AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.024

Akilleshälar på 520, 523, 528 97 och framåt... Vad tänka på?

Hej alla BMW_fantaster...
En kompis åker till tyskland på semester i helgen och skall även leta bil...
Vad speciellt skall man tänka på och finns det någon "akilleshäl" vad gäller 520, 523 och 528 från år -97 och framåt?????

Mvh Marcus

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Jo....Finns väl en del "prylar att kontrollera.

Tyvärr så orkar jag inte lista allt men en liten "kom ihåg" kan man ju plita ner :)

Rost:Runt tanklocket,svimmingpool under locket pga att det saknas dränering där...Rosten kan börja frodas där..Touringmodellerna har vissa problem med bakluckerost..

Stenar som kan fastna mellan skiva o bromssköld(både fram o bak).
En del bilar har fått omgjord främre bromssköld pga detta(iaf svensksålda ex).

Knarrande lister(många har där också fått nya, ej så knarrande lister bytt på garantin).

Vattenpumpen var inte så hållbar på dem första årsmodellerna iaf.

Bakluckemotorn hade på det första årsmodellerna inte heller någon bra konstruktion(dem flesta har dock nu fått en förbättrad variant).

Effekttransistorn till kupéfläkten har en tendens att haverera i förtid,ett vanligt symptom där är att fläktens varvtal varierar när den börjar ha gjort sitt.Dock inte så dyr eller svår att byta(kring 700kr kostar själva "prylen").

Annars så är det vanlig inspektion vad gäller begagnad bil som gäller,dessa modeller har tycker jag inga direkt allvarligare fel generellt sett...Men naturligtvis måste objektet kontrolleras noga vad gäller mekanik,historik osv..

Sedan finns MASSOR av annat matnyttigt i den fina sök inläggsfunktionen här på forumet om just ditt spörsmål.
Sök där så får du nog läsa om allt möjligt och omöjligt om denna bilmodell tills du blir totalless :)

Mvh Janne.

Al
35
Alen R
528iA -99
Vill bara komplettera Jannes inlägg...kolla på ev. rostbildning på höger framdörr, längst ner i ytterkanten. Har sett det på tre -99:or än så länge, exakt samma plats. Fråga även om några av ABS-givarna är bytta, enligt min erfarenhet har dessa en livslängd på ca 15.000 mil.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Rent spontant så är nog denna länken läsvärd :)
Länk

// Mvh Andreas

Min 528i Touring
Länk
Rost!!! Kolla kittskarvarna i dörrar, bagagelucka och motorhuv. Det syns kanske inte så tydligt, var noggrann. En del 99:or har fortfarande rostskyddsgaranti kvar.

Vattenpumpen!! Om den rasar så tar den toppen med sig i en kokning och det tar inte många sekunder. Burrr...

Elektronik! kolla så ABS är åtgärdat seriefel på 99 samt airbaglampan på grund av sensormattahaveri. Kolla så allt funkar...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.