|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ställde samma fråga i importforumet men vill gärna ha lite fler tips.. Har nu fått som bästa pris på montering av sidoblinkers på en importerad 325 -94, 2500:- på Wölkes Bil i Göteborg. Tycker forfarande detta är sanslöst dyrt och skulle gärna ta emot fler tips på verkstäder som gör detta! Vill ju gå till någon som kan BMW så att blinkerserna verkligen hamnar på rätt plats! Vill inte ge mig in på att göra det själv.. Alla tips är välkomna!! Mvh Martin | |
|
Om du inte vill göra det själv så får du nog räkna med att firmorna vill tjäna pengar, tror inte dom ger dig ett pris för att vara bussiga. Inte minst om du vill få det BRA gjort. För bästa pris är det väl annars bara ringa runt och kolla konkurrenterna... |
|
|
jo det är klart att firmorna ska ha vinst.. vet inte hur mycket jobb det är att få dit dom och hur många timmar det tar, men materialkostnaden är väl max 400:- och tar det då 1 timme att sätta dit dom så skulle 2500:- ge en timpeng på 2100:- och det tycker jag verkar lite väl högt för en bilverkstad. Säg att det tar 2 tim så är 1050:- också en rätt saftig timpeng, eller är det normalt för en bilverkstad? BMW Group ville ha 3000:- så 500:- sparade jag direkt på att ringa ytterligare ett samtal.. Mvh Martin |
|
| 1000:- / tim är en nog en ganska normal "storstadstimpenning". | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normal märkesverkstad storstadstimpenning är 1100 + moms. Låt någan annan verkstad med vettig timpenning montera det åt dig om du inte klarar det själv. ///MVH Hasso Länk |
|
Ok..jaja. Det blir väl å betala då.. Tyckte bara det lät mycket med 2500:- för sidoblinkers men det kanske är en del jobb att få dit dom snyggt och dessutom se till att hålet blir rostskyddat. Måste ju tyvärr ha sidoblinkers vid reg. besiktningen.. Mvh Martin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Sjuk regel en MB500SL cab som inporterades ny 1988 talet klarade sig 15 år genom besiktningen utan gnäll, det har dessutom aldrig suttit sidblinkers på den modellen inte ens de svensksålda tror jag, men när bilen var omlackad och nyundredsbahandlad (bilen har rullat 8000) så kom en nitiskt besgubbe på att det var en importbil, och då skull det bara dit. MB Svergíe var inte heller behjälpliga med intyg att det aldrig suttit på denna bil. Bara sätta borrmaskinen i nylackad och montera. Länk Länk ///MVH Hasso Länk |
tvåtakt |
Anledningen till att Wölkes ville ha 2500:- var förmodligen förutom alla startavgifter och liknande, att det är så jävla svårt och riskabelt att såga upp hålen utan att göra något litet märke vid sidan om (eller ett JÄTTE-hack) . Sedan har du ju arbetet/tiden med att plocka ner div. klädslar för att koppla på sladdarna i orginal kabelmattan. För att inte tala om dom styva otäcka gummigenomförningarna in i kupen. En auktoriserad märkesverkstad kan ju inte ta genvägen med strömtjuvar från fram-blinkersarna. Så, nu har jag varit duktig. |
|
Det är inte alls så svårt som tvåtakt beskriver det, i länken jag gav i förra tråden finns det väl beskrivet. Borra fyra hål där hörnen ska vara, skär upp mellan dessa med en trissa på en Dremel, rostskydda. Att tjuva ström från framblinkersen måste vara jobbigare än att ta det från rätt håll. Allt ligger förberett och man hittar det om man lossar högtalaren. För en okunnig så är allt svårt... Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
håller med, 2500 kr för att montera framblinkers är INTE värt pengarna. du gör det lika bra själv, tänk bara på att tejpa upp en rejäl yta runt hålet med maskeringstejp och mät extremt noga så de sitter som de ska. mär du har tejpat slinter inte borren, och om du ändå skulle slinta så blir det mindre eller inga repor. rostskydda ordentligt! och ta strömmen från rätt håll, det blir absolut minst arbete. jag tror du fixar detta på under två timmar första gången. mvh Johan |
| skaffa speglar med blinkers i det borde väl gå. | |
|
Som sagt är det inga bekymmer att montera själv. Jag har gjort det på 3 st BMW jag brukar mäta ut hur stort det rekangulära hålet skall vara och borra en massa små 5 mm hål och sedan klippa ut plåten. Sedan filar man upp hålet med en liten fil så blir det 100% bra och ingen risk att man gör fel. sedan tror jag många verkstäder slavar med att rostskydda osv. det är vad jag har sett i i alla fall om det är sin egen bil är man mer nogrann! BMW CS #5139 |
|
Maha |
backspeglar med inbyggd blinkers? typ m3 spegler? |
|
vad händer om jag åker till reg. besiktningen utan dessa blinkers? har ju bokat tid på onsdag och det är inte säkert att verkstaden hinner ta det till dess..kan jag genomföra reg. besiktningen ändå? efter som verkstaden är godkänd att "ta bort" 2or från besiktningen kanske det går att montera dessa senare (dvs inom 2 mån som vanligt)? Någon som vet? Mvh Martin |
|
|
Anmärkningen hamnar inte på kontrollbesiktningen, utan på registreringsbesiktning. Du blir tvungen att göra en efterkontroll på registreringsbesiktningen alltså (AE). Det finns ingen ackreditering för andra instanser än Bilprovningen att utföra denna kontroll... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
vad kostar denna efterkontroll och kommer jag få skyltar (och därmed möjligheten att försäkra bilen) efter första reg. besiktningen trots att bilen inte blir godkänd helt? Mvh Martin |
|
|
Skyltarna utfärdas inte förrän registreringsbesiktningen blivit godkänd... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.