AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
776

Bakaxel E30?

SpineKracker
Hej!
Ska byta bakaxel på min e30.
Är det samma på 320 och 325? Har lite trim på så jag tänkte att en 325 axel kanske håller bättre?
Är det svårt att byta bakaxel eller är det något man kan klara av med lite och hjälp och en lyft?

MVH Philip
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Nu har ja iförsig inte någon som helst koll på skillnaden men en 325klump borde iallafall ha en annan utväxling. Kan säkert skillja på adapterplatorna också efter som en 325 säkerligen har andra drivaxlar m.m

Men som sagt bara spekulationer. I övrigt borde de inte va några problem o byta om de bara är bult-on!

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
det är annan utväxling på 325:ans klump ja, men ngt annat skall inte skilja

MVH
Johan K
Y4
97
Y4C0B
325i -90
SpineKracker: Lyfta upp bilen och kolla om du lyckas lossa drivaxelbultarna. De sitter som fan ibland och det underlättar om man kan lyfta upp hela bilen.... OBS bakaxeln väger en hel del skulle gissa på ca 30 kilo. När den väl lossnar så gäller det att vara beredd. Om jag vore du så skulle jag byta flexkopplingen som sitter mellan kardan och bakaxelklumpen
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Har en touring -90 320 som är konverterad till 325. (Motor+vxl-låda). Tyckte den varvade lite väl häftigt vid vanlig landsvägsfart - 90km/h ca 3500 rpm. Kollade diffen, 4.25 i utväxling. Tog en gammal diff från 320 sedan -84 som hade 3.46 i utväxling. Funkar perfekt - 90km/h ca 2600 rpm. Ingen direkt skillnad på accet heller. Diffen passade rakt i.
Y4C0B: När man tar ned diffklumpen gör man bäst i att ha en domkraft under, dels för att vara säker på att inte klämma sig själv och dels för att skona ingångarna i gängorna.

Den stora diffbromsade klumpen cirka 30 kg. Den mindre väger cirka 10 kg mindre.

/Anton
Y4
97
Y4C0B
325i -90
Anton: Nehe det menar du inte...:P trodde jag inte att man kunde använda en domkraft. hehehe.. Skojar bara! Du får inte ta illa upp :D
Soundman_02
Det passar inte direkt på!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.