|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har nu använt den omtalade sökfunktionen, men hittar ändå inte det jag undrar. Allt verkar kretsa kring främre fjäderbenen... Vad jag undrar är om det är nån skillnad på bakre fjäderbenen från en 525i mot en 525 IX. E34 touring-kaross... Och hittar jag dessa delar nånstans förrutom på BMW? Verkar som det är många som funderat om dom främre, men inte lika många frågor och svar om dom bakre... /mvh T | |
| Enligt ETK skiljer det sig. Dessutom finns nivåreglering på många 525iX... | |
|
Vad är ETK, och kan man se på nåt snabbt och enkelt sett om man har nivåregl, eller inte....? (Har precis köpt bilen, och inte hunnit satt mig in i såna detaljer än) Nån mer som vet om det skiljer? Varför skulle det göra det egentligen? Touring som touring? Och båda driver ju på bakhjulen oasvett om den ena också driver på framhjulen... Ska det behöva skilja så mycket i bakvagnen? Dryga BMW som vanligt? |
|
|
FEL! E34 IX Touring finns bara med nivåreglering och använder exakt sama dämpare om övriga E34:or med nivåreglering. Det finns två varianter, standard samt sänkt sportdämpare. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack.. Det var ett bra och lättförståeligt svar! Får väl se om det blir behov av byte sen då, vad det drar iväg och kostar.... *rys* Har nåt klonk i övre fästet på vänster sida, vid minde gropar i vägen. Sitter kanske nån bussning där uppe som går att byta, utan att behöva byta hela dämparen.... Nån som vet? |
|
|
Övre dämparfästet går att byta, jag har gjort det på min E32. Det är annat fäste om man har nivåreglering. Kolla dock så att det verkligen är det som är dåligt, jag har kvar mitt klonkande trots bytet av dessa... Jag misstänker istället pendelstaget till krängningshämmaren. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Köpte en 525ix -95 till tanten..hade samma problem med ett klonkande ljud...det visade sig att hela övre stötdämparfästet totalhavererat och stötdämparen boxstavligen vispade runt i övre fästpunkten...även bytt på min gamla tds-94..så det verkar vara vanligt..jag betalade 175 kr styck för fästet.. //Dogge |
|
| Det är vanligt att dem går sönder pga deras utsatta ställe för rostangrepp. De rostar fort sönder och gummit inni släpper med tiden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.