|
|
|
|---|---|
|
Tjena, är fortfarande rätt grön när det gäller att vara BMW-ägare. Har haft min 530i -88 i två veckor och har en liten undran angående oktanhalten. Han jag köpte den av menade att det går utmärkt att tanka i 95, 96 men att han tyckte den gick bäst på 98. Bör jag hålla mig till 98 eller kan jag köra på 95? Tacksam för tips. Mvh en flöjtspelande bmw-ägare:-) | |
|
98:a oktan är utan tvekan den bästa soppan,det märks bäst om man har trimmat under huven och turbo,rekommenderas faktist! Kör själv på 96 just nu....plånboken får avgöra! ¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤ |
|
|
Tror inte att din bil har knacksensorer och då kommer du inte att märkan någon skillnad! Dvs. tanka 95 oktan! En motor med knacksensorer kan däremot gå bättre på 98 oktan! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
M60-motorn (V8) har knacksensor, mitt inlägg var riktat till Flautando! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag kör på 95 i min 540.. |
|
| Har du råd, tanka 98 annars kör 95. Skillnaden märks mest på bilar med turbo. | |
| Min går billigare (drar mindre soppa) | |
| med 98 :-) | |
|
k1mzo> M54an skall ha 98 för bästa effekt / lägsta bränsleförbrukning. Talar av erfarenhet från fars Z3C 3.0. /Johan -Hellre en rak fyra än en sned sexa- |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Kör med 98 för sådan ekonomisk vinst gör man inte genom att tanka 95. Det under förutsättning att man ej kör allt för många mil per år. Mvh, Thomas E "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.