AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
623

Paranoia... låda och lite annat..

CJ
76
CJP.
BMW 316 1,9 Compact
Jag har nu haft min 316 1,9 Compact i dryggt en månad. Jag tyckte det var lite konstigheter med den, och åkte till Jarls Bilservice i Hbg. Jag gjorde en lista med grejer jag tyckte var konstiga, dom kolllade igenom dom, och hittade inte något särskilt. Det fortsatte skaka och låta i bilen, och jag åkte då till dom en gång till. Den har gången viste det sig, att den hade fel på bärarmen och en s¨ndrig grej i styrningen. Bärarmen blev fixat sista vecka och styrstångsgrejen bliver fixat i morgon.

Men. Jag tycker, att den låter lite konstigt i 2:an, 3:an och 4:an runt 2.500-3.750 RPM. Jarls känner inte något problem - och jag antager dom tycker en kund från DK med tusentals frågor är lite väl jobbigt. Hursomhelst: Den vibrerer vid dom varvtalen och skakar i växelspaken. Det känns oftast (men inte alltid!) vid fullt gaspådrag och låter mest vid decceleration efter fullgas: Man gasar på och spaken vibrerer, släpper gasen och det låter en liten bit "skurrande". Ibland.. Härligt....

Är det något fel, ska spaken vibrera lite (ibland) när man gasar på och har handen ¨på den och kan det komma lite vibration när man släpper gasen? Tycker nästan det är för pinsamt at fråga dom om det igen på värkstan - men nu när det har varit fel dom inte hittade första gången, då... Dom värkar vara lite "if it ain't broken, don't fix it" - men jag har ju betalat vad som motsvarar 180.000 SEK för bilen..

Hoppas en har tid att hjälpa..;-)

Mvh.

Carl Johan, DK
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Nu är jag ingen expert i frågan.

Men säger verkstadkillarna att bilen är OK så är den garanterat det. Dem vill ju tjäna pengar och skulle mer än gärna vilja ta in bilen för att byta något. Men nu finns det ju antagligen inget som krånglar.

Det du kan göra är att åka till en annan service station och be dem kolla samma saker och se om dem kommer fram till något annat.

Jag tänker exakt som du, byter en massa saker utan det är trasigt på grund av att man är paranoid osv. Verkstadskillarna skakar på huvudet och tycker det är onödigt arbete och pengar. Ibland blir dem nästa griniga för att man vill byta saker. Men jag betalar ju så dem ska bara lyda order.

Att växelspaken vibrer är ju inte så konstigt, så länge den inte känns väldigt slapp eller trögväxlad eller viner och lever fan är det helt i sin ordning.

Lycka till med bilen

Mvh
Kristian
CJ
76
CJP.
BMW 316 1,9 Compact
Rart att höra, man inte är den enda med psykiatriska symptomer utover det vanliga..;-)

Hoppas att du har rätt, Kristian, jag börjar fundera på om det är något med bakaxeln, drivaxeln etc. - men, förhoppningsvist inte..!

Mvh.

Carl Johan, DK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.