AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.073

kan det vara lamdan ändå?

Sida 1 av 2
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Hej!

Mitt problem är detta att när jag ska köra och bilen är kall så rycker den innan den har kommit upp i Arbetstemperatur......Rycker rätt rejält åxå!

Vet inte hur jag ska förklara..:men det känns som om den inte får tillräckligt med soppa....Håller man jämn gas och kör en bit så känns det som om ngn håller i bilen i dragkroken (hmm) och när det släpper så får bilen en "jävla fart" (dålig förklaring men ni kanske fattar)

Kan det vara lamdan som spökar??
Försökt läsa så många inlägg som möjligt men hittar inget svar på detta...

Jag har nyligen bytt

Ny luftrenare
nytt luftfilter
Ny olja
Nytt oljefilter
Nytt bensinfilter
Nya tändstift

jag får väl annars lämna upp den på diagnostik imorgon (Tisdag).....Ska ju åka långt under midsommarhelgen....Vill ju inte bli stående!!

hade liknande problem med min 91:a var på bmw å kopplade upp, lambdasond = paj

betalade 1400:- för den, lite bökig å byta (hade dassiga verktyg) men bilen blev klockren efter det.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
hmm..Okej!
Tackar för svaret...Ska ju som sagt upp till BMW imorgon på diagnostik....Får hoppas att det är det felet....Det är ju förhållandevis enkelt att byta!

Reven
skriv gärna vad de hittade för fel sen på bmw! då jag har en 525ia med liknande problem som du har.
Jag har bytt samma delar som du har bytt + lambdasonden, men min lixom bluddrar hela tiden... även när den är varm.

"Den Spanska reven rev en annan rev"
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Jag kan återkomma efter att jag fått svar från diagnostiken......
Får hoppas bara att dom hittar ngt.....Annars blir jag galen...
Paap Reeder
..... kanske bara ett halmstrå ..... men om inte förvärmningen fungerar (trasig säkring) så dröjer det en bra stund innan lambdan börjar kunna göra sitt jobb.

MVH /// Paap R
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Ja, det borde ha något med förvärmningen att göra eftersom bilen verkar gå bra när den är varm? Om lambdan är paj borde bilen logiskt sätt gå dåligt för jämnan? Det finns ett relä som styr uppvärmningen av lambdan.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Ahhh....Det kan ju vara den!
Låter som om ni är rätt ute iaf.....den går ju faktiskt bra när den är varm....vet ni var den sitter (relät eller säkringen)?

Som ni säger så borde den ju gå dåligt för jämnan om det vore lamdan som är sönder.....

"Vad skulle man göra utan alla vänliga själar på autopower"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du kollar i motorrummet på förarsidan mot torpedväggen så finns där en svart plast låda. Ta bort locket som sitter med 4 stjärnskruvar. Där under sitter DME boxen, ABS boxen och 3st (eller flera) relän. Det översta vita relät är till DME:n, det mellersta relät (brukar vara orange eller grön) är till bränslepumpen och det nedersta relät brukar vara orange är till Lambdan. OBS! Det kan skilja på modellerna! På min bil var t.ex. bränslepumpsrelät och lambdarelät exakt lika.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Fick tid klockan 15.00 idag för diagnostik.....Ska bli kul å se om ni har rätt ang förvärmningen!!
I sådant fall är ni ju klockrena........

Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Kanon killar...Ska be dom kika på det innan dom gör en Diagnostik...Kankse tjänar lite pengar tack vara er.....

passar på att tacka på förhand för tipset iaf...Hade inte en aning om att det fanns en förvärmare...

jag ska in med bilen vid 15.00...Jag får väl berätta sen hur det gått......
FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Kolla även vattentempgivaren, den kanske tror att motorn är varm fast den är kall och ger då för lite bränsle.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Tjena!

Jag lämnade ju in bilen igår vid 15 tiden så jag får väl uppdatera er...

Det som dom såg direkt när dom kopplade på datan var att lamdasensorn var paj men....Då var bilen kall!
Men då gick dom in å kikade speciellt bara på lamdasensorn och mätte den å då såg dom att den funkade som den skulle.....Då hade det gått två min...

Jag berätta att "jag" trodde att det kunde ha å göra med att det var ngt fel på förvärmningen på lamdan men det avfärdade dom direkt utan att kika på det (dåligt)

Nu står bilen kvar på AROS AUTO för att dom ska kika på det igen nu på morgonen när bilen är riktigt kall.....
stefannorr
Det är inte en givare till kallstartsprogrammet som spökar då? om de nu fanns kallstartsprogram på din låda? min växlar lite hårdare o går på kallstartsprogrammet till den kört genom växlarna en gång sen försvinner de,de är sportläget den går på då.
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hallå Training Man!

Har haft ett liknande problem med min 530V8. Det kan inte vara lambdasonden, för den måste nå en temperatur på c:a 300 grader innan den börjar jobba. Innan dess går motorn enbart på de förprogrammerade inställningarna och kallstarten!

Om man loopar lambdasonderna, så går bilen lika bra för det, för då hoppar DME:n över i ett nödprogram. Bilen är med andra ord inte alls i behov av varken kattar eller lambda! Jag testade detta på min!

Däremot kan det vara relä, eller DME, eller kallstart. Det senare låter mest troligt!

Lycka till!

BMW - Liebe auf den ersten blick...
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Jag var å hämtade bilen idag och dom hittade inget på Diagnostiken *suck*......men dom sa att Lamdasonden kom upp på diagnostiken men att det felmeddelandet försvann när motorn blev varm...Sen var alla värden bra....*mystiskt*

Om det vore relät...Borde dom inte sett det på diagnostiken??
Eller om det var kallstartsventilen...Borde dom ju ha sett åxå..Eller?

tyckte dom verkade så stressiga så jag vet inte hur noga dom kollat bilen ,men dom har ändå haft den en hel dag & testat!

Jag frågade vad dom trodde det kunde vara.. och han som satt i kassan sa att han inte hade en aning (fick nöja mig med det svaret)

Hmm....Ja ja .....Nu ska jag åka långt under Midsommarhelgen...Får försöka luska mera när man kommer hem....

Men som sagt...Funderar på att lämna in bilen på ett annat ställe nästa ggn iaf....

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Testa byta vattentemp sensorn, eller börja med att mäta upp din sensor. Det finns rekomenderat ohm-tal vid 20 grader. Tror att jag har ett datablad på en bosch vattentemp sensor.
Mät aktuell temp och mät ohm på givaren så kan jag titta i databladet.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det finns ingen kallstartsventil på din motor. Det är istället spridarna som ger extra bränsle vid behov.
Paap Reeder
.... du kan väl prova med att "rycka kontakten" till lambdan för att se om det blir ngn skillnad.

MVH /// Paap R
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Tjena.....tackar verkligen för alla tips!!!!!
vad skulle man göra utan Autopower ?

Jag får ta tag i saken när man kommer hem från västkusten....Ska vara där i ngr dagar över midsommar!
Jag får köra bilen ändå.....Den går ju iaf!

Ska svätta i lite lacknafta och utombordsolja.....Kanske hjälper lite iaf!
(har läst mig till det i detta forum)

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Om du ohm mäter givaren så borde den ha följande värden om det är samma givare.

10 grader: 3792ohm
15 grader: 3069ohm
20 grader: 2500ohm
25 grader: 2057ohm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.