|
|
|
|---|---|
|
Idag uppstod ett märkligt problem för mig. När jag skulle köra lite landsväg så började automatlådan beté sig konstigt. Den växlar helt normalt från 1an till 4an. MEn sen vill den inte lägga i 5an. Provade att köra fyran till rödmarkering och då gick växeln i. Men om jag ska köra normalt så fungerar det icke. Irriterande... Någon som har några aningar om vad som kan vara fel? Sökte lite på forumet och hittade en tråd där det stod något om kallstartsprogram, och att det påverkar växlingarna innan bilen är varmkörd ordentligt. Därför vill ja påpeka att bilen kördes 3 mil utan någon förändring. Jättetacksam för svar /Per | |
|
Hej Polle, jag var med om något liknande på min e39 528 där lådan verkade gå i sportläge/varmkörning/vinterläge o inte växlade upp till femman (gick att växla upp med Stepen). Felet försvann tillsammans med en närstående nervkollaps då jag bytte till sommarhjulen och jag kom då på att jag nyligen fått en punktering på ett dubbdäck o bytt det med följden att rullomkretsen blev lite längre. Detta räckte tydligen för att abs-sensorerna skulle känna att hjulet snurrade lite långsammare o aktivera nåt av ovanstående lägen. Värt att notera var att A) jag köpte ett begagnat likvärdigt dubbdäck för att få samma höjd på hjulet. Det var bara aningen bättre än övriga o det räckte tydligen. B) Detta var ett framhjul. Jag är tyvärr inte så insatt vad gäller e34 o dess automatstyrning, men det kan ju vara något liknande. Mvh David P. |
|
|
Hej David! TAck för ditt inlägg. Du hade helt rätt! Jag skiftade häromdan till ett annat framhjul med annan rullomkrets. När jag idag skiftade tillbaks till det gamla hjulet försvann problemet! Då var det problemet ur världen! Tack Hälsningar/Per |
|
|
Hej igen Polle, vad skönt att det löste sig! Nu vet man ju att det är lika känsligt på en e34 som e39. Mvh David P. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.