AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.808

Ojämn tomgång

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Sökte men hittade inget som passade in på mitt problem.

Min 525i 91:a har ojämn tomgång, varvtalet är stabilt men den missar var femte sekund och avgasvärdena far åt helvete när den misständer

Har bytt:
- lamba
- stift
- "hottarna" mellan stiften och tändspolarna
- provat med en ny tändspole på alla cylindrar
- sökt efter tjuvlufts läckor

Någon som har några andra tips?
mr
37
mrgizzo
535iA -90
jag har en 535iA -90 med Trimkam, som gör att bilen får en "orolig tomgång" Då börjar det mera likna ordentligt trimmade bilar som knappt har någon tomgång alls!

Så kolla upp om den är trimmad!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Den är knappast trimmad.
min bil gör exakt samma sak har tänkt mäta den på avgasvärdena som du gjort.

detta har jag gjort
tändstift
tändkablar
fördelarlock
kopplat ur batteriet 1,5h sen startat stått på tomgång 2min för att låta boxen läsa in värdena från givare och annat=ingen märkbar skillnad.

ps om jag kör 90km/h med farthållaren så märker man hugg liknande som om motorn dör med gämna mellanrum.

bara 2 saker kvar spridare eller ventiler.

vargen
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Har ni hittat felet. Jag besiktade bilen men mitt Lambda-värde var alldeles för högt! Hör ett sugande ljud som verkar komma längst fram nånstans på motor, typ vid där kylarslangarna går ihop mm. Bytte insugningspackning för 2 år sedan eftersom att den var pajj och tomgången var hög och ojämn, det löste problemet den gången, men nu som sagt ett sugande ljud.

Någon som vart med om detta och löst det??

Tack för all hjälp.
//Håkan.
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
Jag har ett sugande ljud men när man känner hittar jag ingen läcka. Då jag sprayar med startgas reagerar tomgång då jag sprayar vid sista cylingern högst upp vid typ hottarna lr spridarna lr vad de kallas (finns en ovanför varje cylingder i skruvad) Är bruna små saker.. vet ni vad de kallas? Tror det är från en sån det suger..
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
..alltså vid den som ligger närmast fronten av bilen..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.