AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.339

Varför pyser det om klimatanläggningen?

BM
3
BMW-freak
540iA -93
Sista frågan från mig idag. Jag hade tidigare en Volvo V70 med klimatanläggning som var helt ljudlös. Har nu köpt en BMW 540 -93 med klimatanläggning. Den fungerar och ger kyla men det är ett återkommande pysande ljud om den. Någon som har en aning om vad det är för något?
Min AC pyser återkommande precis som din, men fungerar klanderfritt...

Mvh Jögge
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Är ljudet mer som ett susande som du hör, kan det bero på att när expantionsventilen i förångare
reglarar så ändrar sig mängden köldmedie i batteriet specielt när det saknas lite köldmedie, för då blir inte förångaren full med köldmedie,då kan det bli lite konstiga ljud.

Det behöver inte saknas så mycket medie så du inte har någon kyla men du har inte full effekt.

Mvh Johan
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
Hej! Fick idag problem med min 523i-98 att det började pysa ur ventilen på kompressorns översida har själv ingen aning hur man åtgärdar felet eller om det kan kosta skjortan att laga. Kompressorn byttes i april-02.
Hoppas att någon vet
MVH Staffan

BMW 4ever
Visa användare
385
Nord
520i -86
323i -85
Det där pysandet som du beskriver är väl helt normalt. Jag har hört liknande ljud i dom flesta olika bilar jag åkt med, som har haft haft ac al. klima. Pyser likadant i min bil också om acn. Vad det beror på vet jag dock inte.

Nord
Nord:

Ja visst är det väl så att AC:n slår till och från lite då och då...? Funderade lite på det som Johan säger att pysandet skulle vara ett tecken på att det är för lite köldmedium i AC:n.

Det är möjligt att det är ganska vanligt i så fall att äldre bilar har för lite köldmedium, och att det därför pyser om AC:n...

Mvh Jögge
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
På min är det som om det kokar ur dumpventilen på kompressorn värre än ett ånglok, undrar så vad det beror på.
Hälsningar Staffan

BMW 4ever
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Hej

Pyser beror mest troligt på för lite köldmedium som Johan skriver.

Staff: Är inte så inne på e39:ans kompressorer, men det är nog inte en dumpventil som sitter där?! har inte ens för mig att det brukar sitta ventiler på kompressorn, men har tyvärr inte sett en e39 kompressor med variabelkomprimering eller hur man kan skriva det. Är det en ventil på högtryckssidan, så töms systemet ganska fort gissar jag, är det på lågtryckssidan så pyser det lite. Varför det kokar beror på att r134a börjar förånga(koka) redan vid -26,5grader C, och kokar således i atmosfäriskt tryck ca 1,013bar om jag minns rätt.

//Mvh Simon
St
20
Staff
BMW 525IA -02
Z4 2,5Si -06
Okey! (heter förmodligen inte dumpventil) det är en ventil på ovansidan på kompressorn förmodligen på högtryckssidan. Vad gör man för att åtgärda detta och vad kan det kosta?
MVH/Staffan

BMW 4ever
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
du kanske har köpt en gammal saab *ler* dom pyser finfint

BmW - enjoy!
Jaha ja... Då flir det konvertering så småningom då när all gas läckt ut, och det lär ju inte direkt vara gratis... :-(
Jag har för mig att brytpunkten låg någonstans där runtikring 92-93, och min är ju en 91:a.... *suck*

Mvh Jögge
....dvs om man inte har lite tur och hittar någon som vill fylla med "originalgas" då förstås.... :-)

Mvh Jögge
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Staff: Är området kring ventilen/samt själva varmt eller kallt? Är den varm så är det ganska säkert att det är högtrycksventilen, den går att byta, tyvärr har inte ett bil ac system nå avstängningsventiler så man kan inte stänga bort just den delen, så det man måste göra är att tömma hela systemet och skruva bort "nålen" från skradervemtilen och byta till en ny, med grön o-ring om du ska konvertera till r134a, och sen vacuum suga och fylla igen.

//Simon
Xtracrispy:

Det är alltså det som görs när man konverterar sin AC till att fungera med r134a?
Jag har förstått att det kostar en del att konvertera, men är det delarna som kostar eller är det arbetet? Eller är det lite fifty-fifty?

Mvh Jögge
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Jöggr38: jag tror simon svarade på Staffs fråga angående hans pyssande vid kompressorn,men jag är osäker ifall det sitter en schradeventil på kompressorn för jag har ej sett detta på någon av nyare bilar jag tittat på. vanligtvis sitter det en så kallad snabbbkopling för att kontrollera tryck, ska titta på min egen i helgen

Det är flertalet oringar som skall bytas p.g.a oljan som bytes från mineralolja till esterolja löser upp den gamla sortens packning.

En konvertering är inte jättedyr i material jag tror jag läste nånstans på forumet att konverterings sats kostade 1500 på bmw sen tillkommer köldmedie. arbetet gör så det springer iväg lite.

Mvh Johan
Visa användare
383
Johan.S
KIA EV6-22
Edit:Snabbkoplingen sitter ju inte på kompressorn utan på sug och tryck rören.

Mvh Johan
Johan:

Om man då ska konvertera sin gamla AC till r134a så måste dom väl också ner bakom värmepaketet och böka, om dom ska byta alla o-ringar..? Dessutom så blir dom väl tvugna att göra det från kupén också, eller? Isåfall så förstår jag att det måste vara mycket arbete...
Är förresten R12 förbjudet i alla europeiska länder?

Mvh Jögge
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
När man konverterar så byts olja, o-ringar som redan nämnts samt torkfilter, jag vet inte om man måste gå in i värmepaketet, kopplingarna kanske sitter under huven.

Jag är inte heller säker på att det är en schraderventil, men jag misstänker att det sitter en sådan i dessa system också, iaf på äldre chevor så är det schrader ventil, men jag kan inte svara 100% säkert på hur det är på bla. e39.

//Mvh Simon
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
När man konverterar så byts olja, o-ringar som redan nämnts samt torkfilter, jag vet inte om man måste gå in i värmepaketet, kopplingarna kanske sitter under huven.

Jag är inte heller säker på att det är en schraderventil, men jag misstänker att det sitter en sådan i dessa system också, iaf på äldre chevor så är det schrader ventil, men jag kan inte svara 100% säkert på hur det är på bla. e39.

//Mvh Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.