|
|
|
|---|---|
|
Då mitt engelska bruksåk nu står på verkstad för obestämd tid tvingades jag hyra en bil. Saab. 9-3. Automat. Jättekul. Hur som helst ger bilen mig stötar varje gång jag rör karossen, varför gör den så? | |
|
Förmodligen statisk elektricitet. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det är bara en vänlig signal från bilen att du bör byta till tyskt. :-) Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Hej! Min förra bil, en Toyota Yaris, gav mig ständigt stötar när jag gick ur bilen. Jag lärde mig snabbt ett sätt att slippa obehaget: När du stiger ur bilen: Håll en hand i dörrkarmen när du sätter ned foten. På så sätt jordar du bilens kaross (eller något liknande) och du slipper stötar! Funkar garanterat. /Jonas |
|
|
Om vaxar bilen fastnar väl inte den statiska elektriciteten...? ;) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
|
Man kan väl oxo komma ifrån den genom att betala vägskatten...? (långsökt?) =) M POWER- När du älskar att KÖRA!!! Min M3:a: Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Sluta använda "fleecekavajen" och skaffa kulsits :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Grabbar, ni glömmer det oumbärliga gamla hederliga biltillbehöret: Antistatremmen! :o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tror den gillar dig! Den "stöter" ju på dig! ;) | |
| Du använder inget sköljmedel när du tvättar.... | |
| Har samma problem på min bruksmondeo. Har dock lärt mig att alltid dra tröjan över handen och på så sätt isolera mot stötarna. Dessa kan faktiskt vara mkt obehagliga. | |
|
Att Saaben stöter på mig förvånar lite, men jag ger inte med mig, kärleken finns hos en annan flicka! Varför bilen gör så har jag svårt att förstå, varför blir den statisk då andra bilar inte blir det? |
|
|
Olika klädsel, både på förare och i bilen gör att man blir olika mycket uppladdad när man gnider sig av sätet och går ur bilen. Olika väder och luftfuktighet påverkar liksom däcken, vissa gummityper har lite ledande material och gör att bilens potential utjämnas mot marken/underlaget. FP |
|
| Ha med dig en elpistol och ge igen nästa gång, då kanske den ger upp!? | |
|
Fars äckliga citroën ger mig stötar varje gång jag kliver ur den. Jag brukar hämnas genom att drämma igen dörren lite extra hårt, varpå dörröppningshandtaget på insidan lossnar. Ska nog tipsa Moose´s tips med elpistol, tror det passar mig och cittran bäst :) Mvh, Kalle BMWCS #5120 _____ Länk |
|
|
Råkade av en slump se att Mitsubishi har ett tillbehör man monterar på insidan av dörren, en liten grunka man skall ta på/trycka på innan man lämnar bilen så slipper man detta problem. alltså en slags antistatknapp. Rätt udda tillbehör... Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.se Länk Pappa till Beppe Morgan William |
|
|
Det är nog säkert bara en jordad yta som har elektrisk kontakt med bilens chassi. Kan ju vara lite knepigt att hitta nån blank jordad metalldel att ta på i många bilar, när man stiger ur bilen. Och så kan man ju lugga ägaren på några kronor till förmodar jag..) FP |
|
| Jag får oxå rätt ofta stötar av bilar. Spelar ingen större roll vilken bil eller vad jag har på mig. Men värsta stötarna jag fått är av nya postlådor. Dom kan göra nådigt ont och jag håller ibland på att ramla baklänges. Inge vidare att få dom stötarna, blir rätt långa gnistor. | |
|
Johan B: Denna remmen verkar vara mer eller mindre orginalmonterad på alla bilar från det "gamla öst". Var o varannan har en liten sån hänger, ofta o gärna i form av en orm som räcker ut tungan :-) Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
Ormtungan ersattes efterhand med lite inblandning av ledande ämnen i däckens gummiblandning. Kanske inte i forna öst?? FP |
|
Gasfot |
Sluta att använda "sidenkallingar" grabbar!! :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.