AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.531

Uppstart av motor

el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Är nästan klar med motor-renoveringen på min 325'a (m20).
Tänkte fråga er om lite nödvändiga tips vid uppstart av motorn.
Hur ska jag gå tillväga? Packningar, lager, filter, stift, vippor, kamaxel, vätskor är helt nytt.

Tack på förhand!

elpe300
Kör runt motorn på startmotorn tills olje lampan släcks så du har oljetryck när du sedan startar.. låt motorn gå på tomgång ett par minuter sen är det ingen fara..

MvH Bulan

I live my life a 1/4 of a mile at a time..
PETER.O
Eftersom du har ny kam och lyftare så skall du INTE
låta gå på tomgång, upp på 2500-3000 v/m direkt
låt den gå så 15-20 min. Håll koll på tempen så den
ej går varm.

Peter
efter att jag renoverade min motor så har jag fått rekomenderat av magnum racing att köra med mineral olja o starta bilen med, du låter den gå i ca 2-3 minuter, sen stänger du av o häller ut oljan o byter filter o häller det oljan som du ska köra med o sen är det klart
Ta det lungt de första milen så att alla lagren körs in

lycka till

Kör:
Opel calibra Turbo
Bmw 520i
Mr
168
Mr schnitzher
83 e30 323 schnitser s3t(godkjent ombydd)
NEI. kjør ikke motorn rundt på startmotorn. koble dek til på akslen til olje pumpa og kjør denne rubdt til du har olje trykk. jeg har altid hat olje trykk på mine motorer før de kjøres på start motorn.
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Hmm? Dra runt motorn förhand med ett spärrskaft och se så motorn är går runt utan svårigheter!! Eftersom du bytt kam så har du andra värden och har du ställt in kammen rätt? Många motorer har förstörts pga felaktig info om hur du gör inför provstart! Försäkra dig om att inga ventiler krockar med kolvar genom att som sagt dra runt den förhand i några varv! Känns det ok och inga konstiga ljud som uppstår , dra den iallafall 4 varf förhand då har kammen snurrat 2varv och då skulle det ha visat sig om något e fel.
Fyll sedan kylsystemet med hett vatten ,Ta en borrmaskin och en lämplig skruvmejsel med skaftet borttaget och kör runt oljepumpen tills du fått oljetryck, starta den på delsyntet el mineral(dock ej om det e turbo) låt motorn gå på tomgåmg i 10-20sek och varva sedan upp den till 2500-3000rpm och låt den gå i 15min därefter sänker du varvet till 1500-2000rpm i nån minut bara så den får lugnaner sig i temp på nockar o lager.
Stäng sedan av bilen och tappa oljan omg medan den är varm då minerlal e trög kall, låt pluggen va öppen under en halvtimma medan motorn kallnar!! Häll sedan i ny olja (helsyntet) och starta upp när den är helt nere i temp! Har med härdade mtrl i kamm lyft att göra! Låt den sedan stå på tomgång i nån minut tills tempen rört sig till 1/4 av normal temp. Sedan är det bara att ta en sväng på några mil inte för lugnt inte för hårt! Varva den ej över 4500-5000rpm de första 15 milen och när du varvar den första tiden så ska det ske under belastning!!
Håll koll på oljetryck vattentemp regelbundet från första start och tills den gått i några mil så det inte är något som spökar!
Gör du allt detta så kan inget gå fel sålänge inte det är fabriks fel på nåt du bytt i motorn, men det är inte ofta man hör sådant hända. Byt olja filter på halva service intervallen första gången då du har mkt slagg och annan skit från lager o packningar i oljan efter renovering

Jag vet att många kommer att dementera detta då det e i deras ögon onödigt!?
Men det är upp till dig att avgöra !

Jag har byggt många race motorer som går både på gata o stripp , från 100hk till 2000hk Det finns inga genvägar och provisoriska lösningar om det ska fungera i många år framåt!!
Chansar gör grottmekanikern!!

Porshe935
el
306
elpe300
318i -87
325i -90
530iA -04
Tack för alla svar.
Nu undrar jag hur jag ska göra med "kalibreringen" av styrboxen... Eftersom jag läst här på forumet att den "kalibrerar" sig genom att bli driftvarm på tomgång.... hur blir det nu när jag ska upp på måttligt högt varv direkt. Ska jag göra denna "kalibrering" efter inkörningen, eller?

elpe300
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Om det är en orginal styrbox så kan du efter inkörningen av kammen lyfta av + och - polerna på batteriet och kortsluta dom med varandra med hjälp av en klämma el nåt som kan få dom att ligga ihop i 10min Sedan är det bara att trycka tbx respektive kabel på polerna och starta upp den igen!! Genom denna process så tömmer du alla instanser med minnen och när den sedan får ström så återgår styrboxen till grundinställning som är anpassad för att just starta upp och kalibrera in nya värden .

Hoppas det e till hjälp!?

Mvh Patrick

Porshe935 S.T
Visa användare
219
Patrick.D
1992 M5 3,8 sedan
1992 M5 Touring 3,8
Om det är en orginal styrbox så kan du efter inkörningen av kammen lyfta av + och - polerna på batteriet och kortsluta dom med varandra med hjälp av en klämma el nåt som kan få dom att ligga ihop i 10min Sedan är det bara att trycka tbx respektive kabel på polerna och starta upp den igen!! Genom denna process så tömmer du alla instanser med minnen och när den sedan får ström så återgår styrboxen till grundinställning som är anpassad för att just starta upp och kalibrera in nya värden .

Hoppas det e till hjälp!?

Mvh Patrick

Porshe935 S.T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.