AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
719

TURBO

Visa användare
20
jakob
BMW 325 iA Cabriolet 1987
Är det någon som vet hur man kmonterar turbo i 318?
Vad skall jag använda för turbo etc, går det att besiktiga med turbo?
Jo
744
Jonhny
745 -85
Det är pratiskt sett nästan omöjligt att besikta med turbo. Sen är det nog billigare att köpa en 325 och få en sexa. Då slipper man dessutom turbolag och får en motor som låter riktigt mysigt.
Är oxå sugen på att göra nåt kul av en bmw-fyra... Vill ju inte köra omkring med en sur-sexa under huven =) Vet heller ingenting om vad man ska använda sig av för bitar, så det vore kul med lite synpunkter.
Br
1.631
Braxen
E21 320i -83
E39 M5 -00
E91 335ix -07
Var vill ni ha effekten?
Vill ni ha en rejäl turboknuff vid rödmarkering eller vill ni ha en mer lagom effekthöjning över hela varvregistret.
Om ni ska ha en mer lagom turbo så skulle jag rekomendera en Garret T25 eller en i den storleksklassen, då har ni ett aggregat som ger en liten knuff och även laddar rätt så tidigt.

Besiktning är/kan vara ett stort problem =(
Det går att få igenom ett turbobygge men då är det massor av papperarbete (för att hitta sk. kryphål) eller så får man regbesikta bilen som ombyggt fordon.
Annars så kan man helt enkelt plocka av turbon innan en besiktning och skruva tillbacks den efter bilen gått igenom, men nackdelen är att försäkringen inte gäller om olyckan skulle vara framme !
Jo
189
Jonny78
523i -99
Turbo ska man väll inte ha i en Bmw???
Då e de ju ingen Bmw längre...

!!!! No turbo shit. Just real power !!!!

Tidigare Bmw hatare
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Turbo....

Alltid dessa turbo, en frälsning från ovan. Låt bmw vara som den är. Köp en saab annars.

Ska ni få mer effekt (riktig effekt) så är det klart enklare att spara ihop till en större modell, typ 325 (som det finns i drivor), då får man en bil som klarar både effekten och högre hastigheter.

Ursäkta om jag låter sarkastisk, men när du äger en bmw med lite större sexa (>2,5) så saknar du inte turbo....

Låt 318 vara en billig och snål bmw. Som håller längre än de flesta andra märken.

Kartoffeln und sauerkraut - Jawohl!
Jo
744
Jonhny
745 -85
Jag har en 325 och tycker den är stendöd utan turbo, så smaken är som baken.
Att bara köpa en stor sexa eller byta bil är inte så svårt...Jag är sugen på en utmaning, att ha något som inen annan har, och tänk att få se polarnas miner när deras 325:or blivit frånåkta av en 1,8 liters fyra =)
Släng i en m3 e30 fyra=)
schneberger
GURKAN FÅNGADE PRECIS VAD JAG BRUKAR SÄGA TILL folk som undrar varför man inte köper en färdig turobbil.. men vad fan det handlar om kärlek till fatten att ha nått som ingen annan har. och sen att det är i en bmw mä.. visst man kan köpa sig ett färdigt turobjärn. men skall man ha upp dom i efekt får man lägga summor ändå..

m.v.h markus schneberger
www.babyblue.da.ru
Ne, ska man ha en BMW, så ska det inte vara turbo i den. Ska du ha en BMW med turbo i så ska det vara 02:an
Erik Andersson
No turbo shit. Just real power

är väl det gamla raggare brukar säga

Turbo = :)

trimma så mycket det går grabbar!
Men man kan ju inte SABBA sin BMW genom att stoppa in en turbo som inte hör hemma i en BMW.
Önskar man en turbo i julklapp, ska man köpa en bil som det finns turbo i från första början. Så enkelt är det.
Hur lätt är det egentligen att sälja en bil som man har mixtrat med själv? Jag skulle i alla fall aldrig köpa en sådan. Kan man ju åka dit med huvudet före
-> Jakob o Gurkan

Som någon redan skrivit så är en Garett T25 ett lämpligt agg för lite mer men knappast någon enorm effekt. Dock finns de i mängder eftersom dessa sitter original i SAABs 2.3T. Vill du ha lite mer effekt så rekommenderas Mitsubishi TD04-aggen. Dessa finns i lite olika varianter, dels på avgassida och dels på kompressorsidan. Dessa klarar betydligt mer effekt och har en bra spoolup. TD04-agg sitter original i 9000 Aero, 9-3 Aero och 9-5 Aero. Saab använder sig av avgashus #6 (?) samt kompressor 15T. Volvo har också TD04 i sina 850T-modeller samt S/V70-modellerna. Beroende på vilken modell så skiljer det lite mellan kompressorhusen, från 15T - 19T. 19T är störst. Volvo använder annat avgashus än SAAB, tror de har #7.

För att kyla luften behöver du en Intercooler. SAABs 9000-IC funkar bra för "normala" effekter och kostar ca 1000:- begagnad. Därtill behövs slangar/rör samt bensintillförsel så det räcker.

Bensinen den får nu kommer inte räcka till så andra spridare eller ett tilläggssprut kommer behövas. Därtill krävs något som kan styra laddtrycket. SAAB har sitt gamla APC som funkar bra och är billigt men inte kan styra så många funktioner. En annan variant är ett nytt sprut med häftiga funktioner... Där kan det kosta ordentligt!

Vad som krävs för att överladda beror mycket på vad du har för mål med ditt bygge. Det går att komma undan "billigt" men om man vill och har råd kan man låta slantarna rulla i all oändlighet.

Hoppas ni fått lite hjälp...

Lycka till!
Om man använder sig av saab-prylar och hemmapul så långt det går, hur mycket kan då en sådan konvertering kosta om man vill ha ut 200-250 hästar? (Ej med motorrenovering inräknad, vilket nog är ett måste?) Ett stort frågetäcken är oxå hur driftsäker och bränsletörstig den kommer att bli. Jag använder bilen nästan dagligen så den får ju inte förlora sitt bruksvärde...Till sist, är m40 motorn ett bra grundobjekt? Vad vinner jag på att ta tex en m42 eller en annan fyrventilsmotor??
Hmm.... Att använda en 318 (?) som grundobjekt vet jag inte om det är så bra. Det lär ju vara en hel del annat som också behöver en ordentlig uppgradering såsom bromsar och chassi. Dock vet jag inte alls mycket om de bilarna.

Jag är inte hemma alls på BMW-fyrorna. M40=8 ventiler och M42=16v (is) ??? Är det så? Isåfall tror jag att M42 har ett bättre flöde vilket ger en högre avgashastighet vilket är bra för att driva turbon. Det är ju det man eftersträvar.

Bensinförbrukningen påverkas endast då du gasar eftersom det bara är då som turbon arbetar. Bruksvärdet däremot lär nog sjunka en del i turboutförande men om återkonvertering är möjlig så...

Kostnader:
Turbo ca 3500:- för en TD04, GarettT25 2500:-
IC ca 1200:-
Sen är det svårt att svara på resten. APC finns det gott om på bildemonteringar så ring runt o fråga.

Eftersom jag inte kan något om BMW-motorn så vet jag ej vad som behöver bytas. Ring till Turbocenter och kolla om de har konverterat ngn 318. De borde iaf veta vad som krävs.

Lycka till!

GOD JUL!
Tack matte för dina svar! m40 satt i 318 is -88 (och 89?), vanliga 318 hade då m10 motorn. -90 kom 318is med 16v, vanliga 318 fick då m40 motorn. Skillnaden mellan ex. 318is -88 och 318 -90 ligger i chassit som är något lägre och styvare på is modellerna. Det vore bra om min m40 motor går att använda då den är nyrenoverad i toppen...Jag har hört att en tvåventilsmotor ger bättre vrid på låga varv (bättre cylinderfyllnad) men det kanske inte spelar så stor roll på en överladdad motor?
Just turbo shit, No real power!! =)
imenhoteb
bmw med turbo e ju kul!!!prova bygg ett på nån gammal bmw så får ni se!!vad fint en sån kan gå!!Jag har nyligen köpt ett T16 volvo 850!!som ska monteras på en m 10 motor!!det blir kul!!T25 garett (saab) räcker rätt så långt!!Har ett till salu!!1000 kr !!

Såg i en gammal bilsport en kille (nån på detta forum?) som byggt turbo på en 1602 -75. Han hade en kompressionssänkt m10 med garret T04, B21ET K-jetronik sprut, och IC från saab 9000. Han räknade med ca 250 hästar. 402m på 13,85 och 0-100 på 5,65. Helt klart ett roligt och väl fungerande budgetbygge...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.