AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.459

Vanos - vad gäller?

ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Som nybliven ägare till en z3m coupé 9.000mil, som går perfekt,
både kall o varm, undrar jag vad som gäller.

En del rekommenderar byte av vanos i förebyggande syfte?

Kollas vanos vid insp 1 o 2?

Tacksam om någen vänligen en gång för alla kunde klargöra vad man bör göra för minimera riskerna.

mvh
olof

eF
900
eFx
520d Touring -09
Tycker inte du ska byta i förebyggande syfte! Jag tror aldrig jag hört talas om en vanos som rasat, däremot en del som klagat på missljud, där vanos också bytts ut. Missljudet är av "disel"-typ, d.v.s. ett knackande ljud från vanos-enheten.

Däremot kan du mycket väl be BMW kontrollera den vid service, så att du vet att den är okej.

/eFx
ol
70
olg
Svart Z3M coupè -99
Tack!

Låter lugnande!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
När detta nu kommer upp igen för sjuttielfte gången.. Har någon verkligen fått ett ras någonsin??

Jag har en RR som tydligen skall vara de "dåliga". Den verkar ha läckt ut någon gegga en gång i tiden också, men inget rassel och ta i trä inget ras än så länge iallafall..

Är det inte så att om den börjar låta illa så är det dags att byta liksom allt annat?? Vad kostar en Vanos i så fall?? Vad händer om den rasar, blir hela motorn skrot?

/Caspar
eF
900
eFx
520d Touring -09
Återigen, jag har varken läst/hört om någon som fått sin vanos förstörd.

Jo, den torde börja låta väldigt illa om den är på väg att rasa helt. Att byta VANOS på M Coupé kostade (om jag inte minns fel) ca 25.000kr ex. moms på BMW Solna när jag bytte på garanti för något år sedan.

VANOS sköter öppning och stängning av ventiler, slutar den fungera slutar nog motorn att fungera ganska omgående, samtidigt som man riskerar att bränna ett gäng ventiler med kostsamma reparationer som följd.

RR-VANOSen är den VANOS där problemen upptäcktes, men långt ifrån alla har problemet. När man byter så byter man ut till Sachs-VANOS istället.

/eFx
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Mao är det bara att köra så det ryker och ta smällen när den kommer. 25.000 märks ju inte i det stora hela i kostnaden för en M bil...

/Caspar
Vanosbyte går på motorförsäkringen eller va fan det heter.
Min polare har en M Coupe, 11 000mil där han nu bytte vanos, gick på försäkringen och kostade honom 5 000:-

Sluta bubbla om att denna går sönder på alla M bilar, och att det kostar en halv förmögenhet att laga, de är ju bara struntsnack ändå!

Ingenting kan ju skada motorn, endast ett missljud som känns obehagligt!

Tack för mitt ord! (aningen irriterad)
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Var iväg och tittade på en M3 -96 i helgen som hade RR vanosen och den hade gått 14 500 mil. Inga problem alls, gick som en klocka och inga missljud alls!!!

Har ingen aning om hur vanos ryktena har uppstått??!?!?
Håller med dig yatooil, mycket snack och lite verkstad angående vanos rasen!!

Mvh BJÖRN

bl
61
bln
Z3 M Coupe -99
Ställde denna fråga för några månader sedan

"Är det någon här som verkligen känner till någon Vanos som har rasat? Frågan är berättigad med tanke på alla inlägg mot Vanos.

/Bln "

och fick ett svar av "acey"

"Känner till en till 100%. Byttes på en E36 M3 -96 som rullat 11000 mil detta var för ungefär 3 år sen."

Med andra ord verkar det som om problemet är något förstorat.
Visa användare
44
.arvid.
Estorilblå M coupé
Highlandgrön X5 3.0d
Har för mig att det kostade 25 000 förut, men att BMW sänkt priset till 5000. Inte alls säker på mitt uttalande, men jag har ett vagt minne av att jag hört det jag just skrivit någon gång... ;)
Eeehhh... Vanosen i sig sköter EJ öppning o stängning av ventilerna. Det sköter kamaxeln i motorn... MEN Vanosen ändrar kammarnas gradvinklar vid olika varv, så olika ventilöppningstider erhålles för optimal körning/effekt/bränsleförbrukning.

Finns flera bilar som fått sina Vanosar "trasiga" dvs att tex magnetventilerna kortslutits... Motorn rasar ej alls då, utan kan gå lite sämre, lukta bensin mm... Draget försvinner, då kammarna står kvar i ett läge under körning, dvs de mest optimala kamtiderna EJ erhålles.

Men motorn rasar inte för det. Mvh Kimmo.
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ahh! Mr Mongo lever!

Var är super Zätan som det talats om?
Det enda man sett är en kort filmsnutt..... :-)

/PG
Den finns här... O väntar... Personligen så väntar jag på en ny oljekylare till den just nu, sen blir det ny Intercooler oxå.

Sen kan ni se den i nån... Kanske He he heeeee. K.
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Se denna länk Länk för en av många diskussioner i ämnet. Ingen vet egentligen någonting om RR/Sachs historien. Enligt Sachs hemsida kunde jag läsa mig till att Rolls Royce är en "partner" till dem vilket kan betyda nästan vad som helst. T.ex. skulle det kunna betyda att Rolls Royce helt enkelt gett Sachs i uppdrag att tillverka samma vanosar som de själva tillverkade till S50. Men det är bara ytterligare en spekulation. En sanning vore desto bättre...
En sak jag inte fattar är varför man stoppade in RR vanosar i nya bilar med S50 så sent som 2000 om dessa nu var undermåliga?

/Andreas
_____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.