|
|
|
|---|---|
| Hej undrar om någon har bytt speglar på sin Z3. hur svårt är det? ta bor dörrsidor? skruva av speglar? Nåt speciellt att tänka på? | |
|
Det är skitlätt... har inte bytt men har haft loss ett par gånger för rengöring. På min hemsida Länk så finns det iaf instruktion hur man har bort dörrsidan. Spegeln tar du loss genom att vrida den (vrid försiktigt för ibland ärgar dom fast så då kan du knäcka den.) och sedan skruva loss de 2 insex-skruvar som man ser då. Om du tycker det känns som den sitter för hårt så du inte vågar vrida den kan du plocka isär hela spegeln istället.... Bänd loss glaset med en bred grej... typ spackelspade eller liknande. Om du tar nåt smalt kan du spräcka spegelglaset som kostar drygt 400:- (jag lärde mig den hårda vägen) Om du inte har eluppvärmda speglar, se till att ta emot glaset när det lossar så det inte ramlar i backen... om du har eluppvärmda hänger spegeln kvar i kablarna. När du fått loss spegelglaset sitter det 4 st minitorx som du skruvar loss... när du gjort detta så delar du backspegeln... plocka en del framåt o en del bakåt. Så då har du haft isär spegeln och du ser nu dom 2 insexskruvarna som man även kan komma åt genom att vrida spegeln som jag skrev om längre upp... Det ända du behöver ha loss dörrsidan för är om du ska koppla ur elkontakten till spegeln så du verkligen kan flytta den från bilen... eller byta spegel. Lycka till!! /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Ehm, jag bytte till original M-speglar utan att ta bort dörrsidorna... Det sitter ju bara två skruv och sen drar man spegeln rakt ut och drar ur kabeln. /Vol |
|
| volatile: var sitter skruvarna? | |
|
Z3c 4 ever!: Sitter på själva spegelfästet. Man ser dem alltså om man viker in spegeln. Om man inte vågar det och tror att de kan knäckas på grund av att det kärvar lite så kan man göra som Magnus skriver ovan, alltså plocka isär hela spegeln först så man slipper vrida den. /Carl BMW-Träff, Göteborg 2/7 |
|
|
Det är ju billigare att knäcka glaset än att knäcka hela backspegeln så därför e det bättre att plocka isär hela skiten om man e orolig =) Ska försöka hinna lägga upp bilder på min hemsida lite senare så du ser hur man får loss spegeln helt... /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Z3c: Synd att Du inte kom på träffen. Jag skulle ju dema hur det såg ut, Du är annars välkommen förbi i helgen för en liten demo. Om man slipper ta ned dörrsidan beror väl på om man lyckas lirka ut skarven eller ej, jag har för mig att de sitter fast i en klämma, men det kan lika gärna varit orginal högt. kablarna.. /Caspar |
|
|
tack Magnus. jag läste lite snabbt första gången och missade en del men det stod ju allt här. I och med att jag ska byta ut speglarna mot kromade M speglar så kommer jag behöva ta bort hela spegeln inklusive fästet tror jag alltså måste då nog ta bort dörrsidorna.... Caspar: vad menar du med "skarven" ? |
|
|
Z3C: Skarvkontakten för kablarna menar han nog. Sitter ju plastskarvgrej i kabeländarna så man ska slippa löda om man ska byta spegel. www.snajdarn.se |
|
|
Z3c och Magnus: Stämmer bra det som Magnus säger. Svårt att se på bilderna jag tog vid bytet av högtalarna var skarven sitter. Kabeln sitter iallafall fast en bit in på kabelstammen, så det kanske finns tillräckligt med kabel för att få ut skarven.. Annars river man dörrsidan på 2 min enligt Magnus instruktioner på hemsidan. /Caspar |
|
| nu fick jag mina nya speglar i gar sa nu vet jag vad ni pratar om. Caspar, jag kommer definitivt vilja fa titta pa hur du viker speglarna...dem jag fick i gar var fardigt vikta sa jag fattar direkt hur dem sitter pa bilen men...jag testade hur dem viker in och ut sig och gissa vad: nar jag fallde ner dem sa kunde jag inte fa upp dem igen...sitter som gjutna... | |
|
Men alltså, viker speglarna är ju inget direkt våldsamt ingrepp? Du tar runt spegeln och viker runt den, den skall gå runt jättelätt.. Då ser du 2 skruv (insekt) som du bara skruvar ut och drar isär skarvkabeln. Att ta bort dörrsidorna är däremot något som är ganska "våldsamt". Om man jämför det med att vika speglarna.. Det tar dessutom en hel dag om du ska av med 2 dörrsidor och sen på med allt igen, förstår inte varför man skall göra det svårare än vad det är? Det tar 5 minuter att byta speglar på mitt sätt, har själv M-speglar original monterade så fint så, på min Coupé :) /Vol |
|
| nu lyckades jag att vika mina speglar som sitter på bilen i går när jag tvättade bilen. det satt lite skit där emellan som gjorde att dem fastnade. efter rengöring går det att vika dem hur lätt som helst. Men jag har fortfarande problem med den nya spegeln som är fortfarande i asken att jag kan inte vika den tillbaka ( dem kom vikta redan från fabriken och jag vek ner den för att dse hur det funkar ) . antagligen för att fästet är för litet för att lägga till tillräkligt med kraft. men det kommer vara lackerarens problem :-) | |
|
Jag råkade ut för samma sak när jag fick min nya spegel... var nyfiken och vek den rätt vilket reslulterade i att det sedan var jä... svår (läs omöjligt) att vika tillbaka så att skruvhålen blev synliga. Jag tog en vanlig träplanka och slog dit två rejäla spik, tejpade dem och trädde på backspegeln... sedan vek jag den rätt - superlätt! Ta det försiktigt så funkar det gjorde det för mig. Lycka till! Mvh MFL |
|
| MFL: tack för tipset! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.