AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.198

byta till sportsystem

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hej!
har suttit och läst och funderat ett tag nu!
jag är lite sugen på ett sportsystem till min 320 89:a..
jag är ute efter lite roligare ljud och en HK eller 2 är ju inget minus:)
det jag egentligen undrar är vad man ska köpa för system.. jag har tittat lite på ett "simons" system. men vad är det igentligen man behöver.. byter man hela systemet med kat och allt? eller räcker det att byta från katen och bak?
MVH / joel
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Känns dumt att byta kat:en om den inte e trasig... tror inte du tjänar så pass så de e värt de pengarna...
Ljudet får du om bara byter efter kat. Effekt tvistas det ju vilt om, men ungefär "en HK eller 2" kan du nog räkna på... bokstavligt talat ;)
Kanske mer om du byter kat, men inte mycket, vad jag vet, och katastrofalt dyrare blir det ju...

mvh Sahlin
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
ja men då nöjer jag mig med att byta från kat och bakåt.
vet du vart jag kan hitta det till ett bra pris?
blev lite mörkrädd när jag kollade priserna på en ny kat.

MVH / Joel
www.bildelsimporten.com/2002.pdf
www.motornord.se

Ska du ha "Simons" så finns de på bla mekonomen.

MVH jimmy
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
tackar så mycket!
Milhouse:
Hur mycket hade du tänkt att lägga på ett system?
sc
38
scramblin
328iA -96
Hejsan.

Jag vet inte om det är till någon hjälp men jag köpte nyligen ett Simons system (från kat o bak). 3100:- På Mekonomen.
Låter mycket trevligt, men passade inte alls! Det var bara att göra egna hemmagjorda fästen.
Så skulle systemet jag köpte vara "modellanpassat" som det så vackert hette.
Hoppas du hittar något som passar.

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hej!
scramblin:
det lutade lite åt att köpa ett simons på mekonomen...
hur va det med dina fästen? va dom helt kass så dom fick svetsas om? eller löser man det med lite klammor och skit!?

lazereye:
jag vet inte riktigt vad jag hade tänkt lägga... visste inte riktigt vad det va man behövde byta mm! men max 4000 kan man väll säga...
Visa användare
318
Robert Sahlin
320i Coupe -95
Ferrita sportsystem
Ferrita har inte E30 320 på ordinarie prislista, men det betyder inte nödvändigtvis att de inte har möjlighet att tillverka den för samma pris. Kan vara värt att ringa och kolla...
Rostfritt och livstidsgaranti (så länge du äger bilen)
Brukar kosta strax under 4000:-

mvh Robert Sahlin
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
Jag tittade just på mekonomens hemsida och det skulle kosta mig 2825 kr för ett simons... det fanns inte mycket info alls.
vet ni om simons system är rostfritt? kan det väll knappast vara...
frågan är ju bara om det är värt att betala så mycket mer för ett "ferrita"?

MVH / joel
sc
38
scramblin
328iA -96
Milhouse:
Simonssytemet är inte rostfritt. Iaf inte det jag köpte och det verkar vara i samma prisklass så jag antar att det du har tittat på är snarlikt.
Beträffande fästningen så diffade det 6,5 cm.
Alltså det var 27,5 cm mellan fästena under bilen, medans fästena på dämparen var det 21 cm mellan. (Ganska modellanpassat tycker jag).
Jag gjorde egna fästen i hårdmetall som såg ut som ett U. Men skruvhål på sidorna. Hoppas du fattar vad jag menar. Det fungerade ju men jag tycker det var kasst för att vara ett "modellanpassat" system.
Lycka till!

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
scramblin:
vad jobbigt att börja bråka med fästen! men jag förstår vad du menar med dina U :)
jag tror det blir ett simons system nu till helgen.. ska nämligen byta tank så då kan man ju lika gärna passa på!
det e ju bara att hoppas på att det passar bättre på min än vad det gjorde på din...hehe. För det va på din 328iA -96 du satte på systemet eller?

tack för all hjälp
Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hej jag hittade en annons.
Han skriver: "rostfritt sportsystem till bmw e36/93a
passar till 325/320 sedan."

det är från kat:en och bakåt..
någon som vet om det passar på min?'

MVH / Joel
Nej,ett system som är till för E36 passar inte på en E30 rakt av...

Håller med Robert Sahlin,skulle också försöka sattsa på ett ferritta om du nu har drygt 4000:- att lägga på system..Om de inte blir mycket dyrare när de inte finns ordinarie.

Mi
474
Milhouse
E36 323 Compact -99
E91 320D -08
hittade en snubbe som sålde en sport slutburk och original rör till kat:en.. han sa att det va riktigt skönt ljud och det är ju det jag är ute efter... på bilderna ser det mycket bra ut.. fick det för 500 så jag ska upp till honom och montera det på bilen imån :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.