AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.973

m20 med startproblem

Sida 1 av 2
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
problemet är:
När bilen stått ett tag och är kall, så startar den utan problem. Går utan problem, förutom tomgången som försvinner såfort motorn börjar bli lite ljumen/varm. När man stänger av motorn eller när den dör pga. tomgångne kass, så får man inte igång herket förns den blivit helt kall, ibland bara lite svalare. Vid gaspådrag när bilen väl går, så kan det rycka/spika till lite fort en gång, sen accar den iväg. Jag har nyligen bytt: bränslefilter, rotor o fördelare. Men startproblemen finns kvar liktförbannat.
Kan det vara något givarfel?

Kan någon vänlig själ hjälpa mig så jag får igång bilen ordenkligt, då jag börjar bli i behov av den ganska omgående.

Nord
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Välkommen in i M20 segstartsklubben :-) Det är ett väldigt vanligt fel på dessa tyvärr. Men du ska kolla det vanliga grejerna. Dessa är:
*Tändstift
*Tänddelar (rotor, fördelare, kablar.)
*Spridare (häll i en flaska redline med 40L bensin.)
*Vakuumläckage (Se över samtliga vakuumslangar.)
*Läckage i insugspackningarna
*Bränsletryck (Regulator, bränslepump, relä.)

Kan vara mera som jag glömt...
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Mjo, har kollat och bytt mkt av det där. Tändstift, rotor, fördelare, regulator (testat med annan), vaccumslangar kollade

Nu när jag var ute o gjorde ett par startförsök, så upptäckte jag att soppa pumpen inte startade. Slet då bort relät o provade o brygga relä sockeln, men det hände fortfarande ingenting. Mätte upp o såg att jag hade ström på sockeln. Provade då att brygga igen o vips då funkade det igen. Men bilen startar endå inte.
Men jusst det där med att det helt plötsligt var dött över reläsockeln vart jag fundersam över. Finns det någon givare eller styrenhet som styr relät till soppapumpen, som kan strula?

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Jag tycker det är sjukt att bilen startar när den fått stått några timmar. Då kan den starta o ha helt normal tomgång, tills man kört nån km. med den. Då brakar helvetet lös igen.

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Nu har jag bytt soppapump också, nu går bilen bättre på tomgång. Håller sig stabil för det mesta. Men ibland får han för sig att hoppa ner under 500varv o pendla mellan 2-500varv.
När han gör det, så hör man att börjar tjuta lite där bak, vid soppapumpen eller trakten runt omkring. Kan det vara förpumpen som också börjar bli kass och orsakar mina problem?

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Nu är jag nästan 100% säker på att det är elfel. När jag skulle starta bilen nu på morgonen, så gick inte pumpen igång, efter att ha fungerat felfritt igår. Jag provade då direkt att brygga reläsockeln, men det fungerade inte heller. Satte tillbaka relät o testade med o vrida om nyckeln några ggr. Efter ett antal upprepningar med o vrida nyckeln till läge 2, så hörde jag hur pumpen helt plötsligt började snurra sakta igen. Efter ett par ggr till med nyckeln så snurrade den med full fart o bilen startade.

Nu undrar jag bara om det finns något motorstyrningsrelä i min gamla häck?
Eller är det så att styrboxen har sagt upp sig?

HJÄLP mig nu snälla!

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
I väntan på hjälp så får jag väl skriva lite mer.
Jag kom på att tempmätaren började krångla ungefär i samma veva som startproblemen. Finns det någon tempgivare eller liknande, som kan ge felsignaler till styrboxen eller nåt, så den inte ger signaler till bränsletillförsen att gå igång?

Nord
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Kolla, när problemet är framme, med provlampa eller mätinstrument att det finns spänning på anslutning 30 på bränslerelät (röd kabel på sockeln). spänningen på 30 kommer direkt från batteriet.
FAF
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Det har jag redan gjort. Spänning på kontakt 30 har funnits vid alla fel tillfällen och relät är kollat och är i god kondition = slår till som det ska.

Nord
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
vet ej hur det här med förpump fungerar men båda pumparna matas från samma strömkälla.Kan du inte dra en extra kabel till pumpen?
Hur är det med huvudrelät, ger ström till hela insprutningssystemet ?
FAF
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Vart hittar jag huvudrelät? jag har letat som en tok, men jag har inte hittat det.

Nord
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det sitter ca 1cm från bränslepumpsrelät :-)
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Wow, skoja inte så med mig. :)
Hmm, jag har ju genomsökt hela området där, men det enda jag hittade förut iaf var relän till ljus, torkare o sånt små krafs. Får gå ut o titta igen o kanske titta lite nogranare :)

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Men se. Tittade lite nogrannare nu o det stog ju faktiskt Bosch på dom. Dom der precis likadana ut som alla Hella relän som sitter i bilen, så jag trodde att dom två Bosch reläna också var hella först.

Det sitter 2st Bosch relän med precis samma nr. bredvid varandra. Vad skiljer dom åt i styrningsväg?

Tack btw per.

Nord
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Vad är det för färg på dem?
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Blå

Nord
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Kan du utläsa art nr på reläna i fråga?
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Det sitter bredvid varandra:
2x: Bosch ,0 332 014 454, 30A

I säkringboxen sitter:
1x: Bosch ,0 332 019 454, 30A
Det relät är också blått.

Nord
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hella relän är med stor sannorlik kopplade till ljusen. BOSCH relän är kopplade till bl.a. motorstyrningen (DME Motronic.) Jag får inte fram något ur ETK:n på dina nummer, det måste vara BMW:s reservdelsnummer annars funkar det inte. Det är nog BOSCH numret som du hittat. Det som sitter i säkringsboxen är någonting annat. De andra 2 BOSCH reläna kan du laborera med, mät upp dem o byt plats o försök hitta något fel.
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Okej tack.
Ja, det var bosch nummret jag skrev, eller nummret som stog på reläna. Ska prova o byta plats på dom o ev. såga upp dom o löda om o se om det händer nåt.
Om reläna skulle vara schyssta, återstår bara styrboxen då, eller kan det finnas nåt annat?

Nord
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
En fråga till bara:

Om nu det där var motorstyrningsreläna, så hur f_n kan bilen starta utan dom? Trodde inte det skulle när dom var borta.

Jag plockade bort reläna förut o kapade upp dom för o se hur dom såg ut o om dom "klickar till" som dom ska. Sen fick jag för mig att försöka flytta på bilen, då den stog lite taskigt till. Men jag hade glömt att jag hade plockat bort reläna. Men oj, bilen startade o verkade gå helt normalt den lilla studen den var igång. Den startade dock inte en andra gång.

Nord
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.