|
|
|
|---|---|
|
Hej! kan någon reda ut begreppen åt mig? Har en importerad bil, och undrar om jag skall välja ett försäkringsbolag som ger mig maskinskadeförsäkring eller om min nybilsgaranti (eller verkstadsgaranti) täcker problem som kan uppstå med maskineriet, och jag kan välja en billigare försäkring? /eFx | |
|
Vet ej hur lång garanti BMW har. 1 eller 2år. Men Maskinskada brukar ingå i helförsäkringen hos de flesta bolagen. /Christofer |
|
|
2 års garanti är det som gäller från BMW, men dom är ganska dåliga på att tala om vad den egentligen täcker? Eller ska man tolka det som _allt_? /eFx |
|
|
Och så skulle jag skriva att vissa försäkringsbolag ej beviljar maskinskadeförsäkring för importerade bilar. /eFx |
|
|
Om bilen är importerad har du ingen nybilsgaranti. Maskinskadeförsäkring brukar gälla 5 år eller 10 000 mil om ja inte missminner mig. Nybilsgarantin (2år) i sverige involverar i princip alla fel som kan uppstå som inte kan kopplas till rent slitage(om än ibland även det) Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
fabriksgarantier kan de ju inte ta bort om man flyttar bilen mellan Eu-länder... Så din Garanti gäller nog ett tag till. Men jag skulle iaf skaffa mig en helförsäkring med maskinskada hos ett bolag som accepterar importerade bilar. /Christofer |
|
|
Så har jag också uppfattat det hela. /eFx |
|
|
På import kan du inte teckna maskinskade försäkring.. Surt men sant. /Nipply |
|
|
Jorå, det går visst.. jag har kollat med ett gäng försäkringsbolag, vissa täcknar maskinskadeförsäkring på importbilar, vissa gör det inte. /eFx |
|
|
Jodå, flera bolag gör det. Men man skall nog iaf kolla upp mätarställningen med BMW först, både lkm och garantirep-utdrag, för det kommer garanterat FB göra vid skada och då kanske man har betalt en lite dyrare försäkring i onödan... (vilket antagligen inte är ens största problem just då, med trasig bil, som dessutom är skruvad, men ändå...) /Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.