AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.571

Falska P-dosor i omlopp!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag befinner mig på arbetet nu och för en liten stund sedan så kom det in en kille i butiken som sade sig vara från Italien.
Han snackade Engelska med Italiensk brytning, och sa att han var på väg tillbaka till Milan och att hade en del P-dosor över som han måste sälja innan han ska tillbaka till Italien, annars så måste han skatta för dem i tullen och det skulle göra att han gick back typ.

Iaf så ville han sälja P-dosor, ni vet sånna som man har i rutan, när man parkerar i stan. Det enda var att hans P-dosor var falska eller modifierade. från början har man ett visst belopp på kortet sen när kortet är tomt så fylls kortet igen osv. så pengarna tar aldrig slut typ...

Han ville 2500 kr för dosorna och sen när vi sa att vi inte var intresserade så prutade ner han priset själv... innan han stack så ville hade han gått ner till 500 kr.

Vi tackade givetvis nej till dosorna. Är det någon som har sett eller hört ngt om dessa dosor?

Det hade varit smidigt att aldrig behöva betala P-avgift men, det hela känndes väldigt skumt....

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

"Måste sälja dom innan jag åker hem för annars får jag tulla..."

Haha, har man hört den förut!?
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Kan det vara samma kille som for runt och sålde hemmabio högtalare förut månne... ;-)
Visa användare
56
KP
520dAT, -10
Låter exakt som samma kille som ville sälja kostymer till mig. Han började med att fråga efter vägen till en klädfabrik som han besökt för några år sedan men glömt bort i vilken stad den låg. När jag inte visste om någon så körde han exakt samma story om att han kunde sälja billigt för att slippa skatta i tullen hem. Han hade precis varit på NK i Stockholm och sålt nästan allt men hade några kostymer kvar som han ville bli av med.
Pe
763
Persson
540IAm Touring -99
Killen (kanske är flera) med kostymer har jag oxå råkat ut för.

Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Har råkar ut för liknade "försäljare", senast var det en som ville sälja en Starthjälpare med inbyggd lampa och kompressor för 2500kr, och det satt en prislapp på den på 299Euro!
Ingen av oss ville ha den, så han prutade ner den själv till 800kr/st (eller om det var 500kr/st) och vägrade fatta att ingen ville ha varan!
Bara någon vecka senare såg jag samma produkt på RUSTA för ett något bättre pris, plus att man då även har garanti på saken!
Länk

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Ojdå... det var inte illa... kostymer, p-dosor, starthjälpare, högtalare... det var inte alls illa...

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
Visa användare
300
318ST
525i -88 (bruksbil)
Är nog samma snubbar som härjade här i stan.. Krängde digitalkameror fina som attans, kostade runt 15-20.000 i butik för efter egen prutning 800:- Samma historia att dom slapp skatta för dom i tullen.. Dom greps dock och det visade sig vara attrapper (typ skyltexemplar) som dom lurat på flera stackare.

// Gunnar
----
mina bilar -- Länk och annat :)
Känner igen det där med kostymerna..
För något år sedan så stoppade en italienare mig och undrade om jag ville börja sälja Armani.
När jag förklarade på rosslig engelska att jag inte var intresserad så blev han som galen och började gapa och skrika.. Folk runt omkring kollade konstigt..
Då körde jag, med förväntningen att jag skulle få en 42:a i bakskärmen! Klarade mig dock.

Min sida: Länk
Touringklubben: Länk
En kollega kom glatt upp på jobbet och meddelade att han träffat på en italienare som sålde superfina skinnjackor, pga att han skulle tbaka till Italien från modemässa i Globen. Kollegan köpte fem stycken för 2500:-, jag kunde genast medela honom att han blivit lurad. Vi kollade upp tvättlappen - 100 % PVC, inget skinn där inte...
P-dosorna är helt säkert vanliga p-dosor, värdelösa. Det hela bygger på att man skall känna att man själv gjort något olagligt och därför inte anmäler bedragaren.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Kostymkillen har jag råkad ut för för på Jetmacken i Örebro för några år sedan :)) Fick kostymer över från en mässa :)) vicken mässa :)
Högtalarvalsen blev jag också utsatt för några år sedan i Kumla på en parkeringen, men det var två 08 ttor dom åkte sedemara fast dagen efter ett lämplig samtal till länsman med regnummer och signalment. Stog en del i pressen om dessa herrar.
Hade fått en felleverans 3 par högtalare för mycket vid arlanda och ville kränga dom etc etc :))

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Högtalar snubbar har jagat mig också med att jag skulle köpa deras sunkiga högtalare. Hände på Heden i Göteborg.

08:or är inte riktigt kloka :). Naturligtvis köper jag inte högtalare på en parkeringsplats. Mycket skumt folk i detta land alltså.

mvh
Kristian
Har råkat ut för en italienare på parkeringen utanför IKEA i Helsingborg. Den gången var det "skitfina" och "väldigt exklusiva" skinnjackor med Ferrari emblem på ryggen. Endast tillverkade i en begränsad upplaga och av Ferrari sas det...

Hur trovärdigt är det att sälja sånt på såna ställen? Märkligt att någon överhuvudtaget går på det.

/Martin
-jag räds inte långmilare-
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Utaför Coop Forum i Växjö blev jag erbjuden att köpa mocca- och skinnjackor från Armani. om jag köpte 2st för 2500st så skulle jag få en 3:e på köpet. Han hade Armani-legetimation som han visade upp, visitkort från Armani och jackor med bra kvalité verkade det som. Jag sa att jag var pank efter en kvarts diskuterande var hans sista bud 500kr...

Obehagliga typer. tänk hur det kommer se ut om 10 år... Stånd i var hörna...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
*skrat*
Skinnjackeitalienaren var i Örebrotrakten i Tisdags. Blev också erbjuden att betala 2500 för en fin mockajacka för att få två superfina Armaniskinnjackor GRATIS!!! Han skulle minsam ocksåp tillbaka till Italien efter att varit på NK...

Ja jisses...

*BAWORAK*
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Det italienaren pratar om finns och fungerar, fast det ar korten man modifierar/ ar modiferade. 500kr ar billigt, riktigt billigt. De som jag hort som saljer vill ha mellan 2500kr och 2000kr + p-dosa.

Sjalva P-Dosorna finns inte att kopa langre och p-bolagen ska snart sluta salja kort till dem. Inom 2 ar eller nat sa ska p-dosorna inte vara giltiga lange.

Schnelle fart, Härliche fart. Länk
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>SvanteE, Jepp precis, han skulle tillbaka till Italien och ville inte tulla för de få exemplar han hade kvar... Glömde skriva det innan... Haha, han måste ha en busslast jackor med sig. Skulle följa efter honom och kolla vad han lagerför allt... Men det är ju bra, han drar ju in en massa skatt t staten som vi får va med o dela på sen ;)

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Har hänt samma här i skåne. Min farsa tyckte en jacka var urläcker och köpte den, fick två på köpet. Kostade nog inte många hundringar..

Mvh,
Christian
ma
279
martin_gbg
330i Cabriolet M-Sport -08
man sparar mycket pengar med en sådan p-dosa då man dagligen står på 20:-/tim parkering i ett antal timmar!! det är inte korten som är modifierade utan dosan...iaf på dom jag sett. Den sista jag testade gick det att trycka in kortet upponer och den började ticka som vanligt ändå!

/martin
Varför skulle han bry sig och sälja fungerande pdosor? När pengarna räknat ner till noll för första gången är han ju långt borta! Vad skall ni göra då, gå till polisen?
Historien om att han måste skatta i italiensk tull kan ni ju glömma, är ingen tull mellan sverige och italien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.