|
|
|
|---|---|
|
Är det någon som har koll på hur mycket skruvade mätare är tillbakaskruvade generellt? I detta forum kan man läsa om allt från 5.000 mil till 10.000 mil och inom dessa gränser verkar det som allra vanligast. Jag är medveten om att vissa bilar kan vara skruvade 15-20.000 mil och även därtill kanske, men är det ngn som har en uppfattning eller erfarenhet om sannolikheten för mätare skruvade mera än 10.000 mil Lurad och orolig | |
|
Det är ju "ganska" svårt (för att inte säga omöjligt) att göra en utvärdering eftersom det största antalet bilar inte ens märks om dom är skruvade eller att ägarna upptäcker det. Man kan ju bara gissa! Att skruva en bil 20´ mil kräver nog i dom flesta fall en lättlurad köpare, OM inte bilen är väldigt välskött och slitagedelar (synliga) som ratt, växelknopp, pedalgummi etc är utbytta. Min gissning är att runt 10´ mil är rätt vanligt då det kostar en slant att skruva mätaren och så ska idioterna tjäna pengar på dom lägre milen.. |
|
|
Eftersom jag har gjort en DIS-kontroll på min bil där milen överränsstämmer i de båda modulerna men att jag ändå vidare var misstänksam har jag kollat upp bilen via BMW ytterligare och där kommit fram till att serviceboken inte stämmer för fem öre. Här kan man vidare se att bilen varit på en garantireparation eller service vid 8500 mil men sedan finns ingen ytterligare historik om bilen. Min mätare står idag på 11.000 mil. Säg att min mätare nu är skruvad 10.000 mil då har den gått 21.000 mil nu men den kan lika gärna ha gått 31.000 mil. Jag skulle vilja veta mera exakt på hur långt min bil verkligen gått för att kunna vidta ev. åtgärder. Vet ej vad man gör med en bil som gått 31.000 mil jämfört med en som gått 21.000 mil förutom att byta slitdelar. I min värld är en bil som gått 31.000 färdig för skroten (ursäkta alla som har en långmilare) men skiket på min bil får man säga är helt ok även om ratten är sliten! I dagarna skall jag byta stötdämparna fram eftersom det hörs ett "klonckande" ljud från framvagnen! /M |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
jag skulle inte lägga ner några pengar på bilen innan jag hade vidtagit rättsliga åtgärder mot säljaren. tror de pengar du lägger ned på bilen är svåra att få igen. Jag tror ingen bedragare gör sig besväret att backa både synlig mätare och LKM (som man läser av med DIS) för mindre än 10000 mil, eftersom det trots allt kostar runt 5000 kr. Är ratten sliten så har den gått långt över 20000 mil, i alla fall baserat på skicket på rattar på de långmilare jag har tagit in. ring till bilprovningen, be dem faxa kopia på det tyska regbeviset och ring till sista ägaren i tyskland. det är det enda sättet att få reda på mätarställningen. som jag sagt i en tidigare tråd, värdet på en ärlig 11000-milare med full servicebok mot en bil utan servicedokumentation och runt 25000 mil på mätaren är avsevärd, på din bil säkert 30-40000 kr. det är grovt bedrägeri det är frågan om! mvh Johan |
|
m2: När hade bilen gått 8500mil? Har det varit samma ägare så kanske man kan uppskatta miltalet efter hur länge han ägt den? Stötdämpare brukar väl hålla 17-20k mil....? Hur länge har du ägt bilen? Om du ägt den typ 3år kanske det är svårare att få ersättning. Vart köpte du bilen, privat lr firma? |
|
|
Din fråga låter ungefär som följande fråga: HUR LÅNGT ÄR ETT SNÖRE |
|
|
Om bilen är fördig för skroten eller ej bestämmer man inte genom att titta på mätarställningen! Är din bil i hyggligt skick så var glad för det den blir varken bättre eller sämre av att den gått fler eller färre mil. Förstår mig inte på personer som lägger ner energi på att kolla upp sin bil EFTER köpet. Fortsätt vara nöjd med din bil om du var det innan och ta det som lär pengar och kolla upp din nästa bil mer noggrant. Tror inte det är värt besväret att att driva ärendet vidare, tyvärr. Även om jag tycker att det vore kanon om du satte dit en bedragare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.