|
|
|
|---|---|
|
Hej! I vintras hade jag inne bilen hos BMW-aukt. verkstad då det väldigt ofta dök upp "Getribeprogram" på displayen. Det de kunde göra var att koppla in sig via dator till bilens felminnen och läsa av dessa. Dessvärre(?) hittade de inga meddelanden. Varför kunde de inte svara på alls, de hade inte ens någon bra teori! Det måste väl finnas en anledning till varför felet visas!? "Getriebeprogram" betyder ju "växellåds-program" om man direkt översätter ordet. Jag har problem med hårda växlingar till 3:an och 4:an, det var därför (i kombination med felmeddelandet) som jag lämnade in bilen i vintras. Nu har meddelandet börjat poppa upp igen, efter ett långt vår-uppehåll, fast med långa mellanrum jämfört med vintern (ibland flera veckor..) och lådan växlar mycket hårdare idag än den gjorde i vintras. PS. Jag får även upp "rucklicht" och "kennzeichenlicht" varje gång jag kör bilen, så har det varit hela tiden i ett år. Kan det finnas något rimligt samband måntro.. DS. Finns det någon kunnig som har en bra teori om "fenomenet"? Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. | |
sebbe_bmw |
Hej.. Har också sett det på grannes gamla bil en 540 93a och den slog lite i växlarna men inget fel hittades.. men kennzeichlicht va bara glapp i nummerskylts beltysningen fattar inget heller //Sebbe |
|
Har ni kollat så det inte läcker automatlådeolja, det kanske bara är låg nivå? RAWLAW |
|
|
Hej! Lådan är heltät och byttes på i samband med felsökningen i vintras, även nytt filter såklart. Allt hos BMW. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
warbus |
Tjena! Har inget riktigt bra svar på vad det gäller vxl-lådan! Däremot hade jag samma problem på min 740 -93 med att datorn sade att ett flertal lampor var trasiga! Så jag tog ett snack med min kompis på BMW och han pratade med deras elektriker och tillslut kunde vi utsluta felet till att det var ljusmotorerna (de som gör att du kan höja och sänka halvljuset när du lastar tungt) Så jag kopplade ur dem och sedan fungerade allt!! Lars H |
|
"rucklicht" och "kennzeichenlicht" försvann när jag ryckte ut kontakten till elmotorerna för ljusinställning. Olbo Olbo |
|
|
Angående felmeddelanden på displayen: Jag har fått en teori från BMW som jag tycker låter rimlig: Jag har ganska gammalt batteri i bilen, ett batteri som dessutom har ganska få Ah. När man startar bilen går ju all ström till startmotorn, allt annat kommer i andra hand. Databoxar och dylikt kräver sina 12V och såklart den effekt de ska ha. Får de inte det så kan de ge ifrån sig "larm" som kan yttra sig i att t ex Getriebeprogram visas. Om meddelanden visas precis vid start, alltid, så är det med största sannolikhet så. Kommer felen däremot under körning så kan det ju vara riktiga fel. Jag hade ett väldans plingande under vintern, och det är ju då batterierna mår som sämst plus att bilen generellt kräver mer energi för att snurra igång. Ett nytt 85 eller t o m 95 Ah batteri skulle alltså kunna lösa saken, om man nu störs av allt plingande. Det kan nog vara förnuftigt, för det känns lite fel när Getriebeprogram visas så ofta, det kan ju trots allt vara fel på riktigt någon gång, och då kanske man inte uppmärksammar det! Tja, vad tror ni? Jag tycker det låter vettigt, fast man vet ju aldrig. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
Ja jä...r, när du nämner det. Sen jag bytte batteri (på garanti) har jag inte fått "getriebeprogramm" nåt mer. Det hade jag helt glömt bort. Mvh Pontus. |
|
| Har samma problem med min bil. Trans Program dyker upp ibland (Getribe Prg. med Tyska som språkval). Enl en BMW verkstad som jag var i kontakt med (Bil & Motorteknik, Huddinge) så var den första åtgärden att byta till en nyare prg.vara (nytt E-prom) i växellådsboxen. Detta skulle enl. honom lösa problemet i de flesta fallen. Skall in på måndag för E-proms byte så vi får väl se vad som händer. | |
|
Hej! Det beror på vilken låda man har, om man kan byta/uppdatera EPROM eller inte. Själv har jag en -93:a och den är inte "programmerbar", utan hela styrboxen måste bytas ut i så fall, ca 6000kr. Vet inte vilket år gränsen går, men jag tror att på BMW nyare än -95 så är det möjligt. Mvh Gunnar, BMW 540IA-93. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.