|
|
|
|---|---|
|
Bilen har börjat bluddra lite på tomgång vid kallstarter. Dock avhjälps bluddret snabbt med hjälp av ett snabbt tryck på gasen. De senaste dagarna har jag dessutom märkt att det har luktat lite bensin (när man har haft rutorna nere). Idag...tankade jag c:a 30l och så körde vi hemåt. Parkerade och öppnade dörrarna varpå min flickvän också uppmärksammade bensinlukten. Under tiden vi packade ur bilen så sade flickan; "-bilen läcker". Jag knatade runt till baken på bilen och upptäckte till min fasa att där var ett litet bensin-niagarafall =(((. Det droppade/rann från mitten av tanken..från ovansidan, om ni förstår? Det finns en lite fördjupning där och en slang går ner/in där ngnstans. Parkerar jag bilen så att bakändan står högre än nosen så rinner det ingenting. Uppskattningsvis så blev det efter tankning c:a 35-40l totalt i tanken så den är knappast överfull. Vad tror ni? Finns det ngn slang som kan ha hoppat loss/spruckit eller är det mer troligt att det är en spricka i tanken? | |
|
Lyft upp bilen och titta,helst med någon i bilen som kan slå på tändningen/starta motorn det brukar synas vart det läcker! Använd riktig lyft ej domkraft!!!! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Det sitter en tankarmatur i tanken+en bränslepump ev. har en slang gått av/lossnat? ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Kolla avluftningsledningen den brukar rosta sönder. Lars |
|
|
Det var, vad jag tror, returanslutningen som hade gått sönder så slangen låg löst. Den var lagad tidigare såg jag. Nu reparerade vi med en genomborrad träskruv, ny frisk slang och klämmor. Nu är det ingen bensinlukt iallafall och jag har inte märkt ngt läckage så det verkar ha blivit tätt. Behöver/kan man lufta bensinsystemet på ngt vis..eller sköter det sig självt? Tack för svaren! |
|
| Det sköter sig själv... | |
|
Okidok, det luftar sig självt. Då får jag börja leta efter felet som orsakar bluddringen vid kallstart =/. Det blev bättre men inte bra efter denna operation. Eller tar det några mil innan det är helt 'luftfritt' i systemet? Antar att det endast tar några sek. men man hoppas ju på det enkla. |
|
|
Är den svårstartad när den är kall, eller är det bara det att den bluddrar? //Roffa --- Min BMW - Länk |
|
| den är inte svårstartad men den bluddrar lite...i några sekunder. Sedan ordnar det sig. Trycker man till lite lätt på gasen så ordnar det sig snabbare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.