AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
629

EML går i när jag gasar å bromsar

Ad
13
Adde_Lito
730iA -91
om jag kör på sport läget på min 730iA å gasar fult å sen bromsar hårt å sen gasar igen så börjar EML lampan lysa.. nån som har nått tipps på va det kan vara?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...Kanske börjar bli dags för en uppcheckning av den elektroniska gasspjällsmotorn?
Drive by wire i "dagligt tal".
Du bör nog ha den funktionen(istället för gaswire) i och med att du får detta larm.

Mycket troligt att den behöver "ett mek"...Kontrollera i den fina sök inläggsfunktionen som finns här,där finns tips på detta mek.

Kan också vara batterifel mm mm.

Mvh Janne..
Ad
13
Adde_Lito
730iA -91
Drive by wire i "dagligt tal".
Du bör nog ha den funktionen(istället för gaswire) i och med att du får detta larm.

va menar du me det.. förstår inte helt.
jag e helt färsk på BMW.. som du kanske förstår.. hehe
Paap Reeder
... jo ... normalt så går det en s k gaswire från högerfoten och till gasspjället. (Kan i o f s även vara ett länkage av något slag).

På bilar med EML så sitter det en potentiometer nere vid gaspedalen som ger elektriska impulser till en box (EML- boxen) som i sin tur ger pulser till en motor som vrider gasspjället.

I EML- boxen blandas din fartönskan med alla indata om motortemp, ute temp, belastning, fart m m o s v... kanske bortåt 30 talet olika inputs.

"Drive by wire" härrör från flyget när man gick från vanliga vajrar direkt från pedalerna till rodren och istället så skötte ström genom kablar (wires) hela jobbet.

På JAS finns ytterligare en box mellan spaken och datalådan som ifrågasätter om dit spakutslag i just den här situationen verkligen är den rätta.

MVH /// Paap R
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Men en 730i från 91 har väl inte elektroniskt gasspjäll va?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Om man valde till ASC har den ingen wire.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Komma här och förolämpa.

Jag har Elektriskt gasspjäll på min från -89.

Felet kan mycket väl vara andra saker än gasspjället. Ett tipps är att få felkoden avläst. Ger en hint om vad det eventuellt kan vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.