AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.182

Vinande ljud vid växling

52
205
528Mora
528iA -97
Jag vet, jag är löjlig nu, men…
Jag hör en vinande ljud när automaten ska växla från 1:an till 2:an, ljudet hör man vid lätt gaspådrag och är där endast vid ovanstående växling (från 2:an uppåt hör man inget).
Är det någon annan so upptäckt samma sak på sin?

Tack på förhand
52
205
528Mora
528iA -97
Ingen som vet??
stefannorr
Jag hade ett vinande ljud i vintras när bilen var kall typ 1 minut sen försvann det och har inte återkommit,tror de var nån rem eller så som spöka.
stefannorr
Glömde säga att de mer lät som något generatorljud och följde varven med hur ja gasade,men släppte efter en minut,där ja bor får man betala ström per timme på vintern så bilen hade oftast bara stått typ 1 timme med värmare även om de varit - 25 så tror att de hade något med kyla att göra.
Har du bytt olja i automatlådan? de gjorde jag för en månad sen cirka.
Helt OK tror jag, kan höra nåt liknande helt svagt om det är tyst i bilen, slät asfalt osv. Endast mellan 1:an och 2:an, det kommer från hydrauliken i lådan.

FP
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
har samma ljud på min, låter endast mellan ettan och tvåan, och bara vid kall olja i lådan, försvinner redan efter ca 1 minuts körning ... det fenomenet uppstod EFTER att jag bytte till ny "livstids" olja i min Steptronic låda.

########
# PAJALA #
########
Visa användare
284
halvgute
530i Touring-93
Förmodligen ett normalt arbetsljud från lådan(528 Mora)inget att oroa sig över.....

¤¤¤¤¤¤¤Iron Maiden¤¤¤¤¤¤¤
52
205
528Mora
528iA -97
Tack för alla svaren.
Jag tog en ”kontroll runda” igår med bilen och upptäckte att den även knycker till (eller snarare att man känner av växlingen) vid växlingen från 1:an till 2:an (och från 2:an till 1:an) och ibland även från 2:an till 3:an. Detta händer oftast när jag kör med väldigt låg hastighet.

Jag kan också nämna att vid samband med oljekylar bytet (för drygt 2 mån sen) fyllde verkstaden på med olja, ca: 1liter.
Skulle bilen varna om nivån var för låg?

Jag har aldrig tidigare lagt märke till detta och vet inte om det har varit så hela tiden eller om det är något som har uppkommit nu, jag har förutom denna aldrig kört en automatare.
I övrigt växlar den så mjuk att man nästan inte kan känna av växlingarna alls.

Tacksam för svar!
Trevlig midsommar på er alla!
stefannorr
528Mora> Du vet om att lådan har ett kallstartsprogram? då växlar den lite hårdare o går på sportprogrammet tills den blivit varm nog,oftast efter typ 1 minut för mig eller att den kört genom växlarna en gång.
52
205
528Mora
528iA -97
Känner ni av när bilen växlar, alltså rycker det till något vid växlingen oavsett varmkört eller ej?
52
205
528Mora
528iA -97
Var nu och provkörde svärfars bil, en exakt likadant fast 00.
Den växlade lugnare, är det något som är fel med min låda?
Ljudet som jag beskrev innan finns dock även hos han.
Hur mycket får det knycka till för att det ska vara normalt.
Snälla hjälp!
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
BMWs lådor är lite "ryckiga" speciellt i jämförelse med MB.

Min växlade ochså lite "hårdare" men det är normalt för en bil som har gått 15 000 mil. Pröva med att byta olja så tror jag att det försvinner. Det är dessutom bättre med ryck än slir ;)

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Personligen har jag svårt att tänka mig bättre lådor än de som BMW har, inkl MB. Mycket mjuk och fin växling i min iaf, vid kallstart (och kall väderlek) varvar den lite mera innan växling nån minut, helt enligt specifikationerna.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Var det BMW som gjorde oljekylarbytet och fyllde på olja ??
så ingen petet i fel oljetyp??
BMWs lådor är bättre än MB så det så !!! .)) förmodligen är det samma tillverkare ??
BMW använder tre olika lådtillverkare till E39 ZF -GM-Jatco
men "samma" styrprogram för steptroniclådorna.
Jag skulle först prova med att ta av batterikablarna och lägga ihop + o - kabeln och sedan vänta 20 minuter innan återmontag av kablarna för att rensa minnet i styrmodulen, lådan har ett minne som kommer ihåg hur du körde bilen "sist" och därför kan lådans växlingskaraktär ändras om du kört hårt med bilen ett tag och sedan kör lungt och fint och då "uppleva" att lådan växlar hårt. Ja det förkommer ett litet vinande på ettans växel och på backen fullt normalt. Hur låter det i en manuell bil på backläge tex.
Skulle det fortfarande visa sig att lådan inte växlar behagligt, så skulle jag göra ett oljebyte ink filter.

///MVH Hasso
Länk
52
205
528Mora
528iA -97
Hej hasso

Nej det var inte en BMW verkstad, det var samma mekaniker som bytte motorn i bilen. Jag har fått uppfattningen att han är kunnig, så jag hoppas att han har använd rätt olja.
I morse när jag skulle till jobbet växlade den lite mjukare, bilen hade då ståt över natten, det känns nästan som att den växlar hårdare när den är varm.
Jag fick tipsen om batteriet från dig innan (kondensfläkten) och ska prova nu till helgen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.