AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
608

Val av motor

Hej,
Jag har tänkt att köpa en begangnad BMW i 3-serien. Sen ska max vara från år 2000.
Jag undrar om det finns något speciellt att tänka på angående motorerna. Vilka är att föredra. Klarar man sig med den minsta (316, ej compact) eller är den för klen. Ska inte köra som en biltjuv men man vill ju har lite extra ibland, omkörningar osv och den ska ju inte känns trött.

Skulle ju förutom detta vara trevligt med tips för att undvika vraken och hitta en pärla.

// Micke
jag skulle rekomendera dig en 323, hyfsat pigg och snål.
320 funkar jättefint också om man jobbar lite med spaken på landsväg. Egentligen är det inga större problem att köra om med 316 heller, bara i med 3an och trycka mot varvstoppet tills man är om. valet är ditt min vän.

MVH // Harris
Bilder på Bilen: Länk
jo
45
johnmm
318 -00
Skulle säga att 316-318-320(150 hk) har ganska likvärdig prestanda vid vardagskörning. 320 (innan 2.2 motorn) måste varvas hårt för att ge något mervärde.
Jag skulle nog köpt en 323 eller större idag.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Med en motorsvag bil får man lära sig köra om på riktigt =)
Man får lägga sig långt bakom, bygga hastighet inför den kommande raksträckan och sen bara svänga ut när luckan kommer.. gör den inte det så får man stå på bromsen =(.

Många med motorstarka bilar gillar ju att ligga 1m bakom långtradaren och sen gå ut och gasa i mötande fältet, omkörningarna tar lika lång tid.. om man däremot kör med första principen på en motorstark ja då går det undan!

Med eftertanke och lite tålamod så räcker 316 gott!

Mvh / Stenback
Visa användare
571
Jonte_smte
325IK -87
325IM-88 turbo
325-91 turbo
en 323 låter bra är ganska snål och är faktiskt ganska pigg
jag tycker som de andra på forumet alltså!!!

///M3///
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.