|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har tidigare ägt en 528 e28 å den gick riktigt bra, vid 4-4500rpm så vaknade den till ordentligt å sluta inte dra fören varvstoppet slog i. nu äger ja en m535 å den drar fint på låga varv känns att det är lite volym å vrid men när ja drar ur den känns den riktigt slö, efter 4700rpm känns det nästan som att kopplingen slirar men det gör den inte, innan 6000rpm börjar den dra igen känns det som, är alla b35:or så? eller inbillar jag mig bara? kammen är lite sliten men det borde väl inte märkas så pass mkt att ja upplever bilen som slö? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT | |
| De vassare kammarna lever ju på de högre varven, så varför skulle en slö kam inte ge med sig på högre varv..? | |
|
du menar att kammen blir snällare ju mer sliten den blir eller? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
| Rent teoretiskt omvänd tanke säger mig det, ja! =) | |
|
kan mkt väl va så, men den känns verkligen klen, hade förväntat mig lite mer varvvillighet, får testa byta soppafilter, ställa ventilerna å lite sånt --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Testa med att bytt lmm...om du har möjlighet att låna en från en bil som går friskt. Den kan ge den här typen av problem. /Pelle |
|
|
jo, jag har läst det, har också läst nånstans där du skriver att man skall byta mot en utan klaf som skulle ge 9kw, vad är det för pryl? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Fin Bil! M535i -86 Har haft en i mina ägor i många år men nu sålt den vidare till Norge. En j-ligt bra bil.....Fast inte lika bra som min nuvarande pärla! ;) |
|
|
lyfter lite å passar på å fråga hur vass kam man kan ha med org. fjädrar? min kam var slut med stort S --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Motornord vet, om inte annat. Fast en Schrick snäppet vassare än original vet jag skall funka, vad det nu gav för duration. Fast berätta gärna hur det blev efter kambytet. 3.5:an är lite ovillig att varva, speciellt den som satt i tills M30B35 som hade lite större ventiler på insuget. Den motorn är mer varvvillig tycker jag. Men främst är de feta vridmaskiner med gammal tysk mekanik. Att kammen är en ren konstruktionssvaghet och ett kardinalfel på M30 motorn kan vi inte förneka. Visa mig en 3.5 till salu med bra kam. De är lätträknade. |
|
|
jo, det var så ja tönkte också, bottenvridet är mkt bra, kan ligga på 1400rpm på 50väg när det sedan blir 70 så ger ja bara lite gas vips e man uppe i 70, men när man varvar den känns den inte lika varvvillig som tex en m20b25, en trim kam blir nog bra för motorkaraktären --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Jo, man bygger om från klaff mätare till endast trådmätare...därmed så tar man bort den största restrikton på insugs sidan. /Pelle |
|
|
¨har du nån beskrivning på det? är det mkt svårt/dyrt? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Jo, det vore intressant att modda den där LMM-burken. Informera oss Pelle! Annars är jag lite rädd att det hör till 3.5:an att vara lite trögvarvad. Den är långslagig och det tar ut sin rätt. Har jag fel om jag säger att den motor som kallades M90 (som egentligen var en kortslagig M30) var mer varvvillig? Fanns väl som 3.3l alternativ på några bilar före motronic-eran. Fast fanns den i Sverige? Nåja. |
|
|
745:an har ju en 3.2 iaf --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
Helga |
På -70 talet fanns det 733i plus 3.3i som var fd 3.0i, 2800 osv. Helga |
|
nu är en 280 graders på väg till posten =) skulle funka med org fjädrar, men montering e tidigast om 2veckor då ja går på semester, behöver bilen tillsdess, då blir det inslipning av ventiler, portning, nytt avgas å öppetfilter, kanske nytt grenrör också, sen mot hösten blir det en chipning, vad kan deta tänkas ge? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
Chipning ger väl inget annat än ett hål i plånboken. för effekten som den "ska" ge på icke turbobilar är bara bluff Att våga är att förlora fotfästet en stund, att inte våga är att förlora sig själv. /Stefan F |
|
|
#1 JWR:s M30B34-chip ger enligt de själva 18 bromsade hästar. #2 Angående restriktor i insuget, så står luftmängdmätarens klaff vidöppen över 3000 varv, så den kan inte göra speciellt mycket skada. (: #3 Min gamla M30B34 med ny originalkam varvade, helt original, gärna till varvstoppet vid ungefär 6500 varv. Efter cirka 4000 varv blev det rejält skjut i maskinen. Dock kändes det inte nödvändigt att dra den de sista 500 varven till varvstoppet, då den gick bäst när man langade i nästa växel vid 6000 varv. Så ni som tycker att er M30 varvar dåligt - kolla om den verkligen är i skick för att varvas först. (: ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Jag håller med föregående talare när det gäller karaktären. Den ska dra jämt och bra ända till 4000 varv, och där vaknar den rejält och drar bra upp till ca 6000 där den börjar avta lite igen. |
|
|
om jag håller den på varv ett tag å sen gasar på så drar den fint, men om jag tex växlar ner å stampar så varvar den fram till 4500 å sen stannar där, blöddrar lite å drar på igen? är det typiskt lmm? går den ofta sönder? --- WWW.JK-RACING.SE I samarbete med: www.tribal-racing.se www.bobkit.se TMT |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.