AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.467

Kylarslang tryck?

Reven
Mina kylarslangar har ett jättehögt tryck känns det som när man klämmer på dem, de är lixom stenhårda.
tempen går inte över mitten så det är väl bra. och när man öppnar expansionskärlet när motorn är avstängd så kommer det en hel del vatten utforsande. kan topp packningen vara trasig eller är termostaten igensatt? kan man ha för mycket kylarvatten i systemet?
tänkte prova att ta bort termostaten ikväll för att se om det blir någon skillnad, vad tror ni om det?

///Mvh Jocke

"Den Spanska reven rev en annan rev"
När du öppnar expantionskärlet, är motorn varm då? har du kört med bilen nyligen då? Då är det klart att det kommer ut vatten, det är ju tryck i kylaren och slangarna. Slangarna ska vara hårda när bilen är varm.
Reven
okej, jo jag hade kört med bilen precis å tryckte lite på de..
kanske därför det va sånt tryck då?
blev orolig då jag inte visste hur det skulle vara, men det verkar inte vara farligt i alla fall.
får kolla imorgonbitti hur slangarna känns när den svalnat!

///Jocke

"Den Spanska reven rev en annan rev"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det är helt normalt. Du behöver inte oroa dig över att bilen går varm.
Blir ingen skillnad om du skulle testa utan termostat, dels finns oftast ett litet pilothål i denna, dels är det ju helöppet in i motorblocket från kylarens andra (oftast nedre) anslutning. Det är alltid samma tryck i hela systemet, kylare, motor, värmepaket, medan cirkulationen styrs av termostat och värmeventiler. Vid varm motor ligger trycket runt 0,8-1 bar, därför blir slangarna rätt hårda.

FP
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Sen så ska du kontrollera vattennivån med kall motor.
när man kollar tryck i kylaren med kall motor, finns det ngn risk att det kommer in luft i systemet då man öppnar expantions kärlet???
Nej, detta är en normal kontrollpunkt där man kontrollerar och fyller på vid behov.

FP
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
jag har ett jäkla tryck även morgonen efter i min Tds både övre o undre kylarslangen är stenhårda,öppnar man expansionskärlet så är det som en fontän.Har haft olja i kylvattnet men efter en spolning och ett medel som heter BarLeak försvann oljan men trycket är fortfarande kvar. Det verkar då vara rungång i systemet för värmen funkar då kanon i bilen.
Lite mysko är det ju med högt tryck i kylaren även med kall motor. När allting svalnar så försvinner ju expansionen i kylvätskan, det brukar vara +/- noll när man öppnar locket, eller möjligen ett helt litet pys, kan lika gärna vara ett svagt vacuum.

FP
ul
239
ulfson66
525Tds touring-92
jobbarbil..
Hur får man bort vacuumet om det är det,funderade först på termostaten men då borde det inte bli värme i kupen eller ?? hur luftar man en tds har stått på tomgång med kylarlocket av samt full värme i kupen.
Vacuum kan det omöjligt vara i ditt fall eftersom slangarna är hårda.
Termostaten kan inte heller påverka trycket, endast cirkulationen. Kylsystemet är alltid "öppet", både kylare och värmepaket osv har ena sidan helt öppna in mot motorblocket. Den påverkar inte heller cirkulationen in mot värmepaketet, bar mot kylaren.
Är inte helt bekant med E34 men sök på lufta kylare E34 osv så får du säkert hjälp.

FP
ha
1.072
hammar
540iA -97 (E39)
550iX GT (F07)
Sedan kan man väl tillägga att slangen inte ska vara större i omkrets än vad den normalt är kall, eller?
Min var mycket större när det är tryck i systemet, som om man klämmer på en avlång ballong på var sin sida så den expanderar i mitten, så jag bytte slang.
Tur var väl det för den nya håller sig i samma storlek.

Visst ska slangarna vara hårda när bilen är varm.
Men när den är kall ska man kunna trycka ihop slangen lite t ex. övre kylarslang så man kan höra att vatten går genom systemet när man klämmer till.
Så är det på min bil i alla fall.
Rätta mig om jag har fel. :-)

/Hammar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.