AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.591

Kondensator, ger det något???

Sida 1 av 2
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej

Ligger i fas att montera en baslåda med tillhörande kondensator i min E34. Har ingen erfarenhet av kondesatorer, funkar det bra? ger det något extra? Något speciellt man bör tänka på?

Mvh / Wallace
Jarå, det ger en hel del. Speciellt på lite billigare steg och strömkrävande sådana. Systemspänningen höjs oxå till 14,4v vilket mer effekt ur de flesta steg.
Även batteriet skonas vid hård spelning.

Mvh Pär
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
En ström kondensator ger garanterat effekt . Kompleterade mitt system med en konding efter ett halv år och det vart SKILLNAD ! Främst så märktes det på basen som vart "snabbare" och att ljudet fram klarnade lite .

MVH Tony B BMMW 525i
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Perfekt!

Ska koppla in prylarna i helgen, har idag en lånad baslåda utan konding. Dock en liten fråga ang. själva kopplingen. Jag antar att man ska koppla + direkt på kondingen och vidare från kondingen till steget samt en jord åt kondingen? Kör med 16 + kabel samt jord.

Fan vad jag ska rocka...

God Jul på er
Ro
138
RonnyN
330i -03
ang koppling skall man som du säger koppla + till kondingen och vidare till steget

sen ska man oxå koppla - från steg till konding och vidare till jord, inte på nåt annat sätt, kanske var så du menade?

/Ronny

Jaha då åker man BMW igen....
Ses på en raka nära dig...
betriebsanleitung
jag har aldrig märkt nån skillnad,inte fler db iallafall
Intressant det här:
Hur höjs systemspänningen till 14,4V med hjälp av en kondensator?
Var kommer den "extra effekten" ifrån?
Allt kommer från batteriet givetvis, en kondensator kan möjligtvis hjälpa till att mata några millisekunder, förutsatt att musiken, ljudet eller vad man nu spelar har lite pauser mellan attackerna.
En kondensator kan aldrig ge något extra under t.ex en längre konstant baston. Sen skall den laddas upp oxå, med minst lika mycket ström som man tar ut osv.
Återigen, från batteriet...
Satsa på grova kablar från batteriet i stället. Gärna med tråkig svart isolering, inköpt billigt på nån elfirma. Spelar garanterat lika bra som transparant neonröda osv....:-)

FP
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Han menade nog att systemspänningen hålls uppe vid basatackerna, alltså inte dippar. 14,4v kanske är i högsta laget på en orginalgenerator men 13,8v kanske.

Extra effekt lär det ju bli eftersom spänningen inte dippar, ex kanske till 12-12,5v. Det är ju bara att räkna själv!

Du har rätt, det är vid dom snabba attackerna som kondingen behövs, ex när det kommer en snabb bas attack under långt djupbasavsnitt.

Spelar säkert lika bra men hur roligt är det att dra ex en 35mm2 stel FK.

/Andy , 525tds-92, 325tds-94, 328i-96.
Ett batteri klarar inte att lämna stora strömstötar (basatacker). Ett startbatteri är iofs snabbare än ett fritidsbatteri, men långt ifrån lika snabb som en kondensator. Detta gäller särskilt vid minusgrader, då batteriet blir ännu trögare. En kondensator är blixtsnabb! Små kondingar är oxå snabbare än stora kondingar. 2st 0,5F är att föredra framför 1st 1F.
Hmm.. det där med 14,4v var en siffra som surrade i huve´t. Men gå ut och kontrollmät med en multimeter på generatorn och motorn på c:a 2000v/min. En annan fördel med konding i systemet är att brus och störningar från (+) sidan minskar. Batteriet bör teoretiskt hålla längre vid crank, eftersom det får jobba i ett lugnare tempo. Mata kondingen i sakta mak är lättsammare än att krysta ström till ett basdunk.

Mvh Pär
Jag provocerade kanske lite.
Så speciellt snabba kan man inte kalla stora elektrolytkondensatorer, möjligen upp till 10-100uF, men här talar vi om Farad. Men visst är några små bättre än en större. Väl inne i slutsteget så hackas likspänningen sönder och transformeras upp till önskad spänning, ex.vis +/- 30V eller mera. HÄR skulle kondingarna sitta för att göra lite nytta. Hur vi än vrider och vänder oss kan vi inte höja uttagbar effekt med kondingar på matningsspänningen, batteriet/generatorn får mata lika mycket ändå oavsett 13,8 eller 14,4V. Endast vid helt korta pulser kan en uppladdad kondensator tillföra något, tyvärr är musiken (eller stegets strömförbrukning)inte uppbyggd av korta pulser.
Ett kallt batteri är bara kallt tills vi börjar ta ut ström, värms ganska snart upp en del internt. Tips: Tänd halvljuset en halv minut innan start med nerkylt batteri, bättre snurr på startmotorn sen (givetvis med fullgott batteri). Låter tvärs emot all logik men funkar faktiskt pga egenuppvärmningen inne i batteriet.
När det är smällkallt ute så är förmodligen kondingarna oxå kalla, och har då lägre kapacitans, ofta är toleranserna -30/+50% på elektrolyter.
Kablar: FK brukar bara förekomma upp till 2,5 mm2, jag skulle välja RK vid t.ex 35 mm2, hyfsat smidig att dra i bilen.

FP
Mät spänningen vid generatorn, sedan direkt på slutsteget när du spelar snabb basmusik. Gör sedan om samma mätning, fast med några feta kondensatorer före steget. Utan konding kommer garanterat spänningen att sjunka till c:a 7-8v under värsta peakarna. De flesta steg ger då betydligt mindre effekt, eller så slår det ifrån helt. Att en konding inte ger så mycket när man spelar en 50Hz sinuston stämmer nog. Men vid på vanlig musik gör det klart hörbar skillnad.

Hehe, det där med halvjluset stämmer nog.. men vem törs pröva det ute i kylan =)

Mvh Pär
Isf har du ju ett duktigt spänningsfall i kablarna, prova med grövre.

FP
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej alla

Tack för svaren, igår kopplade jag in den nya lådan med tillhörande konding. Resultatet blev kanon. Har nu en mindre låda med endast 1 element mot tidigare 2.

Dock vill jag dela med mig av något som ni alla redan vet. Som bekant är det väldigt kallt just nu, ca -13 och bilen har stått i en vecka. Kopplade in grejerna(utomhus). Orutinerad som man är gav jag benet på stereon (motor ej igång).

Givetvis resulterade detta i ett dött batteri, har jag tur kanske det kommer att spela ännu mer under andra förhållanden än de som var. Håller på att ladda batteriet just nu......som man bäddar får man ligga.....men kul var det.

Tjena / Wallace
På´n igen! Ett slakt batteri kan drabba även den bäste :o)
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Ok Boyz!

Då var det klart, ett nyladdat batteri. Slog eld på E34án, fullt spjäll ut från parkeringen...2,5án vrålade som sig bör....nu jävlar ska jag testa sylarna tänkte jag...och visst en klar förbättring, går att spela mycket tunga låtar utan att tappa effekt....precis som det ska vara.

God Jul / Wallace

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Läste högre upp att det skulle vara bättre med 2x0.5F än 1x1F kondensatorer? Detta tycker jag inte borde stämma då en kondensator har ett visst arbetsområde. (Den är effektivast mellan t.ex. 15%-85% av sin kapasitans) Då borde väl en större förlust ligga i att ha två kondensatorer då det blir mer sammanlagd förlust iform av effekt de inte kan lämna snabbt.

Jag påstår inte att det är såhär utan jag vill ha synpunkter på min tanke...

MVH
//Nyligen BMW frälst
Du får gärna utveckla det där med "arbetsområde 15-85%", var det finns lite fakta eller datablad osv på dylika kondensatorer.
Det som menades ovan var nog det faktum att elektrolyter i gemen inte alls är några snabba kondingar, jämfört med t.ex pappers eller polypropylén d:o. Men då får man å andra sidan ingen hög kapacitans att "ta ström" ur. Generellt gäller att ju högre kapacitans, destu (desto?) långsammare kan kondingen ge ifrån sig/ladda upp ström. Då blir många små i parallellkoppling bättre än en större.

Fast jag hävdar envist att effekten/strömmen skall hämtas vid källan, dvs batteri/generator via tillräckligt grova kablar.
Sen skall inte placeboeffekten alls underskattas, är det så att ägaren av t.ex en eller flera bautaelektrolyter för x tusenlappar tycker att han/hon får ett bra resultat så är det helt OK för mig.

FP
Ras.mus
Vad är det här...

Det är väl för alla självklart att om ett steg drar mycket ström så hinner inte ett batteri med. HUR grova kablar du än har... Det vet alla som läst någon som helst ellära.

Sen är det så att kondensatorer ger ström MYCKET snabbt jämfört med nästan allt annat.

Effekten... Den kommer att öka vid användning av kondensator. Detta pga. att man slipper de värsta dipparna och eftersom spänningen hålls på en högre nivå hela tiden så kommer även effekten att öka (effekt = spänning*ström enkelt räknat)

Så det så.
OK Ras.mus, ellära inga problems här efter 30 år+ i branchen, men strömmen du tar ut under några ms i din kondensator, skall du bara göra detta en gång och aldrig mera? Alla tycks tro att kondingarna är nån slags energikälla, var skall uppladdningen tas ifrån? Och hur snabbt?
OM uttaget vore av typen 10ms ström och 100ms paus (för uppladdning) så kunde jag tänka mig att medeleffekten höjdes lite, men vilken (musik)belastning ser ut på detta sätt?
Säg att du tar ut en konstant baston på 50Hz under t.ex 5 sek, strömstötarna skall i detta fallet levereras ung. var 20:e ms. Hävdar du då att strömmen tas ur kondingen eller ur batteriet?
Eller om du tar ut en puls eller ett crescendo där kondingen tillförde lite extra, och så kommer ett till just när batteriet skall ladda upp det nyss uttagna, hur blir det då? Spelar ingen roll HUR snabbt kondingen ger ifrån sig ström, den skall ju helst laddas upp lika snabbt igen eller hur?

Många har gjort den felaktiga beräkningen att vid t.ex en trafo som ger 10V och 1A (10W resistiv last) så kan man ju efter likriktning/filtrering med t.ex 100.000uF eller varför inte 2F som är populärt i bilar, få ut c:a 14V. Eftersom trafon fortfarande kan ge 1A så får vi nu ut 14W eller?? Var tas de extra 4W ifrån?

FP
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Hmmmm kul. Har gått elektroteknik på kth...... Enligt mig så ska ni lyssna på folke, han verkar vara den som kan lite om sånt här. Hehe bra förklarat om man lägger ihop inläggen.
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Kära nån!!!

Såg att det fortfarande var lite liv i detta inlägg. För allas info har jag faktisk tagit bort kondensatorn. Den batteri slukande besten har jag numera skickat åt H-vete.....

Den bokstavligen tog kål på mitt batteri, vet ej om det är något fel på kondingen. Den sög ur batteriet, detta resulterade i att jag inte kunde startya bilen på morgnarna. Mitt batteri VAR helt ok innan denna djävul till tingest förstörde allt.

Nu har jag ett nytt batteri som kommer att slippa kondensatorer. Om det är någon som vill köpa en elak batteri dödande konding så kan ni höra av er. Att köpa nya batterier hela tiden är ju ganska kul....och billigt.

Ev. funderar jag på att hämnas för det den gjort......

1. Ta med den ut till landet

2. Ta några öl så du kommer i stämning

3. Koppla på en låååång kabel + och -

4. Lägga den på berget långt från stugan

5. Koppla sladden till en timer (blir mer på riktigt)

6. Öppna en kall öl.

7. Sätta sig på stolen vid timern och börja dricka öl

8. Vänta på att timern slår till med en efterföljande KAABOOOOOOM som förhoppningsvis väcker halva bygden-----sayonara Mr konding

9. Ta en öl till och skratta lite gott

10. Plocka upp resterna från hemskingen i en hink

11. Ta en spade och gräv ner den djävulen

12. Ta en öl och ge fanskapet en sista smörjelse

Ja det var det det...

Mvh / Wallace
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.