|
|
|
|---|---|
Kowalski |
Ett otyg som drabbar mig såhär års är att det bildas en imma på insidan av framrutan som endast uppkommer på ena halvan av rutan...störigt framförallt när man skall köra i mörker. Detta har diskuterats tidigare men kan ej hitta tråden...kan det hjälpa att byta kupe-filter? Tacksam för hjälp/svar!!! |
|
Ev kan du ha något "blött" i instrumentpanelen =( Vet inte var kupefiltret sitter på din bil, men försök att kolla om det är fuktigt. |
|
|
Tror inte att det hjälper att byta filter har samma sak på min och har bytt mitt filter nyligen. jag brukar köpa en trasa som jag inte kommer ihop namnet på som är indränkt i immskydds medel fungerar jätte bra. jag hoppas att du har kollat så inte vätskenivån i kylaren sjunkigt. |
|
Kowalski |
thias: om vätsekenivån sjukit, hur sammanhänger det med imman, är det kylvattnet som orsakar den eller? |
|
Vill inte skrämma upp dig nu men jag har samma problem som du ,men på min bil sjunker även kylarvätskenivån. när värmeelementet i bilen går sönder och glykolen börjar läcka ut brukar det bildas imma på rutorna. I vissa fall kan man även upptäcka känna glykollukt i kupen (som i mitt fall) i andra kan det läcka lite vatten vid fötterna. Håll ögonen på nivån, Ska byta mitt element om ett par veckor ingen billig rep om man har ac, måste nämligen tömma ac:n och ta väck instrumentpanelen för att få väck elementet pris: cirka 6500. |
|
Kowalski |
Aj då...kollade nivån av kylarvätska som faktiskt minskat något är kanske samma problem som du har. Saknar visserligen AC så reparationen blir kanske lite billigare...tråkigt att höra. |
|
Immar det igen på framrutan även när bilen är varm och du kör med defrostern? Min immar också men de främre sidorutorna och framrutan hålls ren när jag kör med defrostern, men de övriga rutorna immar igen totalt.. Mycket irriterande. |
|
|
Har samma problem som "Simon01"... vad kan det bero på? Har kollat allt jag kan komma på: filter, läckage mm mm, men inget fel funnet. Nån som kommit på lösningen? \\ kajje |
|
Kowalski |
Simon01: Nej, framrutan är som "immigast" när motorn är kall och man precis startat bilen...det blir bättre när värmen kommer igång. |
|
Min imma försvann när AC jobbade bättre tack vare nytt cupéfilter - klart bättre än tidigare!!! PeHå |
|
|
Har ni bilen i varmgarage? I så fall kan det bero på det. Varje gång jag lånar farfars bil (audi) så får jag en massa imma på rutorna för han har bilen i varmgarage. Det blir kondens när man kör ut i kalla luften och det tar evigheter att bli av med den, alltså man får ha bilen ute i flera dagar. Detta fenomen märkte jag också av när jag hyrde en bil (rover) som stod i varmgarage. //groze |
|
|
Har inte bilen i varmgarage så det beror det inte på. \\ kajje |
|
Jompa |
Jag skulle gissa på att du har fått fukt i bilen eller fläcktsystemet ställ in en eller gärna ett par coupe-fläktar och ha rutorna lite nervevade låt bilen stå så under hela dagen. Ta ut lösa golvmattor och lägg in dem i värmen så de får torka. Om det går lyft lite på golvmattan |
| En liten varning: Passa er om ni har glykol-läckage från värmeväxlaren i klimatsystemet. Under vissa förutsättningar kan glykolen bilda giftig gas som följer med luften in i kupén. Gasen kan tydligen ge frossa och tillfälliga neurologiska störnigar. Känns inte så trafiksäkert... Det låter som rena hokus-pokuset, men är tydligen sant, även om det är ovanligt. | |
| Kan kanske vara spjällmotorn till recirkulatins spjället som har gett upp så att spjället är i stängt läge, men då brukar alla rutor imma igen,(vanligt fel på saab 9000) blir det imma i nederkant på rutan + att det nästan blir lite flottigt så låter det som värme elementet. | |
|
Det låter som samma problem som jag har kowalski. På framrutan immar det rejält precis i början men det försvinner rätt snabbt när man öser på rejält med fläkten. Kontrollera så att inte knappen för cirkulationsluften är intryckt för isånafall immar det nåt fruktansvärt, jag körde en hel dag med den på utan att veta om det så jag var inte så munter när jag kom hem den dagen. Det konstiga är att mina bakrutor immar igen när motorn har blivit varm, tvärtom vad det borde. |
|
| Imman skiter jag i. Men vad gör jag åt all is jag får på insidan av rutan. Skulle ut och köra idag, och märker att det är mer is på insidan av rutan än på utsidan. | |
|
Isen på insidan förvinner väl rätt fort om du kör med full defroster, annars så är kupé-värmare att rekommendera. Även glaset för instrumenten immar igen på min, på insidan dessutom, och även detta inträffar när motorn är varm. Jag misstänker att det är min värmeväxlare som spökar tyvärr, blir nog en kostsam reparation är jag rädd. Jag har även en volvo 142 som jag har nästan precis samma problem med, fast i den luktar det ju till och med glykol. |
|
|
Visst, men hur bra är defrostern i dehär bilarna då? Helt kass ju. Blir ju aldrig varmt. Kanske efter 1 mil, vilket är värdelöst. I nya bilar blir det varmt direkt. Menmen, det är ju nya bilar det också. Jag körde iaf med isskrapan på insidan. Annars har jag hört att man ska försöka få samma temperatur inne i bilen som det är ute. Det skulle göra att det blev mindre is på utsidan iaf. Insidan vet jag dock inte. -17 här nu |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.