|
|
|
|---|---|
Lyxkillen |
Hej igen! Vad är skillnad mellan vanlig VANOS och en modell RR? Mkt tacksam för svar. Mvh |
|
RR står för rolls royce BMDoubleV Min bil: Länk |
|
|
RR vanosen är vanligast på M3 3.2, MEN när den rasar så byter dom till Sachs Vanos som ska vara bättre. Så RR är alltså också en "vanlig" Vanos. Är inte helt säker, men jag tror INTE att nån har Sachs orginal. MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Länk /Andreas _____ Länk |
|
|
Hur än roligt det låter så står RR för .Rolce Royce. Och det som går sönder är en genomgåeende bult av härdad typ men ändå får den för mkt stryck så den brukar gå av =ras Porshe935 |
|
| Har RR på min 3.0:a | |
|
Under de år man kört M-bil nu har jag kommit fram till följande (nu kan jag vara ute och cykla men känner mej ganska säker): Alla 3,0:or, dvs bilar med enkelvanos, har RR-vanos. Den går nästan aldrig sönder, missljud kan uppstå och magnetventiler kan hänga sig, men det är också allt. Mycket, för att inte säga extremt ovanligt att enkelvanosar rasar. 3,2:orna med dubbelvanos (variabla kamtider på både insug- och avgaskammarna) är det värre med, det är den som finns i RR och SACHS som det bytas till vid ev. ras. Även på dessa vanosar kan det uppstå oskyldigt oljud och manetventilerna kan hänga sig, MEN det kan också vara så att hela växellådan skär och vanosen lägger ner. Slutsats: Ska du köpa en 3,0:a så är det sktuntsamma. Går den som den ska och är oljeservad som den ska är det bara att handla. Skulle en magnetventil hänga sig eller om den skulle börja rassla är det bara att antingen löda om magnetventilen eller byta den, kostar någon tusing, mot rassel bytas en glidskena med sträckare om jag är rätt på det, inte många kronor där heller. Ska du köpa en 3,2:a gäller enligt många här på forumet samma sak, en dubbelvanos kan tydligen inte pajja så det är bara att handla. Själv vägrade jag köpa en bil där det inte var bytt då jag vet att dom lägger ner och jag vet att det kostar c:a 25 tusen spänn ärr byta till en sachs. Detta får du själv ta ställning till coh läsa om mer här på forumet, använd sökfunktionen. |
|
Lyxkillen |
Hej! Är hemma igen från Tyskland, med en M3 i mintcondition! 98 coupé med Sachs Vanos, ïnget missljud och går grymt bra! Bilen har en eftermonterad Navi, som sitter längst ner i mittkonsolen och stolsvärme och ciggtändare sitter under mittarmstödet. Allt är väldigt fint gjort och arbetet är utfört av Ac Schnitzer. Under mittarmstödet sitter en fjärrkontroll som styr navin! Bes ua idag! Mvh |
|
Hej, Har du bilder på Navi mm? Vore kul å så. /Daniel |
|
Lyxkillen |
Hej! Bilder är på går gång, är i stugan och har glömt sladden till digitalkameran! Mvh |
Lyxkillen |
Hej! Bild på navin finns under annonser m3 coupé 98! Mittkonsolen är ombyggd av AC Schnitzer! Mkt nöjd med arbetet! Sugen? Mvh |
Lyxkillen |
Hej! Bild på navin finns under annonser m3 coupé 98! Mittkonsolen är ombyggd av AC Schnitzer! Mkt nöjd med arbetet! Sugen? Mvh |
ErikNilsson |
Jäklar vad länge du hade bilen! Du måste vara enormt nöjd med den. |
|
Snyggt.. Har sett byggen då dom tagit bort Checkcontrolen tidigare men inte denna lösning. /Daniel |
|
Lyxkillen |
Erik: Bilen köptes för att säljas! Har aldrig kört en bättre bil, den är grym. Bilen är otroligt välbehållen, perfekt skick, grymt fin lack, den som letar finner! Ja, Navin är väldigt fin. Trots allt AC Schnitzer som har byggt! Löstagbar fjärr från hållaren. Spelaren sitter under cd-växlaren i bagaget! Sjukt ljud från sportsystemet! Fler synpunkter! Lyxkillen |
|
Skymmer inte växelspaken navin lite grann? Dessutom lite jobbigt att ha skärmen så lågt... Men visst, installationen ser ut att vara snyggt gjord! /Fredrik |
|
Lyxkillen |
Hej! Anser inte att växlespaken skymmer navin, perfekt höjd! Glömde berätta att spärren vid 250 är borttagen:-) Mvh Lyxkillen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.