AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
936

Elfläkten går inte.

Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Min elfläkt på 750in fungerar inte, beror det på att min ac för tillfället är tom. Eller ska den kunna gå ändå? Har hört något om det men tycker det låter skumt...
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Den skall kunna gå endå , den får matningspänning från det sk. "fläktsvärdet" till vänster nedanför handskfacket , och i läge FULLVARV HELT PÅ får den systemspänning som är icke beroende av fläktsvärdet
, den systemspänningen matas ut direkt från vredet man reglerar varvtalet med , i läge FULLVARV HELT PÅ känner du ett klick av en microbrytare och därigenom skall systemspänning matas fram till fläkten.

testa microbrytaren och testa att fantomata fläkten , svärdet är det inte i detta fall om den inte ens går på fullvarv.
Lycka till !

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Iwarsson: Du menar väl kondensorfläkten framtill på bilen? Jag tror Wadel skriver om kupéfläkten...

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Ja, det är kondensorfläkten jag menar. Tack ändå Wadel, mycket att tänka på nu (semester, öl osv...) Jag var nog lite otydlig, vad jag menar är; finns det möjlighet att kondensorfläkten ska kunna gå även om AC-anläggningen är tom? Har hört lite olika om det där...

svardska
den ska gå ändå om motorn blir tillräckligt varm! Du har reläe´r till hög ocxh lågfart sitter i boxen på innerskärmen.
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Tack.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Det som brukar vara med de fläktarna längst fram på kylaren , är att magneterna som sitter cirkulärt limmade med 3 cm avstånd imellan släpper från kanten för att det ansamlas rost däri. räcker att en släpper så går den inte runt , man kan öppna motorhuset enkelt och sedan göra rent och limma om magneterna som släppt.

testa att ge den spänning och snurrar den inte så öppna !
man ser direkt vad som är fel och enkelt att laga.

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.