|
|
|
|---|---|
|
Är välldigt snålt med olja i styeservon. Har en rödaktig olja som jag tror heter ATF olja? Kan man fylla på denna själv? Det står ju i instruktionsboken att det ska göras på verkstad men är det verkligen nödvändigt? Kommer köra min bil året om, så en till fråga är ATF olja rätt alternativ eller ska man leta upp någon annan olja? Kan man byta hela systemet själv eller är det verkstadsjobb? Tacksam för era visa svar, bmw entusiaster =) ----------------------- Better lucky then good! ----------------------- | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du kan fylla på olja själv. kolla bara nivå/kall/varm så du inte får i för mycket. Din bil bör fungera bra med ATF-olja även vintertid även om den har en tendens att bli trögare än CHF 11 S när det blir rejält kallt som är en syntettisk hydralolja som pallar ned till -40 C + 130C Bilar som ska till Finland. Norge, Sverige , Kanada originalfylls med Pentosnin CHF 11S som har bättre köldegenskaper och du kan byta till denna olja, men då måste systemet tömmas helt och "sköljas" med Pentosinolja innan den fylls, oljorna får nämligen inte blandas. Är ett kladdigt blaskande oftast så verkstad rekomenderas för en oerfarne ///MVH Hasso Länk |
|
Men min rödaktiga olja är ATF eller? ----------------------- Better lucky then good! ----------------------- |
|
|
CHF är grönaktig! ATF är röd... Är din bil privatimporterad? I såfall är den nog fabriksfylld med ATF-olja. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min bil är privatimporterad så då är det som du säger troligen ATF olja... ----------------------- Better lucky then good! ----------------------- |
|
|
En sissta fråga finns det en massa olika ATF oljor eller är det bara fabrikatskilnader inga egenskapsklinader??? ----------------------- Better lucky then good! ----------------------- |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är oftast bara fabrikatskillnader, så du kan köpa en skvätt på Ok eller nån annan mack. Det ska numera även finns syntetisk ATF olja, så kolla försäkerhets skull så det inte står nått med syntet på flaskan. är förmodligen lika illa att blanda den med vanlig ATF kan jag tänka mig.(vet ej) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.