|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag letar efter en Z3 2.8 men har i hela mitt liv kört Saab så min kunskap om dessa vackra skapelser är i princip noll. Skulle vilja veta lite vad som skiljer mellan olika modeller.. Vad är crom-line!? Finns det både interiört och exteriört? Ingår cromade störtbågar i några av dessa? Vilka är det som har extra breddad "höft"/bakparti? Alla med M-paket eller? Vad ingår i M-paketet? Vad skiljer mellan en Z3 2.8 och en Z3 2.8 Roadster? (Ser att det finns båda alt. här på modellguiden) Mycket av den info jag söker finns säkert att hitta på nätet, men jag vet inte riktigt var jag ska börja... :-/ Tänkte jag lika gärna kunde fråga experterna =) Tackar på förhand för all hjälp jag kan få!! Fyller på med fler frågor här under tiden som jag kommer på fler =) | |
|
Tja skillnaden mellan Z3 2.8 samt Z3 2.8 Rodster är nog ingen bara olika sätt att förklara samma sak... Det finns dock två helt olika 2.8 Liters Z3:or. Det är Z3 Coupe som har plåttak hela vägen bak och en combibaklucka (denna bil har jag) medans det finns den allt vanligare rodster/cabben. Vill du se bilder på en Coupe klicka på mitt nylle till höger om detta inlägg där hittar du en bild på coupen. Better lucky then good! |
|
|
Hej Chrome-line invändigt är standard på Z3 2.8. Har för mig det innebär kromad ljus-knopp, kromade insteg och låsknoppar, dörrhandtag (på insidan) mm. Exteriör Chrome-line innebär kromade handtag (på utsidan) och kromad ram runt vindrutan mm. Något M-paket tror jag inte har funnits egentligen(?). Folk som annonserar ut en 2.8 med tex M-ratt, M-chassi, sportstolar och breda bakskärmar skriver ofta M-paket ändå. Alla 2.8 tillverkade innan 04/99 har samma breda bakskärmar som M-Roadstern. Därefter kom en "facelift" som dock inte berörde M-Roadstern. 2.8an har dessutom en annan front än de 4-cylindriga bilarna. Så hittar du tex en 2.8 från 98 med 4-cyl-fronten och de nya bakskärmarna kan du snart räkna ut att något inte står rätt till.. Det finns mycket att skriva.. Prova att söka.. Finns läsning så det räcker flera dagar. /Carl BMW-Träff, Göteborg 2/7 |
|
|
Du va riktigt söt!! ;) Köp dej en M om du ska köpa dej en BMW Z3. Blir lite bättre drag i bilen, jag har erfarenheter av ett par olika BMW Z3.or eftersom jag haft ett par olika med olika motorstorlek. MVH Fidde |
|
|
yatooil: är det två.åtta du menade var söt? AeroGirl: det som är M paket är atttså M chassit man refererar till. då brukar oxå ratt och sport stolar ingå. Alla 2.8 Coupe som var svensksålda hade oxå M chassit. Angående stolar: I en sån bil som Kaffe och jag har alltså en 2.8 coupe finns det väldigt speciella stolar. det är varken stolar som i M eller som I öppna 2.8or. Oxå kromline invändigt går att "kompletera" hos tillverkarna som Chrom Design eller Sanituning. och kromline utvändigt består av bl.a kromade njurar och list runt förstret. går att eftermontera. |
|
|
AeroGirl: Jag gjorde ett litet reportage för något år sedan, kan kanske finnas något matnyttigt i det ---> Länk Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
AeroGirl: Z3 Roadster har funnits med 3 bakpartier. Vi diskuterade faktiskt detta på träffen igår. Innan faceliften fanns två varianter; Den "smala" som de 4-cylindriga bilarna hade och den bredare som 2,8an och M bilarna hade. Den bredare var ca 5cm bredare över höften. M hade dock en annan kofångare mm bak samt vita blinkers. Efter faceliften (tror det var 99.04) fick alla bilarna utom M nya höfter men då ändrades också lysena och bakpartiet blev lite högre i kanterna. Bredden var dock samma som de "breda" var tidigare. M bilarna behöll det gamla bakpartiet. Bild1: M-bil 97-02 Länk Bild2: 6-cylindrig (2,8) 97-99.04 Länk Bild3: 4-cylindrig 97-99.04 Länk Bild4: Alla utom M 99.04-02 Länk /Caspar |
|
|
4 olika bakpartier skulle det förstås stått. Jag tror att Coupéerna har motsvarande utveckling /Caspar |
|
|
Caspar: jag tipsade Aerogirl om att du hade en 2.8:a till salu, men hon ville inte ha en grön, utan silverfärgad med svart inredning. Hur många burkar silverfärg kan det gå åt??? ;-) /B |
|
|
Tack Beppo!! Får köpa en burk med svart skinnfärg också då.. Skinnet är grönt.. Sedan tycker jag att den gröna färgen lyfter fram formerna till skillnad mot silver som tar bort dem helt, men det är min smak det.. /Caspar |
|
|
Det mesta är besvarat, kromade skyddsbågar är tillb ehör och köpes separat. Mvh Asken |
|
|
Japp, den gröna är väl en av de snyggaste färgerna man kan ha på sin roadster. Men det är tur att inte alla har samma smak. Det skulle bli så enfärgat i trafiken då..... /B |
|
| nämen Asken har vaknat från Z-forum dvala. det var länge sedan du var på detta forumet! Blir det Nibbe på middsommar för din del? | |
|
Cromeline invändigt är inte standard på 2.8'an. Jag har det nämligen inte, saknar ringarna runt vreden till värme och fläktreglagen. Ringar runt instrumenten finns, men kan vara monterat av förra ägaren. Kan oxå bero på svensksåld eller inte och årsmodell. Jag har kompletterat med cromade störtbågar, det finns både för bilar med och utan orginal störtbågar. För bilar utan orginalbågar är tillbehörsbågarna bara kosmetika och har ingen skyddande funktion. Sportstolarna går som Z3c 4 ever nämner går även att få i en roadster, tror de kom -98, så tyvärr har jag inte dem i min -97'a Givetvis tycker jag röd är den snyggaste färgen på en Z3, fast svart är ju inte heller dumt, eller den mörkgröna, eller .... =) Är nog bara den mintgröna som går fetbort, huuu! Lyssna inte på de som bara tycker M bilarna är något att ha, man har precis lika kul i en 2.8'a, ställer mig mycket frågande till om M bilarna är värda merkostnaden. Visst, hade jag haft pengarna hade det stått en röd eller svart M Coupe med 346 Hk motorn i garaget, men man klarar sig väldigt långt med en 2.8'a Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
Fredrik: Med Ditt ljud behövs ingen M motor!! En 2,8a är ur ekonomisk synvinkel ett mycket bättre köp. Visst KANSKE M bilarna håller värdet något bättre men generellt är de dubbelt så dyra vad gäller allt under ägandet. (Ok, de drar "bara" ca 50% mer i soppa)... 346hk motorn sattes väl aldrig in i Z bilarna?? Det var väl en variant med lägre varvstopp av 54 motorn som satt i och därigenom "bara" 325hk. EMM: Rätta mig om jag har fel. Du har väl en av de få med den motorn?? Fast jag antar att Din levererar mer... /Caspar |
|
|
Caspar: 346hk går dock lätt rätt att få in . t.ex supersprint grenrör och G-power insug med rätt mappning ger diekt dem dem önskade 340bhp utan att man behöver göra några storre ingrepp. Emm har jag för mig har gått ännu längre med allt kellerman kit :-) |
|
|
Chromeline är standard i den "tidiga" 2.8'an jo.... För "Fredrik M" du har väl Chromade låsknoppar, dörröppningshandtag och handbromshandtagsknopp eller? Det ska inte vara några chromade ringar runt reglagen på dom "tidiga" 2.8'orna. Det var först 99/04 och framåt som dom satte chrome runt reglagen... dom satte samtidigt i rundare knappar och mätarna i mittkonsollen byttes oxo ut mot runda... t.ex. färddatorn. Samtidigt som det ändrades på inredningen så satte dom även chromeringar i framlyktorna runt själva ljusen. Det som sitter runt mätartavlorna är standard och originalmonterat på 2.8. Sportsäten finns i 3 (nästan 4) olika modeller vad jag vet. 1. M-Säten som sitter i dom riktiga M-modellerna (Roadster och Coupe). 2. Sportsätena som sitter i Coupé original. 3. Sportsäten som man väljer till i Roadster (dom har t.ex. en sömm runt den lilla "kudden" längst fram på sätet till skillnad från sätena i den "vanliga" coupen) (4.) Sen finns det även säten i Roadstern som jag hade i min första Z3 2.8... dom är sydda exakt likadant som M-sätena med sömmar i sittdynan... MEN färgerna sitter tvärtom mot M-modellernas... M-modellerna har t.ex. svart på sittdynan och färgat på sidostöden (Har sett att det inte ALLTID stämmer... t.ex. när det är gråsvarta säten men oftast är det så) medans M-sätena i 2.8'an har svart på kanterna och färgat på sittdynan. Och sen har vi ju dom vanliga sätena utan något extra sidostöd... dom som helt saknar "kudden" i fronten av sittdynan. Sen vet jag inte om det finns såna som har special-spceial-specialbeställt och fått det på andra sätt men det är så det ligger till i det stora hela iaf. /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Oops... tar tillbaks det där jag sa på "punkt 4" om var färgerna sitter.... insåg att jag blandat ihop det litegranna.... Men allt det andra är som det är :-) www.snajdarn.se |
|
| och sedan fanns det väl en hel del special utgåvor: california och vad dem nu heter. dessutom några Individual borde oxå finnas. då är det är rätt många alternativ | |
|
Men dom individual/american edition har antingen vanliga sportsätena eller dom M-sätena som färgerna ibland är på andra ställen än på M som jag skrev om. Hade själv en Velvetblue (individual) förut... underbar färg! Länk Finns på hemsidan den oxo. /Magnus www.snajdarn.se |
|
|
Z3 Magnus, jepp mina låsnkoppar, knappen i handbromsen, dörröppningshandtagen och strålkastarknappen är kromade på min bil. Så då har jag tydligen det tidiga cromline paketet jag oxå, hade jag ingen aning om. Såvitt jag vet finns det några mycket få Z3 med 346 Hk motorn, bara de absolut sista exemplaren som fick M3'ans nya motor. Verkar vara rena djungeln med utrustning hit och dit, vad är standard, vad är inte?? Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.