AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
712

Hackande gång på låga varv 525-92

Hej, jag har ett litet men ytterst irriterande fel på min 525i touring 1992.

Bilen går hur fint som helst på tomgång och i alla övriga varvtal förutom vid ca 1200-2000 varv då den smårycker lite lätt vid acceleration, inget stort bekymmer kan tyckas men i stadskörning liggar man ju trots allt ganska ofta och kör inom dessa varvtal.

Jag har efter sökande på forumet fått för mig att överslag mellan tändkablar kunde vara problemet, men efter att ha demonterat all plast på motorn och gjort en visuell kontroll i mörklagt garage så kan jag absolut inte se några överslag där...

Jag ska byta bränslefilter snarast eftersom jag inte vet när det är gjort senast och kanske detta kan vara en del i problemet, men varför går den inte dåligt på alla varv och varför är tomgången superstabil i alla lägen, varm som kall motor spelar ingen roll...

Har någon förslag på vad som kan vara problemet så mottages alla tips tacksamt!!!
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Hej!

Som du säkert har läst verkar det som om massor av 525 kring 90-93 rycker en hel del vid dom varvtalen....Konstig fenomen..och många blir inte av med det å det är ju riktigt irriterande.

jag har ett snarlikt problem...Läs mitt inlägg "kan det vara lamdan ändå"

Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Jag hade liknande problem på min -92a började då med att byta tändstift och då var problemet bortblåst. Ett annat alternativ är att någon av tändspolarna är slut. Det sitter en för varje cylinder ovanför tändstiften under den högra plastkåpan i färdriktningen.
Enklast är att byta en i taget och provköra och se om problemet försvunnit. Det är ju lite dyrt att köpa 6 st nya.

OO=00=OO
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.