AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.952

Hjälp. det sa PANG!

Visa användare
8
P_percy
M3 -97 Limmo
Härligt med 2-2 sverige danmark.. så skulle man ut med polarna i baksätet på M3:an -97 och köra några repor på stan..
Gör en liten bourne som man ibland blir sugen till... fast den här gången sa det PANG ... något i drivlinan mår inte bra längre..

ett skrapande klunkande missljud uppstår under baksätena vid ca 3000 varvo och uppåt.. och en rejält DUNK hörs och känns när man släpper gasen eller frikopplar.. missljuden uppstår endast när motorn "drar" bilen, vid frirullning känns allt normalt.

tror dock inte att det är i bakaxeln utan snarare något med kadran, fäste? momentstag.. någon som kan ge tipps innan den rullas in på verkstad?

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Mitt hjullager bettede sig lite så när det gick. Kraftig burnout enligt mekanikern, och jag kan säga att lagret inte såg fint ut... Sen brummade det mer o mer ju högre hastighet man kom upp i, började i 20-30 och MYCKET vid 90!

Om det är hjullagret så ska det vara farligt att köra med det så för det skall kunna låsa (en eller båda?) drivaxeln typ sa min mek. Jag vet inte...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Min M3:a: Länk
Visa användare
8
P_percy
M3 -97 Limmo
ofan, mitt börjar också låta vid 20-30, men de konstiga är att det slutar när man frirullar.. även om de går i 50, ska va att det blir någon belastning på det sarjade lagret när man driver bilen..

fick du något "dunk" när du tvär släppte gasen eller frikopplade snabbt?

Ante25
kan kosta slantar...
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
hmm ställa fast den med en massa polare i baksätet... Då går det ju bara inte bra...

BMDoubleV

Min bil:
Länk
Visa användare
8
P_percy
M3 -97 Limmo
Ja hopp.. då har jag hittat felet.. troligen inte så farligt som jag först trodde...

v fästet som håller upp och sitter bakom bakaxeln har knäckts på ena sidan.. frågan är ifall det räckar att någon svetsar ihop det igen.. eller om man måste byta.. hmm någon som har ett bakaxelfäste till övers? =)

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Tråkigt när grejer går sönder, men nästa gång så kanske du tänker dig för.
Burnouts är aldrig bra för drivlinor, speciellt inte om man lastar i folk i bilen..
Så behandla din bil väl så behandlar den din plånbok väl...

/Christofer
Visa användare
8
P_percy
M3 -97 Limmo
Jo.. brukar vara snäll.. men den här gången pressade jag den för hårt.. kort tänkt.. och då är det bara att betala sitt pris!
Men hade det varit bakaxeln som kraschat hade jag nog gråtit blod nu..

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag fick samma fel för några veckor sedan men jag hitta inte någon som varit med om liknande. Jag trodde att detta var någon jag var ensam om. På min så gick bulten sönder. Ett jävla jobba att ta ner allt, avgas, drivknutar, kardan axel....

Jag bytte bulten till en ny i samma storlek. 1vecka senare med 4 folk i bilen och en rivstart med 255 däck och den knäcks igen.

Andra gången så borrar jag upp bakaxel klumpen och sätter en M14gänga och större bult (14mm) org bult är på 11 mm. Nu så håller det utan problem. Jag rekommenderar samma för dig.
Visa användare
8
P_percy
M3 -97 Limmo
Ofan där ser man.. hehe var man inte ensam om att våldsköra M3 då... Var de nå mer som gick sönder när bulten gick eller var det allt? Är lite orolig eftersom det blev ett skrapande ljud bakifrån när bilen drog på högre varv 3000+ .. fast det kanske kommer utav att bakaxeln halft hänger på ena sidan.... (???)

Grusse
"Sly" Genom att byta till grövre bultar så flyttar du den svagaste punkten till något annat, så då kanske klumpen ryker nästa gång du ska burna? Det kan vara en billig försäkring att endast behöva byta bultar, men det är min syn på det hela.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
I bakaxeln så sitter det en gummi-upphängningen. Det är den som tar upp all kraft. Det är genom den som bulten går genom.

Så glöm det med svagaste punkt grejen.

Föresten det är inte lätt att byta bult. Tar ca 5-6 timmar, 2 pers.

Du måste ta ner kardanaxeln, avgassystem, krängningshammare, 2st drivknutar. Sen kan du börja skruva på bakaxeln.

Sen så skall du ta ut den bulten som gått av i bakaxeln.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Jag köpte en helt ny klump för 2000:-
Sen bytte jag och en kompis den på ca 3h.

Inte alls svårt.
Visa användare
8
P_percy
M3 -97 Limmo
Är det någon som har koll på vad det goddset heter som är bulltad i klumpen? Är det bakaxel balken eller?
Shit, hur kör ni med era bilar e.g.? :) Ja skiter i att köra folk i baksätet *ler* De får köra sönder sina egna bilar i fall de vill burna. Ett tips är att byta grejerna ordentligt och inte snåla på något. Blir billigast i längden!

Mvh Tobias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.