AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.120

Försäkringsfråga, smitningsolycka.

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Just upplevt nåt ytterst otrevligt. Var på väg hem från jobbet i lugn och ro på en väg jag har kört tusentals gånger vid det här laget. Vägen är en länsväg med högt nummer, alltså smal och småkrokig. När jag går in i en skymd höger-vänsterkurva över ett krön möter jag en motorcyklist i hög hastighet som ligger på mittlinjen. Inga problem, håller högerkanten och han passerar med snäv marginal. Sen ser jag en andra motorcykel, denna ligger dock mitt i min fil, och är på väg rakt mot mig. Bromsar, blinkar med helljus/extraljus och håller högerkanten, men ser att han fortfarande håller linje rakt mot min kylare i hög hastighet. Inget annat att göra än att vrida över mer åt höger och fortsätta bromsa. Några sekunder senare står jag 20-30 meter bort, i diket. Undkommer bergväggen till höger med en ynka decimeter, bilen har dock glidit på vägskuldran med underredet från där jag styrde ner i diket. Båda motorcyklisterna (dom verkade "paråka") försvinner så klart från platsen, trots att andra motorcyklisten inte kan ha undgått att jag gick av vägen. Ringer polis och bärgare, båda kommer till platsen efter 20 minuter. Nu står bilen på verkstadsbakgården, och ärendet är försäkringsbolagets och polisens.

Motorcyklar saknar ju framskylt, så att identifiera dom är snudd på omöjligt. Vittnen har sett motorcyklisterna, men inte olyckan. Inte heller dom kan identifiera cyklarna.

Hur fungerar det med självrisk och liknande i ovanstående situation? Åker jag på självrisken för att jag var dum nog att rädda motorcyklistidiotens liv? Hur blir det med bonusförlust? Hur avgörs vållandefrågan?

Återstår bara att se vad verkstaden kommer fram till. Lite tråkigt om man har kvaddat farsgubbens finbil. Det är ju bara en bil, dock. Tur att arbetsgivarens fyradagars förarutbildning satt färsk i kroppen. Utan den hade det nog inte gått lika väl.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Uppdaterar lite själv. Åker med största sannolikhet på självrisken, men klarar mig från vållandet, och farsan från bonusförlust, som det ser ut. Hade jag inte väjt, utan låtit motorcyklisten köra ihjäl sig, hade jag sluppit självrisken också. Shysst, 4000:- kostar min vänlighet mig.

Har även kontaktat Trafikförsäkringsföreningen, som har hand om bland annat smitningsolyckor. Försäkringsbolaget ska skicka sin utredning dit, så att dom får titta närmare på det. Visar det sig vara en olycka som faller under deras ansvarsområde sjunker självrisken till 1960:-, och dom betalar även försäkringsbolagets reparationskostnader. En lösning som både jag och försäkringsbolaget borde vara intresserade av, således.
Trafikförsäkringsföreningen finns på www.tff.se Länk

Både farsans bolag och TFF var mycket intresserade av polisens anteckningar. Viktigt är alltså att polisen kommer till platsen och skriver trafikmålsanteckningar. Även ett utandningsprov kan vara bra att ge, för att undanröja alla tvivel.

Ta namn och nummer på eventuella vittnen. Även om dom inte har sett registreringsnummer och liknande, kan dom stödja din version. Jag hade tur, bekanta i bilen bakom. Tyvärr såg dom inget, men mötte motorcyklarna precis nedanför, i god fart. Alltid nåt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.