|
|
|
|---|---|
|
JAG SKA BYTA STÖTDÄMPARE PÅ MIN e34:a JAG SKA SÄTTA DIT BILSTAN DÄMPARE MEN DEN ÄR 14mm MITT LAGER ÄR 12mm VILKEN e34:a HAR 14mm LAGER FÖR PÅ BMW VET DOM EJ.TAR JAG HEM SÅ FÅR JAG INTE BYTA DET OM DET ÄR FEL. TACKSAM FÖR SVAR OM NÅGON KAN HJÄLPA MIG | |
| Vad exakt menar du? Är det fjäderbenslagringen fram eller? | |
|
Bilar äldre än 91 har 12 m.m., nyare har 14 m.m. Jag vet dock inte exakt vilken månad som förändringen inträffade. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
pata, Använd gärna små bokstäver, det ser rätt illa ut och det uppfattas som att skrika i en vanlig konversation. :) |
|
| HEJ Greenberg.är du säker på det eller är det olika modeler som har det | |
|
Tja, det är vad jag fått fram via försäljningsställen för dämpare osv, och jag vet till 110% att min bil har 14 mm då jag bytt dämpare på min bil. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Öhh, vilket mått pratar vi om, diametern eller längden...? | |
|
Diametern på stöddämparstångens gängor, alltså även fjäderbenslagringens "hål". ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Enklast är väl att borra upp hålet i topplagringen från 12mm -14mm om inte lagret är glappt! Brukar gå fint! ///Magnus |
|
|
Jag vet inte exakt hur det ser ut på E34, men är det inte bara att lossa skyddskåpan över muttern (ovanpå/i mitten av fjäderbenstornet i motorrummet) och mäta diametern på axeln? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det inte så att det är olika gänglängd också?? FAF |
|
| Jag har också 14mm på min 525i -90. Tror att det är fr.om. -93 årsmodell som har 12mm. | |
| Enligt Örebro Stötdämparservice skedde denna förändring 92/10... Så med min 92/03 är det 12mm..? | |
|
Jag hade 14 mm på min 91:a när jag bytte till andra dämpare och fjädrar, och jag är övertygad om att det var originalgrejerna som satt på innan jag bytte. Någon med ETK borde väl kunna kolla upp det hela? ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Bekräftat från ETK:n. Fr.o.m. 09-92 (I Sverige) kom den nya fjäderbenslagringen/stötdämparen med 12mm gänga. | |
| Så din bil Camata har sannolikt 14mm gänga den också... | |
|
JEPP, det är den! Bara två fjädersprättningar, fyra klämda fingrar, ett chocktillstånd och en svimning tog det för att byta EN framfjäder... Och där var det liksom 14mm..! PS. 35/35-sänkning ser förjävligt ut... Skulle nog blivit bra med 50/20, TYP. Det är det som är knepigt med E34, att de ska vara så förbannade horisontella! |
|
| Håller med... E34:an ska alltid sänkas mindre bak än fram annars blir den för låg bak. Och sänk aldrig mera än 20mm bak, då får man ofta problem med att däcken tar i skärmkanterna bak. Dessutom blir det jobigt att göra rent i hjulhusen :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.