AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.072

kan det vara lamdan ändå?

Sida 2 av 2
ett kolla strömmen från förvärmningsrälet, finns ström så mät lamdan enligt förra inlägget utförande följande koppla dej till lamdans signal sen slå på tändningen obs starta inte bilen+ att den måste vara kall när du börjar. ändras inte värdet dom närmsta fem minuterna så är felet lamdans förvärmning allt som allt tar denna procedur 40minuter max.

vargen
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Vad jag förstår så är inte lamdan inblandad de första minuterna efter en kallstart eftersom den inte har nått driftstemperatur. Styrdatorn kontrollerar hela tiden lamdans signal vid start, och börjar inte använda sig av denna förrän den får giltiga signaler, dvs den pendlar runt 0.45 volt.
Före detta har inträffat kör den enbart med vattentempgivarens signal och till viss del lufttemp
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Training Man:

Om Du inte tycker att Du får nån hjälp på Aros Auto, så har jag ett jättebra tips på en verkstad som VERKLIGEN kan BMW, och som jag tagit mycket hjälp av, bla. med min 530V8: OLA`S BILSERVICE i Hagby (016-77025), någon mil utanför Eskilstuna. De har den absolut senaste Bosch diagnosdatorn, och klarar av att se i princip allt. De har väldigt lång erfarenhet av BMW och man blir alltid vänligt bemött. Dessutom har de humana priser.

Jag har många vänner som slutat lämna in sina BMW:er på vår lokala BMW-verkstad/återförsäljare (börjar på M-XXXXX), och nu istället anlitar OLA´S :)

Trevlig Midsommar :)

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Okej....Får kika på det i helgen!

Kom ju tillbaka från västkusten i söndags och bilen har gått som en klocka när den är varm......

men i måndags när man skulle till jobbet på morgonen och bilen hade stått över natten så var det samma visa igen.....känns som om ngn stryper bilen.
* nästan hoppar fram dom första minuterna*

Konstigt att problemet endast uppstår när bilen är kall......

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Kan det inte bero på bränslebrist vid kallstarten? Har du kollat bränslefilter, pump etc.?
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Det finns ju som sagt en hel del givare som skulle kunna vara fel.....

Snackade med en bilmeckaniker och han tyckte jag skulle byta en givare som sitter vid topplocket..(han trodde den skulle sitta där på BMW)...Eller vid insugsröret..

vad är dessa för givare??

Den enda givaren jag vet om är den som sitter i luftrenarboxen...
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
per_j82> bränslefilter är nytt...men besinpumpen har jag inte kollat eftersom bilen går bra när den är varm..
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Givaren i luftrenarboxen är luftmassemätaren. Den borde inte fela, eftersom bilen går bra när den är varm. Tror att mekanikern menade givaren för insugsluften. Den sitter på insugsröret i närheten av gasspjället. Han kan också ha menat impulsgivaren som sitter i topplocket. Men dessa är saker som syns om BMW kör en diagnos på din bil.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Hmm....Okej!
då borde det ju inte vara givarna som är fel heller.....Det kom ju inte upp ngt fel på diagnistiken iaf!
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Pratade med en mekaniker på M-bilar i västerås och han skulle iaf kika på problemet som jag har.....Fick tid på tisdag!

Får bara hoppas att Han hittar ngt å lägger ner lite mera tid än Aros auto gjorde...

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Då fick man tillbaka bilen från M-bilar......dom kunde inte säga specifikt vad problemet var men dom trodde med rätt stort procental att det är relät till förvärmningen av lamdan som strular.....

Nu till den stora frågan...vart sitter den??

På den första diagnosen som dom gjorde fick dom inte upp ngt men eftersom jag sa att den nyligen vart på diagnostik och att dom där inte hittade ngt heller, så sökte dom vidare och fick upp detta "felet identifierat 9ggr vid mototalet 1080/min och motortemperatur 90c"

Så dom hittade iaf ngt......Känns ju skönt...men hoppas bara att det är relät...

Dom hade inget hemma så dom kunde inte testa om det var de,t och om dom skulle mäta upp min som satt där skulle dom ha ytterligare ngr hundralappar och det kändes lite onödigt.....lika bra att beställa ett nytt om dom nu var rätt säkra på att det var den (kostade typ 80kr)

Den skulle komma på Fredag....
Men om det är ngn vänlig själ som vet vart den sitter så får dom gärna berätta det...kanske har en bild på den åxå ;)
Så kan man ju byta den själv--

//
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Enkelt att byta själv faktiskt. Sitter i lådan i motorrummet på passagerar sidan längst mot torpedväggen. Lossa de 4 stora stjärnskruvarna så får du bort locket. Här sitter det ett antal relän beroende lite på vilken årsmodell, bilmodell och utrustning. På min bil satt där 3st relän. Står du på passagerarsidan och tittar ner i boxen så sitter så att säga "överst" i lådan ett vitt relä, detta styr Motronic:en (motorstyrningen.) Under det vita sitter det två exakt likadana relän, oranga på min bil. 1 relä går till bränslepumpen, det andra går till förvärmningen av lambdan. Är du osäker är det bara att dra ur ett relä o starta bilen, lyssna om bränslepumpen går eller ej, går den inte så har du hittat bränslepumpsrelät. Då ska du byta "det andra." Hoppas du förstog litegrann.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Tackar för infon..Kikade på det idag så jag tror att jag fattade vad du menade!
Jag hade ett orange, ett vitt ,å ett blått...dom satt i den ordningen åxå

Jag får relät idag.....Bara att be till gudarna att det löser problemet!!!!
Annars blir jag galen....vet inte vad jag ska göra då....Kan ju inte lämna in den igen för diagnostik..

Pa
17
Patrik Sundin
518i 2,2 -83
525ix T -93
Hej

Har haft liknande problem på min 525:a 93, problemet för mig var lamdan. Lamdan sitter enlingt vad jag fått höra för långt infrån grenröret på äldre bilar. Dett kan bli problem om man kör mycket kortkörning. Den går sönder tidigare, det tar för lång tid att uppnå arbetstemteraturen. Jag bytte min och placerade den på grenröret, om du tittar på nya bilar så sitter den där. Så om det är den som är problemet flytta den dit. dessutom är det mindre jobb då lamdan sitter besvärligt till och brukar sitt hårt.

Lycka till med din bil
stefannorr
Jag kör enbart kortörningar till 99% men har aldrig råkat ut för problem med lamda eller katalysator ioför sig har jag bara haft BMW i drygt 2 år.

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
stefannorr> somliga har tur....Andra inte.....
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Är riktigt trött just nu......Det funkade inte med att byta relä till förvärmaren till lamdan heller!

Går kasst ändå när den stått över natten *suck*

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.