AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.557

Är det fel på Automatlådan

52
205
528Mora
528iA -97
Nu känner jag att jag har kommit bort från ämnet i min förra inlägg så jag startar en ny, hoppas att det är ok.

Länk

Som jag beskrev innan upplever jag en ryckig växling främst från 1:an till 2:an, 2:an till 1:an, men ibland även från 2:an till 3:an.
Jag provkörde en 00 där växlingen gick mjukare men fortfarande märkbart.
Jag måste också tillägga att det ibland kan gå hur mjuk som helst vid växling från 1:an till 2:an.

Är det dags att bytta oljan i lådan?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var det BMW som gjorde oljekylarbytet och fyllde på olja ??
så ingen petet i fel oljetyp??
BMWs lådor är bättre än MB så det så !!! .)) förmodligen är det samma tillverkare ??
BMW använder tre olika lådtillverkare till E39 ZF -GM-Jatco
men "samma" styrprogram för steptroniclådorna.
Jag skulle först prova med att ta av batterikablarna och lägga ihop + o - kabeln och sedan vänta 20 minuter innan återmontag av kablarna för att rensa minnet i styrmodulen, lådan har ett minne som kommer ihåg hur du körde bilen "sist" och därför kan lådans växlingskaraktär ändras om du kört hårt med bilen ett tag och sedan kör lungt och fint och då "uppleva" att lådan växlar hårt. Ja det förkommer ett litet vinande på ettans växel och på backen fullt normalt. Hur låter det i en manuell bil på backläge tex.
Skulle det fortfarande visa sig att lådan inte växlar behagligt, så skulle jag göra ett oljebyte ink filter.

///MVH Hasso
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Hej hasso

Nej det var inte en BMW verkstad, det var samma mekaniker som bytte motorn i bilen. Jag har fått uppfattningen att han är kunnig, så jag hoppas att han har använd rätt olja.
I morse när jag skulle till jobbet växlade den lite mjukare, bilen hade då ståt över natten, det känns nästan som att den växlar hårdare när den är varm.
Jag fick tipsen om batteriet från dig innan (kondensfläkten) och ska prova nu till helgen.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ENDA oljan som för fyllas finns enbart på BMW att inhandla.
ESSO lifetimeolja LT 71 141 är det som gäller inget annat.

///MVH Hasso
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Var på BMW idag för att de skulle kolla oljenivån.
Bilen var genomvarm när de körde in den, med motorn på och växeln i N läge lossade han på pluggen under lådan och det bara rann ut olja.
Han menade på att det var för mycket olja. Sen väntar han tills det bara droppade och skruvade dit pluggen igen.
Ska motorn och lådan vara varm när man gör detta, eller har killen gjort bort sig?
gt
2.767
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Ja det ska vara arbetstemperatur..på lådor med sticka är det lättare då finns två mätskalor på var sida på oljestickan varm och kall olja
52
205
528Mora
528iA -97
Har de gjort rätt på BMW då, är nivån rätt nu??
Vad händer om man fyller för mycket?
52
205
528Mora
528iA -97
Ska lämna in bilen på måndag igen (för att fylla på med olja).
Skulle uppskatta fler kommentarer här!
Han en trevlig midsommar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Vid oljebyte ska lådan vara driftsvarm fordonet vågrätt och säkrat för rullning.
fyll på olja till bredden starta motorn med växlen i p-läge
koppla i AC el halvljus (tomgångshöjning), fyll på olja till bredden
skruva dit pluggen.
tryck på bromsen lägg i alla växlar flertalat ggr (på tomgång)
kolla oljenivån igen.
I de amerikanska instruktionern ska oljan hålle en temp mellan 30-50C innan oljenivå koll kan göras, och med motorn igång och alla växlar genomväxlade till växeln i p-läge lossar man pluggen och då ska det endast komma lite olja rinnande.

///MVH Hasso
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Tack hasso

Då behöver jag alltså inte fylla på mer olja, eller?
Som jag beskriver ovan var bilen varm (temp nålen klockan 12) men däremot hade den inte växlat genom alla växlarna när kontrollen gjordes.
Men oljan rann rätt rejält i början, när pluggen skruvades dit droppade det.

Förlåt för dessa dumma återkommande frågor men jag vill vara 100% säker.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag förstår ditt dilemma, det är en djungel av uppgifter och inte lätt att bena isär vad som är rätt eller fel. Speciellt som BMW själva inte är riktigt klockrena i sina instruktioner heller.
Jag tolkar det som du borde ha hyfsat rätt nivå i lådan just nu.

///MVH Hasso
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Återigen tack hasso.

Snart, när min son har lagt sig, ska jag ut och köra, och bara njuta.
Jag önskar er alla en trevlig midsommar.
stefannorr
Appropå autamatlådor...startar ja bilen på morgonen o kallstartsläget går i så växlar o varver den relativt hårt i 1-2 min eller till den växlat genom växlarna en gång...o sen går den relativt mjukt ju längre ja kör( kör alltid kortsträckor dock) startar ja bilen på morgonen,låter bilen stå på tomgång 1-2 min så kallstartsläget försvinner växlar den silkesmjukt hela tiden,känner ingen tendens till växlingarna ,,skumt..mjukvaruuppdatering eller nå man får leva med en adaptiv låda?
52
205
528Mora
528iA -97
Fan vad jag stör mig på växlingen.
Jag tycker den växlar mjukare när lådan är kall, typ på morgonen när jag ska till jobbet.
Om nivån skulle vara fel borde det väl även märkas på de andra växlarna, eller?
52
205
528Mora
528iA -97
Ingen som vet ??
stefannorr
Testa gör som hasso skrev här ovan o lägga ihop kablarna 20 min så du nollställer den adaptiva lådan som känner igen ditt körsätt.
Har du testat att göra som mig,låt bilen stå på tomgång typ 2 min innan du far iväg då växlar min silkesmjukt.
52
205
528Mora
528iA -97
Jag vet, några vill säkert slå ihjäl mig nu, men förhoppningsvis är det mitt sista inlägg i ämnet.

Jag har nu gjort som hasso beskrev och även låtit bilen gå på tomgång 2 min.
Det blev väl aningen bättre (eller är det psykologisk).
Men det jag har upptäckt nu är att den växlar hur mjuk som helst (även från ettan) om man håller jämn gas, och inte accelerera.

stefannorr
Det är väl det adaptiva som spökar o minns hur man kört sist o även kallstartsläget? min går o växlar hur mjukt som helst om ja låter den stå på tomgång på morronen två minuter o sen kör iväg,om ja dock kör i väg direkt och kallstartsläget ligger på, så visst den varvar på en gång upp til 2500-2800 varv tills den gått genom växlarna en gång,men de känns aldrig lika bra o mjuk i växlingarna då som om ja startar den o låter den stå på tomgång 2 min innan ja drar iväg.
Har bytt olja och sil nyligt dessutom o gjorde varken till eller från,ska väl även finnas någon givare till kallstartskäget som går att byta ut.
Den adaptiva lådan har jag aldrig förstått vitsen med ,samma är kallstartsläget utbytt mot någon mordernare variant i nyare BMW sa dom på BMW Luleå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.