|
|
|
|---|---|
| Ska demontera mitt topplock och undrar hur hårt allt ska dras sedan m momentnyckel... | |
| Det är en 520 -89 föresten:P | |
535power |
520 - 89 säg vad det är för motor om det är M10, M20,M30 eller M40 så kan ja säga hur hårt du ska dra dem i nm |
| Det lär ju vara en M20... | |
|
Jag kan ju även meddela att du ska dra enligt följande (Haynes): Steg 1: 30Nm Steg 2: Vinkeldra ytterligare 90 grader Steg 3: Vinkeldra ytterligare 90 grader Ovanstående gäller torxbultar vilket är det du ska ha. |
|
|
kan någon vara snäll och berätta vad foot-pound är för enhet? finns på en momentnyckel en polare har. finns inget annat angivet BmW - enjoy! |
|
|
1foot-pound = 1.34 Newtonmeter så 30Nm = 22,5ftlb MVH // Harris Bilder på Bilen: Länk |
|
| tackar!! | |
| OBS! 30Nm är det som ska dras, men viktigast av allt är ordningen du drar toppbultarna. De ska dras i ett mönster så du inte "snedrar" toppen. Då kan den bli skev eller i värsta fall spricka. | |
535power |
kolla vad wath har skrivit de e rätt samman lakt kannske du ska dra bultarna 80nm men för ska du dra dem i en viss ordning i 30nm sen vinkel dra 90 grader och vänta gärna 20min innan du drar sen kör motorn varm och sen när den svalnat dra ytterligare 90 grader ett tips köp haynes mekarbok där står de mästa |
|
Att efterdra bultarna efter varmkörning gäller bara M30 motorerna. Det skall man inte göra på M20! Dra som Wath skriver. Försök fixa fram en bild på i vilken ordning bultarna skall dras. Viktigt! Sex ÄR roligare än fyra! |
|
| kÖPTE haynes bok :) underlättar lite.. | |
|
Håller på med min topp till 520-89(m20). Har samma problem, i bultsatsen står det att man i första steget ska dra 3,5 m.daN, och jag vet inte vad det motsvarar i Foot-Pound. men om det stämmer som Wath säger att dem ska dras till 30 nm så motsvarar det 40,2 Foot-Pound? Står det på min momentnyckel också nämligen. BMW 520i e34 - Alpinvit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.