AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.515

Någon som konverterat D-Netz till GSM?

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Det var ju ett tag sedan det skrevs om D-Net och GSM.

Finns det någon här som har gjort en konvertering eller bytat ut D-Netz till GSM?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har förhört mig runt och det kostar mer än det smakar. Eftersom ingen av mobilinstallationsfirmorna jag förhört mig med är säker på tillvägagångsättet så har de sagt att allt måste bytas ut. Vilket medför en kostnad på 7-8000:-. Inte värt den kostnaden för ren kosmetik.
Jo du kan nog inte räkna med att få nåt för det gamla i bilen, frågan är ju om nåt i kabelstammen, lurhållare osv kan användas. Original GSM är säkert svinigt dyrt, kanske man kan hitta nåt på nån skrot, i Sverige eller Tyskland.

FP
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
är inte D-netz samma som GSM? hade för mig att det var C-netz som var NMT. hur gammal är bilen?

mvh Johan
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
540iA 08/98. Jag är lite förvånad att det sitter D-Netz i den eftersom GSM var utbrett 98. D-Netz är tydligen likvärdigt med GSM fast på andra frekvenser. Dock inte kompatibelt med GSM. Så frågan kvarstår om det räcker med att byta mobilenhet, lur och eventuella mellankontakter, i stället för att behöva dra om hela kabelhärvan. Tror jag lägger ner funderingarna på den bilen som annars har den utrustningen jag vill ha i nästkommande. Men å andra sidan så har jag kanske använt telefonen i nuvarande bil sparsamt eftersom jag glömmer att växla om mitt Vodafone tvillingkort, så likt förbenat ringer det på min handmobil :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
håller med johan....
"D-Netz, E-Netz: Tyska benämningar för mobiltelefonsystem med pulsade mikrovågor (GSM) D-Netz arbetar i bandet 890-960 MHz, E-Netz i bandet 1710-1880 MHz. D1, D2 och E-plus är beteckningar för nät som drivs av olika operatörer. "
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jörgen, känner du till någonting mer om det är möjligt med en överflyttning utan ekonomiskt ruinerande?
D-netz har inneburit lite olika system genom åren och i olika länder (Tyskland-Österrike). Det närmaste man kan komma GSM är singelbandare (900Mhz) på senare D-netz. Men det är fullt möjligt att det kan gå att använda delar av monteringssatsen. Jag skulle definitivt inte givit upp bilen för detta om allt annat "stämmer". BMW har använt lite olika tillverkare för sina telefoner i bilarna, svårt att ge närmare råd utan att undersöka den aktuella bilen.

FP
Ra
64
Ralph Emtemark
325iA Touring 2004
325 CiA Cabrio 1994
Alla GSM-nät i Europa, Asien och Australien är samma. De enda som avviker är USA. Om en telefon fungerar i Tyskland så fungerar den i Sverige. Svårare än så är det inte. Sen kan telefonen vara singel band, dvs 900 MHz eller Dual band 900/1800. Något annat förekommer inte i Europa för GSM trafik.

Ralph: tyvärr är det inte så enkelt....

citerar mig själv ifrån en anna tråd:

"Lite info från nätet:

C-Netz   an older German analog mobile phone network now limited almost exclusively to car phones. This system was scheduled to be retired at the end of 2000.

D-Netz   Digital network used by the two competing companies T-Mobile (Deutsche Telekom, D1-Netz) and Vodafone (D2-Netz)

E-Netz   A German digital mobile phone network started in 1994. This high density system allows cell phones to function at a low wattage of from .25 to one watt of power. Until Oct. 1998 the only provider using the E-Netz was E-Plus. Since then O2 online is also on the E-Netz.

De senare två är GSM nät MEN är "anpassade" för Tyskland ( och Österrike) dvs små men betydande avsteg från den internationella GSM standarden gör att dom inte funkar här, ( tror Robsarve och Folke kan lägg ut texten om GSM i timmar för den vet girige...)

C-net = 450 MHz
D-net = 900 MHz
E-net= 1800 MHz"

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ungefär så kan det nog vara. Utöver detta så kan även "vanliga" GSM-telefoner vara låsta på ett eller annat sätt till en viss operatör, t.ex D2 i Tyskland, då blir det också problem om man tar in bilen och sätter svenskt kort i den.

FP
Ras.mus
Har en fråga till i denna kategorin!

Köpt en 740 nu, 96 med formodligen en sådan telefon. Där är inget kort i nu. Men den startar så fort jag startar bilen. Så stänger jag den. Sen startar den vid nästa motorstart...

Kan man inte stänga av den permanent?? Ska den nu inte funka så kan den ju iaf vara död...
Oftast kan man ställa in detta nånstans i telefonens menyer, alternativt får du plugga ur matningen till telefonen.

FP
Plumber
Kan någon förklara exakt vad D-net är för något och varför det inte skulle fungera i Sverige? Är alla tysk-sålda utrustade för det systemet?
Är det någon som provat? Eller snackar ni bara?

Jag har en väldigt tidig E39 som är importerad från Tyskland och jag har inte haft några som helst problem med telefonen förutom att den inte gillade den nya typen av SIM-kort. Men det var bara att beställa ett gammalt från operatören.

D-Netz är ett tyskt nationellt system, precis som vi hade NMT i Norden och innan dess MTD här hemma. Eftersom det aldrig funnits nät eller operatörer för D-Netz här så är kan det inte funka, ingen idé att prova eller hur.
Många tyska importbilar har vanliga GSM, problemet med simkort 3,3V eller 5V har inte med D-netz att göra.

FP
Plumber
Och hur länge fanns d-net i tyskland?
Plumber
Jag svarar på min egen fråga, till och med 01/98 verkar det finnas D-net.

Är det någon som har ett chassi-nr med d-net?
Skulle bli väldigt tacksam.
Korrigering: Det närmaste liknelsen med våra egna GSM-mät man kan komma med D-netz är en operatörslåst GSM-telefon på 900-bandet. D-netz (D1 och D2) i Tyskland är nät (i drift) som följer GSM-standard, medan D-netz i Österrike var ett analogt nät som lades ner 2002 om jag minns rätt.
Du kan ha en fabriksmonterad telefon i din BMW som kan vara av "vanlig" GSM-modell likväl som av D-netz-modell, är inte direkt kopplat till bil och årsmodell.

FP
Plumber
D-Netz följer alltså GSM-standard. Så vad är problemet?

Sändare och mottagare finns vad jag kan se efter en snabbkoll bara upp till 01/98 i E39. Varför jag vill ha chassi är för att ta fram utrustningslistan.

Jag ställer frågan en gång till, är det någon som har provat i praktiken?
Plumber
Verkar ju en aning osannolikt att direktören som köper en 540/740/750 med telefon inte skulle kunna använda den utanför tyskland....?
För mig låter det väldigt konstigt.

Kan ju skicka med en länk:
Länk

Och en översättning....

GSM standard, which uses frequencies by 900 MHz. In Germany used by the Neztbetreibern t-mobile (D1) and Vodafone (D2)

SÅ! Varför skulle det inte fungera?
Plumber
Stout:
Hoppas du inte avstår från ett bilköp pga av alla så kallade experter och deras råd.

Det tar cirka fem minuter att söka på www.altavista.se eller www.google.se för att få ett riktigt svar.

De så kallade experterna har uppenbarligen heller aldrig varit utomlands. Som någon sa längre upp i tråden fungerar GSM i hela Europa. Sist jag tittade låg tyskland i Europa.

Vet man inte säkert kan man lika bra hålla käften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.