AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.516

Någon som konverterat D-Netz till GSM?

Sida 2 av 2
Det har ju förekommit telefoner förr som är både hårdvarumässigt och operatörsmässigt låsta till vissa nät och operatörer. Vad är problemet igentligen? Står det D-netz på apparaten så är det en ren 900Mhz telefon, vi har som bekant 900-1800Mhz dual band här.
Plumber: Kan du inte länka till en adress där det står hur man konverterar en D-netz apparat till vanlig GSM 900-1800, då skulle ju allt bli bra eller hur?

FP
Plumber: Nu är det ju så att vissa "så kallades experter" som t.ex. Folke sysslat med mobilteknik sedan långt innan du gjort din entré i jordelivet, så ta dig lite mera tid att lyssna och vara lite ödmjuk istället för att tro så mycket....

Så här är det:

Dom första riktlinjerna för GSM standarden drogs upp redan 1982,sedan tog det genom tekniken en stund att hinna upp ideérna och visionerna bakom GSM så dom första komersiella GSM näten tog idrift 1992, och då det på vissa marknader uppstod lokala varianter som byggde på på GSM standarden ( GSM standarden specificeras på ett ca 6000 sidor långt dokument med ca 130 olika "variabler" som gäller för GSM-standarden..)
Visst är såväl D-netz,E-netz och A-netz GSM nät MEN genom dom hård och mjuk varumässiga avstegen inom den internationella GSM standarden är desa system INTE kompatibla med vare sig varandra eller den internationella GSM standarden...
Så är det, vare sig man vill eller inte!!

Här kan man läsa mera om GSM tekniken: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Plumber
Jag kan ju länka till en sida:
Länk?

Kan ni där förklara varför telefoner säljs med D-netz alt E-netz och med följande net-spec.:
Netzstandard: GSM900/GSM1800/GSM1900

En snabb titt verkar ju ge att E-netz är enbart 1800Mhz.
Tyskarna verkar alltså sakna Dual-band.

Plumber: Kan du inte länka till en adress där det står hur man konverterar en D-netz apparat till vanlig GSM 900-1800, då skulle ju allt bli bra eller hur?"

Nu förstår jag inte? Kan inte DU länka till en sådan sida?
Då skulle du ju bevisa att det behövs, jag hävdar motsatsen.....

Plumber
Jag glömde tillägga att det som återigen verkar otroligt skumt är att en vanlig Nokia, som ni fick länken till inte skulle fungera i Sverige eller utanför Tyskland.
Plumber
Att den inte funkar i Sverige med ett Svenskt simkort beror väl på som den mig veterligt mest insatte herre i detta ämne på forumet skriver. citat:Det har ju förekommit telefoner förr som är både hårdvarumässigt och operatörsmässigt låsta till vissa nät och operatörer.Även om folk som skriver fel saker på detta forum så finns det väl ingen anledning att vara otrevlig,nu är jag helt fel person att yttra mig i detta fall för jag har skit dålig koll på detta ämne men jag gillar inte din elaka framtoning.
förövrigt så köpte inte Stout bilen i fråga utan en 528-98 istället.
Nu är det fredagkväll ta en pilsner och var glad.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Bryter in nu eftersom jag startade strängen från första början. Och det gjorde jag för att jag var spekulant på en tysk bil med D-Netz. Efter vettiga svar i början på strängen så slutade mina funderingar kring D-Netz. Men du ger dig inte Plumber!

En Nokia är en Nokia men behöver inte vara kompatibel med sig själv. Acceptera att det finns olika system i olika länder (och ibland i samma land). Du kan ringa från en D-Netz telefon till en E-Netz telefon eller GSM men det innebär att du måste ha teckning och abonnemang. Och det garanterar jag dig att det finns inte i Sverige.

Och så var sagan slutt....
Plumber
Tänkte lyfta den här tråden, eftersom jag kikade i servicehäftet på en E38.

Den är utrustad med:
SA629, AUTOTEL. D-NETZ MIT KARTENL. VORN.

Min fråga till alla experter är, fungerar den i Sverige eller inte?
Bilen är en import.

Tacksam för svar.
Mvh Tveksam
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Plumber, vad tror du själv?
Plumber
Vad tror behåller jag för mig själv.

Den bilen du tittade på hade den SA629?
FWIW: Min 528iA 7/97 har SA 0629 AUTOTEL. D-NETZ MIT KARTEN VORN. Det var bara att stoppa i ett Telia kontantkort när jag kom hem till Sverige så funkade den.

Mvh
/Janne
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Samma här!

Jag kan inte ett smack om tekniken ni talar om men oomkullrunkeligt faktum är följande:

Jag köpte min MB E220 -95 för några år sedan med en gammal D-netz telefon med lur och handsfree. Testade och stoppade i ett GSM-Simkort (modell stort) i huvudenheten i bagagen och vips! Funkar hur bra som helst!!
Hälsn O
Plumber
Då har vi alltså tre bilar med SA629, AUTOTEL. D-NETZ MIT KARTENL. VORN.

Som bevisligen fungerar trots allt snack.

Finns det verkligen ingen här som har en telefon som vägrar fungera? Allvarligt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.