|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett tråkigt rassel mellan 1800-2500 varv ungefär. låter som det är växellådan, kvittar om den är kall eller varm. ??? BmW - enjoy! | |
|
Jag hade en 320i -81 med samma problem som du. Bytte växellåda (utbytes) men den nya lät värre än den gamla. Det är ett skönhetsfel som du får lära dig att leva med. Jag fick så småningom om reda på att när man gjorde om en 4-växlad låda till 5-växlad blev en axel för lång. Det uppstår vibrationer som förorsakar detta skrammel. |
|
|
okej. men jag har 5vxl orginal, finns nog inte ens 4 till en 323i. men jag måste ångra mig lite, det är nog på ännu lägre varv, 1500-1900 är det nog snarare. BmW - enjoy! |
|
|
När BMW byggde sin 5-växlade (original) låda utgick man från en 4-växlad låda som man hade tidigare. Så har jag fått det berättat för mig. Det är en brist i konstruktionen. |
|
bmwracing |
Jag har samma fel på min 320 och först lät det bara på 3:an men nu även på 2:ans växel. Men jag har läst att det är backdrevet som är för löst shimsat... vet inte om det stämmer? |
|
jörgen, dom gjorde som volvo alltså, klämde i en extra växel bara. dumt.... tror det låter på alla växlar, lr, hmm, ettan vetifasen BmW - enjoy! |
|
|
Att ljudet uppkommer vid vissa varvtal kan bero på att motorer har vad man kallar "kritiska varvtal" då de vibrerar mer. Dessa vibrationer fortplantar sig givetvis till växellådan. Det finns säkert ingenjörer och mekaniker här som kan betydligt mer om detta än jag (som är ekonom). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.