AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
940

"Getriebeprogram"

Hej!

I vintras hade jag inne bilen hos BMW-aukt. verkstad då det väldigt ofta dök upp "Getribeprogram" på displayen. Det de kunde göra var att koppla in sig via dator till bilens felminnen och läsa av dessa. Dessvärre(?) hittade de inga meddelanden. Varför kunde de inte svara på alls, de hade inte ens någon bra teori! Det måste väl finnas en anledning till varför felet visas!? "Getriebeprogram" betyder ju "växellåds-program" om man direkt översätter ordet. Jag har problem med hårda växlingar till 3:an och 4:an, det var därför (i kombination med felmeddelandet) som jag lämnade in bilen i vintras. Nu har meddelandet börjat poppa upp igen, efter ett långt vår-uppehåll, fast med långa mellanrum jämfört med vintern (ibland flera veckor..) och lådan växlar mycket hårdare idag än den gjorde i vintras.

PS. Jag får även upp "rucklicht" och "kennzeichenlicht" varje gång jag kör bilen, så har det varit hela tiden i ett år. Kan det finnas något rimligt samband måntro.. DS.

Finns det någon kunnig som har en bra teori om "fenomenet"?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
Tobi
Tja. Har vid något tillfälle fått samma meddelande på min 530iA touring -93. Det hela slutade med att växlarna inte "bet". Något i lådan är sönder. Vad vet jag inom ett par veckor. Min bil har gått 13000 mil och motorn är förträfflig. Tydligen är automatväxellådan till BMW i vissa fall i klockren...
Rasar lådan så låt inte en BMW-verkstad sköta renoveringen. De tar ut lådan, skickar iväg den och sätter sedan in den igen....á 30000:-. Gå direkt till växellådsreparatören...á 10000:- + lite extra beroende på hur mycket som felat. Lycka till

Tobi
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Ang. dina "rucklicht" och "kennzeichkicht" så prova att koppla bort motorerna för höjdjusteringen av framlyktorna. Kan gå.

Sen tror jag det ska sitta 3 st givare vid svänghjulet eller i närheten som kan vara orsak till "getriebeprogram", skitiga el. defekta.

Byt olja i lådan några gånger så växlar den nog bättre sedan.

Mvh Pontus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.