen. Denna helgen kan bli dyr. Ska byta en st PDC bak, samt spänna handbromsen, byta fälgbultar samt vaxa bilen. Jag provar med limm som ni tipsade om. Sedan köpa nytt om det inte låter bra. Tackar för tipsen. Mvh Kristian |
|
|
Påverkar verkligen ett litet hål så mycket? visst säger alla audiofiler, men mitt tips är att först provlyssna, låter det bra, så gör ingenting, risken med lim och sånt är att du gör rörelsevägen stel och försämrar ljudet. Men märker du av hålet i högtalaren så prova med en cykellagnings lapp och sånt vulklim, det kan funka. Om du inte har högtalaren i en låda som är hermetisk så kommer du med största sannolikhet inte märka ngn ljudskillnad. Lycka till! /Christofer |
|
|
Kvalitetsmärken som Infinity kan mycket väl ha reparationsservice på sina högtalare! Jag vet att bland annat DLS kan kona om högtalare som de har tillverkat... Kolla om det inte går att reparera så dyra högtalare innan du köper ny. Om du trots allt måste köpa ny högtalare, går det säkert att köpa en enda högtalare utan att köpa ett helt kit med två högtalare, delningsfilter och diskanter. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det går att beställa endast midbasen till kitet, det törs jag nästan lova. Det beror nog mest på hur villiga personalen är att hjälpa till, då det kan kännas "jobbigt" att beställa specialgrejor, som man knappt tjänar pengar på ändå... Kolla på närmaste BRL butik så bör det lösa sig. Maila mig annars.. Glad midsommar! |
|
|
Nej. Ingen lapp bara limmet. Försök att få in limmet i sprickan och att hålla isär den tills limmet har torkat och sen försöka få ihop sprickan. En lapp kan aldrig vara bra. ///BMW - Was sonst! |
|
| Till infinity borde det finnas grejor för omkoning och byte av kantupphängning. Hör först om du kan köpa ett löst element, annars lär det finnas någon firma i Norrtäljetrakten som lagar trasiga högtalare. De byter spolar, bobiner, koner, kantupphängningar, spindlar, etc. Främst vänder de sig till PA-folk. Tyvärr minns jag inte vad firman heter, men det är mycket möjligt att HiFi-Kit i Stockholm (08-335151) har närmare information. HiFi-Kit säljer för övrigt lösa element av många olika märken, däribland Infinity. | |
|
Hej Vet iaf att man kan reparera själv om man slagit hål i själva konen, kanske inte om man håller på med ljud seriöst eller är kräsen. Så nog ska det gå att fixa, ev. kanske man inte behöver ens limma osv. som redan nämnts, har spelat 6:9or som hade många hål (spruckit i solen), och det lät inte dåligt, men säkert inget för den kunnige/kräsne. //Simon |
|
|
Många bra tips. Jag ska prova och limma i morgon och sätta in högtalarna och lyssna. Låter det bra är det ju OK. Men frågan är hur länge det kommer hålla om det fungerar med limm. Men det är klart jag har ingen häftig förstärkare att driva det med så dem lär inte poppa så hårt ändå. Hör av mig så fort jag testat. Köpte högtalarna hemma i värmland så jag ska åka inom nästa helg och höra om det går att fixa en ny högtalare. Enligt min broder som har grejat mera ljud och gjort samma misstag har limm och nagel lack fungerat bra. mvh kristian |
|
Robsarve |
Det du gjort hål på är kantupphängningen, en mjuk, följsam komponent som skall kunna åka fram och tillbaka 10000 gånger i sekunden och styra upp konens rörelse. Det går att fixa med ett mjukt och följsamt lim, mitt förslag är silicon. Räkna dock med forkortad livslängd, max två år.. |
|
Oj, 10000 slag/sek låter mycket för en bas..)) Jag har har bytt kantupphängningar flera gånger, det är inget omöjligt jobb, om du inte kan få hjälp hos tillverkaren/säljaren. Är det skummat eller massivt gummi på upphängningen? Se upp med vilket lim du använder, testa gärna med liten klick på yta som inte är kritisk, t.ex ute på kanten. Förargligt om limmet åstadkommer ännu större hål... Vattenbaserat kontaktlim är OK på skummad upphängning, vanligt kontaktlim är rena katastrofen. Silikon kan som nämnts också fungera, gärna typ som inte blir så hårt efter härdning. Man brukar bl.a fixera komponenter på kretskort med en typ som är mjukt och segt efter härdning. Även ett litet hål kan göra en del på egenskaperna, och även på portad låda, i synnerhet runt vissa frekvenser. Prova och frekvenssvep en högtalare samtidigt som man håller för porten mer eller mindre och observera konutslaget. FP |
|
|
Imponerade kunskaper om allt på detta forum! Vad tror ni om limmpistols limm? Det är ja gansak mjukt efter det stelnat? Har fått tag i cykelslangslagnings limm, det borde ju vara ganska skonsamt mot gummit. Vilket rekommenderar ni? Det verkar vara av gummi, själva upphägningen. Mvh kristian |
|
|
Har gjort exakt samma misstag, men man lar sig av sina misstag! (forhoppningsvis) Men mina hogtalare kostade 300:- for bada:) Blev faktiskt riktigt bra ljud for de pengarna trots hal i en av hogtalarna. |
|
|
Limpistolslim är alldeles för hårt, testa med silicon istället, jag har lagat med silicon ett flertal gånger med lyckat resultat. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Ett bra tips vid montering av högtalare är att använda stjärnskruvar.. Och se till att använda en mejsel/bits som verkligen passar! På "vanliga" spårskruvar finns inget som centrerar skruvmejseln när man drar, vilket gör att man slinter mycket lättare. Har själv gjort samma tabbe en gång i tiden när jag skulle vara snäll å hjälpa brorsan att montera hans nya högtalare... |
|
| en kompis lagade med sånt där lim man limar modelflygplan m.m. å han hör ingen skillnad säger han | |
|
Det får ju stå för hans öron, beror ju klart på var på högtalaren skadan finns osv. Låt sunt förnuft råda, vanliga lim inkl smältlim blir hårda när de härdat, om man försöker laga t.ex kantupphängningen så kan möjligen gummibaserade lim eller silikon fungera, inga hårda lim. FP |
|
|
Jag har nu testat och limmat med vulklim och kört 40 mil under helgen ca 5 timmar lyssnade. Och det låter fint forfarande. Jag provade först och tittade på högtalaren och den vibrer fint, och verkar inte störa sig på limmet. mvh Kristian |
|
Robsarve |
Folke, infinity kittet kör med mekanisk avrullning på basen, så nog komer det upp 10 kHz alltid... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.