AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.038

Kraftigt oljud i motorn helt plötsligt

Jr
14
Jray
730iA, -92
Jag har en E32 från -92 som har gått bra i 3-4 år men idag hände nått som inte känns "billigt". Jag lade i sportläget och tryckte på lite (något jag inte gjort på mycket länge) bilen svarade bra på det men när jag gick tillbaka till E läge (normal) så började den stöta. Det blev värre och värre och senare uppstod ett slamrande metalljud som om man slog metall mot metall. Bilen gick sämre och sämre men jag lyckades ta mig hem. Ska nu försöka forska lite bland bilkunniga innan jag lämnar in den nånstans. Är det någon som har nån teori? Olja finns i och bytena har jag skött. Tacksam för svar. /Janne
Paap Reeder
... vad är det för bil du har?
Bara e32 är väl en litet för vag definition.
MVH /// Paap R
Jr
14
Jray
730iA, -92
Sorry, det är en 730iA. Missljudet är metall mot metall med ca: 1 sekunds intervall. Låter inge bra, om man säger så.

Mvh
Janne
Hej Jray! Kan du gjort som jag gjorde och varvade upp den så att en vipparm gick av! Det låter lite som det i din beskrivning...

Är det från motorn eller är det växellådan ljudet kommer från?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Börja med att lyfta ventilkåpan och kolla så att inte någon vippa har gått av. Kan lätt hända om man har en lite dålig kam och varvar ur den.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Glömde:
Det ovan gäller bara om du har en 730 med sexan dvs M30.

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
Jr
14
Jray
730iA, -92
Hej och tack för tipsen. Pratade nyligen med en bilverkstad som säger att de är 90% säkra på att det är kammnockarna som är slitna. Detta utifrån min beskrivning. De säger vidare att det handlar om 20-25 000 för delarna i så fall. Det känns inte som nån höjdare precis. Tror ni det kan stämma? De vill som David tipsade om lyfta på ventilkåpan men pratade inte om nån vippa utan bara om att kammen behöver bytas. Jag har f.ö. 730 med sexan.

Mvh
Janne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kamaxel: ca 3500-4000kr
Vipparmar: ca 2500kr för samtliga (kostar ca 200kr/st)
Oljerör (bör bytas när du ändå byter kamaxel): ca 300-400kr

Kanske lite förbrukningsdelar utöver detta...
Ovanstående priser hos BMW för M30-motorn!

Fattar inte hur de får ihop 20-25000kr i delar!

Be dem specificera exakt vad det är som skall bytas och att de anger priset för de delarna för varje artikel.

Arbetstiden kan inte bli jättemånga timmar för byte av kamaxel och vippor.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Paap Reeder
Hej jray!

All logik säger väl att inte en kamnock eller kamaxel kan slitas ner efter ETT maxuttag av effekt.
Framförallt uppstår nog inget metalliskt ljud med en frekvens på 1 Hz.

Således tror jag som ngn säger ovan att du kört av en lyftare.
Det kan i o f s vara en följd av sliten kam med för stora ventilspel samtidigt som du kanske fick iväg rpm till över 5000.... då smäller lyftaren av.

MVH /// Paap R
Jag fick pris mellan 15-20000 med arbete och delar. Det finns på motornord el. liknande kam, vipparmar, sotningssatser m.m. jag hade turen och hittade här på Powerbörsen allt jag behövde (nya grejor) till en tredjedel av nypriset, så kolla här först.
Glömde ge dig mina sympatier.
Jag vet hur det känns har precis renoverat toppen....
Jr
14
Jray
730iA, -92
Tack för svaren

Det känns lite mer hoppfullt trots eländet. Nu hoppas jag Sverige tar Holland ikväll så tar jag tag i bilproblemen på måndag.

Önskar fortsatt trevlig helg.

/Janne
"Pratade nyligen med en bilverkstad som säger att de är 90% säkra på att det är kammnockarna som är slitna. Detta utifrån min beskrivning. De säger vidare att det handlar om 20-25 000 för delarna i så fall."

...befäster på nåt sätt mina fördomar om folk som fortfarande tror att BMW:s reservdelspriser är av astronomiska proprtioner.
Har själv råkat ut för detta scenario vid ett par tillfällen : oj, oj, oj, är det en BMW?...och med oljud från motorn?...jaa, du vet, det blir nog en tiotusen minst...plus jobb och moms...och du vet, det blir ju några timmar för det är en BMW....
Sen ringer man BMW, köper delar för 3-4000 och byter själv...
Dom bedriver ju rena skrämselpropagandan ju...eller överdriver dom reservdelspriserna medvetet för att sen kunna ta mer för jobbet och "mörka" det med reservdelspriserna?
Paap Reeder
... det som kostar är ju arbetstiden här i landet.

Pryttlar för 4000:- kostar kanske 15 000:- att få på plats.
Tar nog 2x8 tim á kanske 1000:- för en proffsverkstad att fixa det.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.