AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.390

Vilket schampo?

bl
143
bloom
325i E36
På mina 4 senaste bilar har jag använt mig av Turtle Supertvätt med ett lysande resultat, bilarna har verkligen blivit rena och mkt blanka.
På senare tid så har jag dessutom först tvättat av bilen med shamposvamp för att ta bort den lätta ytliga smutsen, sen så går jag över bilen en gång till med supertvätten då jag får bort den verkliga smutsen. Kanonresultat så varför...?

Jo, 2 bekanta meddelade mig häromdagen när de stod och inspekterade lystern att -"va, kör du med supertvätt?" det skulle jag absolut inte göra då det innehöll slipmedel och silicon och förstörde lacken. Men de sa samtidigt att -"fast dina bilar har ju knappast varit något att klaga på".
Så om det nu är så att man inte ska använda sig av Supertvätt mer än typ efter vintern, vad ska man då köra på som biter på smutsen (asfaltsfläckar m.m)? Rekomendationer ja tack :-)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Finns massa skrivet om detta tidigare...
Men min rekomendation är att inhandla vanligt glansschamåpo utan wax t.ex. bwm´s egna eller Sonax. Dessa är betydligt billigare och dryga än supertvätten. För pengarna du får över köper du lite avfettningsmedel som du använder på bilen innan du går på med svamp för att få bort den värsta skiten samt asfaltsfläckar osv...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Ett tips kan vara att läsa bilvårdstipsen under GDS mappen till vänster... Där har asken gjort en mkt bra genomgång på hur en tvätt ska gå till...

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
bustorp
bloom:
Du kan lungt tvätta vidare. Det finns varken silikon eller slipmedel i supertvätt men däremot om du har lackbehandlat bilen så kan denna tunnas ut fortare p g a att det finns petroleumbaserad avfettning i supertvätten för att lösa asfalt m.m. vill jag minnas. Då är det bara att lackbehandla lite oftare. Jag brukar bara ta supertvätt på vintern o bara där det behövs som t.ex. nedre delen av sidorna o bakänden. Huv o tak kör jag vanligt vaxschampoo.
Så tycker du att resultatet blir bra och du i övrigt är nöjd så ser jag ingen anledning att byta.

BMW är inget man bara äger - man har det i blodet på något vis!
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Supertvätt har en del nackdelar, man får ett bättre resultat och mindre risk för repor om man använder avfettning för sig (på torr bil) och först efter det och högtryck ger sig på lacken med svamp och schampo.

Kolla tråden: "Hur bra är Turtle Super Tvätt?" - där har ämnet diskuterats grundligt.

Den som söker skall finna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.