AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.073

fukt innanför strålkastarglas?

Ke
47
KennethA
525i -02
Jag har, på min E39, problem med fukt innanför vänster strålkastarglas. Jag menar det stora skyddsglaset alltså. Den försvinner visserligen efter en tid men frågan är: Skall jag leta efter läckan där den kommer in, eller skall jag försöka ventilera ut den genom att t.ex borra hål på lämpligt ställe på baksida/upptill?
Borra inte, då kan du säkert få in mer fukt. Jag skulle ta loss, torka ur och kolla listerna runt glaset. Du kan prova att täta lite extra med såndär tätningstape eller ngt liknande.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Ke
47
KennethA
525i -02
Tack Kimzo för ditt tips. Jag skall kolla upp detta i kväll. Det stämmer att det ofta inträffar efter biltvätt eller att jag kört i regnväder. Jag själv är lite osäker på gummitätningen runt glaset, för det finns väl en sådan? Någonstans måste ju vattnet tränga in.
Sitter locken (för omställning av höger/vänsterassymetriskt ljus)där även på bilar som inte har facelift -01?
Många lampor (alla?) har en ventilationsöppning på lämplig plats för "kontrollerad" ventilation. I annat fall skulle det när den varma luften kyls ner kunna sugas in fuktig luft på "fel" ställe kanske?

FP
Ke
47
KennethA
525i -02
Min bil som är en 98-a saknar dessa lock som Kimzo nämner på ovansidan av lyktorna. Hur tar man loss själva glaset?
Kan det vara så att locken har något med om man har xenon eller inte för jag har en -98 med dessa lock och xenon.
Kennet A jag har mailat över en beskrivning som jag tror kan vara till hjälp på din e-post adress som du har här på Autopower

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Ke
47
KennethA
525i -02
Hej Nils M,
Jag fick ditt mail men kan tyvärr inte öppna/se vad som fanns bifogat. Vi har en elak brandvägg här på min arbetsplats som tar hand om allt som den tycker verkar konstigt. Var beskrivningen bifogas som zip-fil eller ngt liknande så går det inte. Kan du lägga ut beskrivningen här på autopower?
PS Jag har inte xenonljus.

MVH
Kenneth
Här hittar du den Länk

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Ke
47
KennethA
525i -02
strålande strålkastarinfo.
Jag skall ta itu med att ta isär.

Kenneth
Nog tycker jag det ser ut som angel eyes, dvs facelift -01? Dessa finns även med halogen, s.k.Hassolampor, de har säkert samma lock.

FP
OK, det är inte bilen på länkarna ovan du menar då?
Eller vad kallar du isf dessa lampor?

FP
Folke
Till ett helt annat ämne.Finns det lampor i instrumenteringen bakom kombi instrumentet,min yttertemperaturmätare samt en del av trippmätaren lyser ruskigt svagt precis som om det gått någon glödlampa.Jag vet att det brukar strula med pixelbortfall med i detta fall så ser jag temperaturen men den lyser som sagt bara lite lite grann.Hoppas du förstod vad jag menar.Du om någon borde väl ha koll på detta.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
Förstår vad du menar. Visst sitter det bakgrundsbelysning, jag är inte säker på om det möjligen sitter små glödlampor på en -98.
Isf är det bara att byta, de är antingen monterade med instickssockel eller lödade direkt på kortet.
På senare sitter det små ytmonterade orange lysdioder, dessa slocknar knappast under bilens livslängd. På min sitter det dioder i instrumentet, men döm om min förvåning när jag tyckte mig se små glödisar inne i MID-panelen.
En hel del biltillverkare gick över till lysdioder i slutet av 90-talet, bl.a VW Passat med sin blå belysning, de började med glödisar när modellen kom -97.

FP
Okay tack då får jag skruva ut mätarhuset i midsommar och byta lampan/orna. Glad midsommar på er alla.

-----
Mvh
Nils Mayer

Länk
MEN, det kan nog röra sig om pixlar i värsta fall ändå. Displaytypen är en LCD med genomlysning, det kan nog bli så att det blir lite halvljus när pixlarna är varken "öppna eller stängda". Du får öppna upp och kolla tror jag.

FP
Inte på pdf-länken nej, och inget lock heller verkar det.
Jag tror locken (till omställningen för höger/vänstertrafik) kom på armaturen som introducerades -01. Ljuskällan på dessa kan vara xenon eller halogen på halvljusen.

FP
Helt OK. Det verkar som det finns (minst) 3 varianter på lampor här. Din bil har ju faceliftmodellen, pdf-bilderna är standardmodellen utan lock och den röda bilen med huven öppen är en tredje variant. På den svarta bilen (icke facelift) i länken ovan ser det ju inte ut att vara klarglas men med gamla (vita) blinkers. Kanske nån icke-original variant? Vi vet att det finns t.ex -98 E39:or både med och utan lock. Vicken soppa eller hur?

FP
Ser ut att vara klarglas på svarta bilen skulle det vara.

FP
Ja locken fanns även innan facelift 01.
Har haft en 520 -99 med original xenon med dessa lock.
Dvs k1mzo har rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.